• Alvi

Hur gick ert bröllop till?

Jag skulle vilja ha lite sammandrag av era bröllop... =)

Inga mega-super-långa historier (även om jag självklart förstår att det är jätteskoj att berätta om, hihi) utan bara korta punkter om hur det gick till, typ hur dagen började - hur ni tog er till kyrkan - vigseln - resan till lokal eller liknande - maten - festen - och sånt....

Har pratat om att gifta oss... men jag har lixom ingen bröllopsfantasi... Jag är ganska kreativ när det gäller massa andra saker, men just ett bröllop.... Jag vill veta hur andra har haft det....! =)

• Svar på tråden Hur gick ert bröllop till?
  • Ess

Det var jag, guben o hans två barn o vi stod dessutom upp till halsen i flyttbestyr.
    Dagen började med att vi skulle till banken o skriva papper på husförsäljningen, vilket drog ut på tiden. Så vi fick kasta oss i bilen o köra till rådhuset dit vi kom inrusande i sista stund och när vi skulle vigas stod vi bara o tittade på varann alla fyra o började fnittra förfullt, men vi lyckades klämma fram varsitt JA.
    Rusning ner till bilen igen, bort till fotografen som snart skulle stänga för dagen. Men vi blev fotade iallafall.
    Sedan lugnade det ner sig o vi gick o käkade pizza o åkte hem.

Kanske inte så romantiskt direkt men..................

• virran

Började förmiddagen med att sära på oss!
    Maken och hans pojkar hade en stund för sig själva medans jag hade hjälp av vänninan att klä mig mm,drack champange och myste.

I väg till kyrkan,vigselakten,fotograf på plats..

middag på restaurang

Brudvals(Fast vi kan inte dansa)

Bröllopnatt,mys och chanpange

• Pinglan

Tog in på hotel dagen före viglseln (skönt att komma bort från alla måsten)

Bröllopsdagen:
    Frukost och sedan iväg till frissan
    Maken (blivande) fixade under tiden lite mat samt hämtade blommorna
    Efter påklädning och smink i väg till festlokalen för fotografering.
    Vigsel
    Fest för släkt och vänner i bygdegården, dans och tårta och mera dans sedan iväg till hotellet.

Dagen efter.
    Brunch i bygdegården med presentöppning.

• Mickis74

Klipper ur det jag skrivit ihop på BT (Bröllopstorget) om vår dag.

"Mickis & Thomas 030208

Jaha, då tillhör man numera "fru-klubben" här på BT då...*ler*

Många som hänger här vet ju att jag inte var nervös tidigare....kan ju glädja er med att jag klarade mig inte...*skrattar* När jag stod i duschen på morgonen så bara sköljde det över mig...magen knöts ihop o fjärilarna bara for omkring därinne...

När klockan blev time för frissan kom mamma o hämtade mig o vi hämtade sedan tärna o näbb o tillsammans tillbringade vi sen drygt tre timmar o bara blev ompysslade....*mysigt*

Väl framme hos fotografen sen så mötte vi upp min blivande o hans bestman....o dom var så fina.. Efter drygt en halvtimme var vi klara så det blev lite väntan innan bilen kom för att hämta oss, men vips så stod limousinen där o då bar det av till kyrkan....då var det ju nästan dags!!!! *svälj*

När vi kom fram till kyrkan var det så fint ordnat med marschaller längs gången upp till kyrkan o det värmde gott i oss alla.

Själva vigseln sa bara "poff" så var den över...dessa 30 minuter kändes som 10 *skrattar* Prästen var jättebra o solisten sjöng underbart....allt blev precis som vi hade hoppats på...

Festen på kvällen började lite väl tyst, men när väl varmrätten kom fram började folk komma igång lite.....o lite senare under bensträckaren innan kaffe o tårta så blev det fullt ös...

Vi fick verkligen dagen o kvällen som vi hade önskat oss med alla nära o kära hos oss, god mat o dryck , tjo o tjim o glada skratt in på nattens mörka timmar.

Jag fick otroligt mycket positiva kommentarer om min klänning o mitt hår....o jag kände mig verkligen jättefin!!!!

