• HannaS86

Tråden för oss äggdonatorer 9

jag fick ta extra blodprov två gånger nu när min donation blev försenad, de var tvugna att kolla så jag fortfarande var nedreglerad. Jag har antingen fått åka till Repro eller göra det på vårdcentralen och därefter posta provet. Det har känts lite skumt att skicka det med posten så jag har föredragit att åka till Repro eftersom jag inte har så långt dit. Jag fick med provrör och etiketter att sätta på provrören samt adresslappar att sätta på de vadderade kuverten jag skickade in dem med. Vad har du fått för sprutdoser nirak?

• HannaS86

Nirak: jag tog 150 några dagar sen 112.5 under första o tredje gången. 112.5 hela vägen andra gången. Det var visserligen Gonal-F jag tog men det verkar ju vara ganska lika doser. Hoppas det går bra med sprutandet :D

AJB: På vilket sjukhus går du?

• HannaS86

Nirak och mammatillmiranda:
    Känns som jag missat all action nu, har haft så mycket att göra men jättekul att höra att det gått så bra för er! Hoppas det går bra för mottagarna.

Jag var på återbesök förra veckan och den ena mottagaren hade blivit gravid men fått missfall, den andra hade inte rapporterat in än vilket ju inte känns så positivt eftersom det var så "längesen" jag donerade men båda har ägg i frysen så jag får hoppas på det. Sen sa läkaren att jag kunde fundera 1-2 år ifall jag vill donera ännu en gång (4:e) eftersom riktlinjerna säger att man får ge upphov till barn i max 6 familjer och att det är svårt att åstadkomma som äggdonator.

Tanken hade inte ens slagit mig att det skulle vara möjligt så nu har jag funderat och kan gärna tänka mig att donera igen. Men jag väntar nog till februari med att höra av mig igen eftersom jag tror att de vill att jag ska ha funderat igenom det under lång tid och för att jag vill att innebandysäsongen ska ta slut så jag inte missar något av den.

• HannaS86

Jag hade jätteont efter första plocket, gick framåtböjd precis som du beskriver men ville knappt böja mig ner för att t.ex. ta upp ¨något från golvet för det gjorde jätteont. Jag tror att det kommer gå över, de rengör ju innan de plockar äggen så jag tror risken för infektion är ganska liten. Jag hade ont i en vecka efteråt men går det längre än så kanske du borde ringa dit du donerat? Hoppas det går över iaf

• HannaS86
    anemonasussegotta skrev 2009-06-21 21:20:18 följande:
    nirakkarlsson. Det är landstinget vi talar om nu. Då kommer "lönen" med lite skatt avdragen den 25 juli för dig. Månaden efter den du tjänat in pengarna på, inga 4 000 kr netto inte. utan snarare 3 657 riksdaler!
    Jag får 4000:- netto från Sahlgrenska rätt in på kontot
  • HannaS86

Argh, det här är helt jävla sjukt :( Efter donationen fick jag min mens 15 maj men hade glömt hämta ut p-ringar o tänkte att det kan ju vara bra att vara helt hormonfri en månad o se hur det känns. Jag hade inte sec från 4 dagar innan beräknad ägglossning till 4 dagar efter för att vara på den säkra sidan. Och vad händer? Jag får två streck när jag testar mig idag!! Är så förbannad på mig själv så det finns inte, nu måste jag ringa sjukhuset igen o boka tid för abort...

• HannaS86

Det är stor efterfrågan på ägg, vad jag vet brukar väntetiderna för mottagarna vara 2år. Det de går efter är att man inte ska ha ärftliga sjukdomar och att man förstår vad det innebär att donera ägg :)

• HannaS86

Ja det känns ju någon dumt.. Så himla klantigt och jag kan ju inte direkt skylla ifrån mig heller. Blir abort på nästa söndag och jag försöker ha inställningen att jag inte väntar barn utan bara har en bunt celler som delar sig i magen.. Som cancer. Funkar hyfsat.

