• Pirum

21 mån och knuffar andra barn

Hej!

Mitt barn som är 21 månader går på dagis 15 tim/vecka och har haft en period när hon knuffade andra barn och tog av dem leksakerna.
    Det började när hon började på dagis och de dagar hon är ledig är hon lugnare. Hon lyssnar inte när vi säger till henne utan hon tycker det är roligt bara.

Nu har en vän till mig sagt att hon är rädd att lämna sin dotter till vårat dagis eftersom mitt barn är lite hårdare än hennes. Och att hon vill sluta träffas eftersom hennes dotter bara blir ledsen och rädd och inte får leka med saker(enligt henne). Och hon tycker att vi ska gå till en barnpsykolog för att få henne att sluta.

Dagispersonalen har sagt att hon inte alls är så knuffig av sig och att de andra inte behöver vara rädda för henne.

Hur normalt är det att barn knuffas och tar saker ifrån varandra? Är mitt barn onormalt?

Mvh Orolig mamma

• Svar på tråden 21 mån och knuffar andra barn
  • Barnpsykologen

Hej, det är inte ovanligt att barn knuffas och tar saker av varandra. Barn i den här åldern klarar inte att förhandla om exempelvis en leksak. Barn hanterar detta olika, en del barn gör som din flicka tar lekasaken med våld, ett annat barn gråter och påkallar den vuxne för att få leksaken, medans en tredje variant är att barnet passivt tittar på när det andra barnet leker och passar på att ta leksaken när det andra barnet släpper den. Oavsett vilket sätt barnet använder så är det här de vuxna ska komma in och hjälpa barnet att samspela med det andra barnet. Att styra upp en lek där båda barnen kan leka och där man kan prova att byta den egna leksaken mot en annan osv. En del barn knuffas som ett sätt att leka eller ta kontakt. Det brukar vara övergående i takt med att språket och den social kompetensen utvecklas. Det är viktigt att personal bestämt visar att man inte får knuffas och om det finns äldre barn att de blir införstådda med att de inte får skratta när det mindre barnet knuffas eller jagar. Ett barn på två år kan inte bedömma när det får och inte får knuffas.

Anneli

Svar på tråden 21 mån och knuffar andra barn