Tyvärr så bröt en väntad förkylning ut för mig lagom till vi kom till hotellrummet på natten så jag var inte så pigg....men vi låg ändå ett par timmmar o drack bubbeldricka, åt jordgubbar o pratade om hur dagen hade varit. "

• Alvi

Åh, vad skoj att läsa om bröllopen...
    Ni får gärna skriva liiite mer detaljer... *petig* =)

• dexterswife

Började dagen med sminkning klockan 10, sen frisören (på samma ställe), sen lite mer smink. Fotografering hela tiden men mera "uppställd" fotografering åkte vi till vid 13.30-tiden. Fotade till ca 15.00. Satt i kyrkan och väntade nervöst till vigseln 16.00. Därefter promenerade vi med facklor till festlokalen där vi inledde med fyrverkerier och varm välkomstskål. Sen middag, tårta och dans! Tillbringade natten på hotell, presentöppningsbrunch dagen efter och sen iväg på bröllopsresa.

• cajsa

Hejsan

Vi gifte oss lördagen den 24:e april, ganska nyss alltså.
    Började dagen m att åka till frissan (jag, min nuvarande man och mitt vittne). Min man blev klippt, sen fixade frisören mitt hår och smink och till sist satte hon upp håret på mitt vittne. Jag bytte om till brudklänning och precis när jag var klar kom min man som varit hemma och bytt om och hämtade oss.
    Vi åkte till ett gammalt flygledartorn som finns vid den nedlagda flygplatsen i Torslanda (utanför Göteborg). Där mötte vi vårt andra vittne samt vigselförrättaren. Vigseln skedde i glaskupolen längst upp i tornet och tog ca 5 minuter.
    Efter vigselakten åkte vi och tog kort. Mitt vittne är duktig fotograf så hon tog massor av kort, både färg och svartvitt.
    Sen var det lite dötid att slå ihjäl. Vi tillbringade två timmar hemma hos mitt vittne och hennes sambo (dom bor nära restaurangen där vi skulle ha middagen) . Vid 18.30 promenerade vi iväg till restaurangen utmed vattnet. Utanför restaurang Piren på Eriksberg stod våra familjer och väntade m drinkar och ris:).
    Vi åt 3-rätters middag och det var både tal och sång, det hade vi inte räknat med eftersom vi hade middagen för närmsta familjen, samt vittnen m respektive (20 personer totalt). Efter en underbar dag avslutade vi m övernattning på hotell. Eftersom jag är gravid så blev det inte världens party, men bröllopsdagen blev precis så underbar som vi ville och det passade oss jättebra att ha det lite mindre.

Vill ni se bild så finns den på BT, sök på Nurman

/cajsa

• annca

Massor att göra dagarna innan, men vi hade blivande svägerska å svåger, svärmor och min mamma här, och ett par kompisar osm var toppen och hjälpte till med fixning oxh dukning etc.

Frissan - jag och svägerskan som skulle vara tärna. 9.30 på bröllopsdagens morgon. Ösregn. Åska.

Blir hämtade av pappa, svåger och blivande make, åker till fotografen. Då berättar killarna att det varit upprepade strömavbrott i festlokalen (och köket), men allt har fixat sig. Vi valde att fota oss innan, eftersom men aldrig kan lite helt på vädret...

Åker ut till kyrka och festlokal. Regnet slutar. (Phu!) Full fart i köket. Jodå. "Vi kommer hinna. Kanske en liten stund sena, men det får minglas en stund till så ordnar vi allt!" Toppen!

Vi och farmor och farfar sitter i ett rum i församlingshemmet och tar det lungt. En mun whisky ur fickpluntan för att lugna best-mans nerver (Han har scenskräck). Gästerna anlände och bänkar sig i kyrkan. Hur ser det ut? Alla inne? Då är det dax att ta sig över till vapenhuset. Ställer upp oss. Prästen är där. Darrar på buketthanden. Stadigt grepp i älsklingens hand. Kyrkklockringning. Brudmarsch "Intåg i sommarhagen". Vigsel, ja , allt gick väl bra antar jag. Minns inte mycket. Uttåg. Vi knatar upp i tornet för att vänta på att alla gäster ska komma ut. Pussas. Så - då borde alla vara ute. Ris ris ris. Ris i munnen, ris i korsetten, ris i frisyren! Fotoblixtar i mängder.

Så en kort marsch över till församlingsgården, brudskål och champagne! Värdinnorna hälsar välkomna.

Vi hade köpt ett album och lagt ut och en kompis som fotar alla gäster parvis och så får de skriva en liten hälsning och vi klistrar sedan in bilden bredvid. Kul att ha! Ett litet tips!

Middagsbuffé med medelhavsrätter blev uppskattat. Alla kan hitta sin egen favorit!

Och så dans. Brudvals till att börja med, och så fyller resten på.

Senare kaffe och bröllopstårta. Vi hade valt att ha en våningstårta med olika sorters tårta i våningarna - en klassisk marsipan- och chokladtårta, White lady kallades den, med arrakschokladmousse. Och så en med hallonmoussetårta.

Mer dans, ett barbord som det inte gick åt speciellt mycket av de alkoholhaltiga dryckerna, men desto mer läsk (Mycket varm augustikväll).

Vid tolvtiden bröt vi upp och tog taxi till hotellet (via vårt hus där vi släppte av farmor och farfar som börjat nicka till redan tidigare).
    Champagne, fruktfat och bröllopsnatt! (tänker inte gå in på några detaljer där ) Frukost på rummet, med massor av läckerheter.
    Vid tolvtiden checkar vi ut och ringer efter pappa som kommer och hämtar oss till vårt hus där släkten sovit över och dukat fram en brunch för alla som har lust att titta över.

Blir buren över tröskeln, (klassiskt!) till stor förvåning hos svägerskans lilla jycke som alls inte riktigt greppar vad all uppståndelse är för, men det är ju kul med en massa folk som kelar med en! (ja, hon var med på festen också, men hade ett eget rum att dra sig tillbaka till när uppståndelsen blev för stor)

Helgen efter hade vi "minismekmånad" på Vadstena klosterhotell. En mycket uppskattad bröllopspresent från våra spexarkompisar! Vi tackar och bugar!

Oj vad långt det här blev, skulle ju bara vara en kort sammanfattning, ju!

• penapöna

Dagen började med en mysig frukost och dusch tillsammans, sen åkte jag till floristen och sminkningen med min bästa kompis medans Han gjorde iordning sig hemma. Vi hämtade upp honom på väg till mina föräldrar. Där kläddes jag och fick håret fixat av mamma och moster. Därifrån åkte vi i ilfart till fotografen, vi var sena, självklart glömde vi både skorna och blommorna i bilen och chaffören var någonstans i centrum och shoppade så jag sprang omkring i centrum med brudklänningen och letade efter henne för att få bilnyckeln så vi fick våra saker innan fotografen tog bilderna. När bilderna väl var tagna så åkte vi till kyrkan. Vi gömde oss i brudkammaren tills det blev dags. Medans vi gömde oss övade syrran på att läsa dikten till oss, och våra spelmän gjorde iordning det sista.

Vigseln var vacker och personlig, vi hade spelmän som spelade när vi gick in och ut. Vi hade inget brudfölje, men syrran höll buketten och hennes man lämnade fram ringarna. Efter vigseln var det riskastning och kramkalas förstås. Vi åkte till en sjö i närheten och filmade lite innan vi åkte till mottagningen.

Vi hade 50 gäster, bjöd på buffé, tårta och exotisk frukt. Vi serverade ingen alkohol. Det var lite tal, mycket musik och många skratt och presentöppning innan folk drog sig hemmåt, vi var kvar nästan sist innan vi åkte till hotellet.

På hotellet hade de strulat så vi fick inte sviten vi bokat, men det blev bra ändå.

Dagen efter gick vi i centrumet brevid hotellet och njöt av att vara man och hustru. Det var läckert att gå där dagen efter bröllopet och inget där visste nåt. Vi handlade en tackpresent till mina föräldrar. Sen så hämtade min mamma oss och vi åkte hem till dem (där halva släkten var) och åt lunch på resterna av buffén. Sen åkte vi hem till oss.

Vi hade grejat hemma så att tvättkorgen var tom och det var städat så vi gjorde inget sånt på minst en vecka, det var skönt, det blev lite som smekmånad hemma, vi åt på restaurang varje dag och hittade på roliga saker vi sällan gör annars.

• Sladdis

Här kommer min berättelse från BT:

Så var man äntligen gift då??????..
    Allt var alldeles underbart!!

Klockan ringde 06:00. Det var bara att kliva upp och få i sig en grötfrukost. Bäst att grunda ordentligt.

Var hos frissan 08:45. Syrran blev jättesöt med rullar i håret! Sen rullades även mitt hår och medans jag satt i tork-
    huven blev hon klar. Så fin!!

Sen var det dags för mig att pinas. Det gjorde verkligen ont med alla dessa hårnålar. Skulle kunna tänka mig att det var ett femtiotal.

Klockan 11:00 var vi klara och då åkte jag hem och åt lite lunch.

Klockan 12:15 bar det iväg till fotografen och efter ca en timme i många konstiga ställningar var vi klara...

14:30 klev vi in i kyrkan och radade upp oss. Jag och Örjan först, sen våra barn och efter dem min syster och Örjans kompis.
    NU blev jag nervös!! Bena skakade och hjärtat hoppade nästan ur kroppen.
    Men när kyrkklockorna slog och musiken började spela blev jag lugn igen. Dags att gå in.
    Allt gick bra och vi blev gifta!
    Stackars Henrik satt på en stol och höll på att somna.......

Sen åkte vi med häst och släde. Först en liten rundtur innan vi åkte ner till lokalen där alla stog och tog emot oss.
    Skålade i champagne innan vi gick in.

Middagen tog ca 2 ½ timme med tal och spex och allt som hör till.

Efter tårta och presentöppning blev det dags för valsen!
    Vi hade inte tränat ett ända steg men det gick riktigt bra ändå.

Sen var det dags att öppna baren och för bandet att börja spela och festen började på riktigt!!!

Klockan 01:00 kom limousinen och hämtade oss och körde ut oss till Friiberghs Herrgård.
    Champagne, frukt och choklad och bubbelbad väntade på rummet. Resten behåller vi för oss själva!!!

Fru Gradin var namnet!

• brunetten

Vi gifte oss i augusti förra året.

Kvällen innan åkte min man till sina föräldrar för att vi inte ville sova ihop.

Kl 7 var jag och min tärna hos frisören som även sminkade oss (regnet öste ner...) Mina två systrar kom också och blev fixade och mamma kom med bubbel och lunch. Vi klädde på oss och lite innan 12 blev vi hämtade av den underbara veteranbil som vi hyrt för dagen. Chauffören (bilägaren) hjälpte glatt till att packa in min tärna och mig.

12 mötte vi min nuvarande man och hans marskalk hos fotografen och tog bilder.

ca 14 åkte vi i långsam färd till kyrkan.

15.05 började kyrkklockorna slå och vigseln blev precis så underbar som vi ville.

Efter vigsel var det gratulationer på kyrktrappan och sedan fotograferade vi oss utomhus. Regnet lyste med sin frånvaro hela eftermiddagen utom några minuter då vi fotades (så klart ).

Ca 17 kom vi till festlokalen som var full av alla våra gäster. Där drack vi fördrink och bara njöt.

Kl 18 började middagen som drog ut ganska mycket på tiden pga av massor med tal och upptåg, jag har aldrig njutit så mycket av en middag. Det var helt fantastiskt och vi var (och är fortfarande) så otroligt lyckliga. Efter middagen följde bröllopstårta och brudvals och sedan var det party!

Blev kanske lite långt med det avr absolut den bästa dagen hitintill i mitt liv. Jag är nästan lite avundsjuk på trådstartaren som har sin bröllopsdag kvar .

• bozzini

Vår bröllopsdag började med ett besök hos frisören. Efter det var det dags att åka till fotografen. Ett par timmar senare begav vi oss till herrgården där bröllopet skulle hållas. Vi gifte oss utomhus på en inlövad dansbana. Det var endast våra familjer och mina tre bästa kompisar som var bjudna. Efter vigseln åt vi middag, gick en tipspromenad, hade presentöppning och åt av våra två bröllopstårtor (vi kunde inte komma överens om vilken smak vi skulle ha så vi tog två olika). Jag och maken sov över på herrgården och dagen därpå åkte vi till Paris.

Svar på tråden Hur gick ert bröllop till?