• HannaS86

Man ska vara 18-35 vad jag hört, tror det kan variera lite i olika län. Var bor du?

• HannaS86

Där är jag inte riktigt expert :/ Men jag tror Mjölk har rätt bra koll på vilket sjukhus som ligger närmast?

• HannaS86

Jag är inte den som vet mest men eftersom de andra verkar ha sommarlov svarar jag ändå :)

Som jag förstått det får man lov att donera direkt men vanligtvis rekommenderar man korsdonation då du donerar till ett okänt par som står först i kön för donation och donatorn som står först i kö donerar till dina vän. På så vis går ingen "före". För det kan ju bli lite jobbigt om man donerar direkt till en vän och det är nog nästan oundvikligt att tankar dyker upp som att det kunde ha varit ens eget barn, man jämför likheter det har med en själv osv. Det kanske även skulle vara lättare för din vän så hon inte slås av tanken att det skulle kunna vara "ditt" barn.

Så på trean där: Ja, om du gör en korsdonation eller en vanlig donation för den delen har det ev. barnet/barnen rätt att söka upp dig efter de fyllt 18. Du har inga skyldigheter gentemot dem utan det är upp till dig om du vill ha en kontakt eller inte. Sedan är de ju möjligt att barnen inte väljer att kontakta dig så man får vara inställd på att det kan bli vilket som.

4. Nej det finns inget sätt att vara anonym. Spermadonatorer är det men inte äggdonatorerna. Jag antar att det är för att äggdonation är en mycket större process jämfört med sperman.

5. Jag tror inte det har någon betydelse om ni bor i olika delar av landet utan ni får gå där hon bor om du donerar direkt till henne. Vid korsdonation är jag osäker, jag tror att det måste ske vid samma sjukhus ändå eftersom köerna är olika långa i landet och det skulle nog innebära en del resor för dig. Fast det kanske kan gå att lösa om de samarbetar och du kan få informationen vid ditt närmaste sjukhus, man kan alltid ringa och fråga :)

6. Jag har ätit cerazette förut men under donationerna har jag använt p-pring. Ringen är extra bra eftersom hormonerna går ur kroppen på 2-3 dagar, man får mens och är redo att sätta igång med behandlingen direkt. Jag vet inte hur lång tid det tar innan cerazette går ur kroppen men om det inte tar mer än en månad så är ju det också bra.

Det finns kuratorer man kan kontakta på reproduktionsavdelningarna på sjukhuset och prata igenom det hela med om man känner sig tveksam eller undrar över något och jag tycker du ska ringa närmaste reprosjukhus för att höra hur det fungerar med direkta donationer, korsdonationer och att bo i olika län. Lycka till och uppdatera gärna hur det går för dig!

• HannaS86

Jag tycker personligen att det känns rättvisare att anmäla sig som donator istället för att bli korsdonator om man ändå tänkt donera, då kommer ju de paren som ligger längst fram i kön fram snabbare eftersom det är brist på donatorer.

• HannaS86

Om du läst det jag skrev noggrant så ser du att det står "rättvisare att anmäla sig som donator istället för att bli korsdonator om man ändå tänkt donera"
    Alltså om man ÄNDÅ har tänkt donera.

T.ex. trebarnsmamma har ju tänkt donera. Om hon donerar vanligt så som jag gjort 3 gånger så hamnar hon i den vanliga donatorkön. Om hon däremot väljer att korsdonera till er så blir det ju en donator mindre i kön för de par som väntat länge. Jag tycker korsdonation är ett jättebra sätt om man hittar en person som kan tänka sig att donera som inte tänkt göra det annars men jag tycker inte att man ska "sno" en person som tänkt donera i alla fall.

• HannaS86
    snöstjärna71 skrev 2009-07-13 22:05:08 följande:
    Detta stämmer inte. I Sverige är det precis samma regler som gäller för ägg- som för spermiedonatorer, dvs barnet har rätt att få veta donatorns identitet när det uppnått "mogen ålder", vilket normalt är 18 år men kan bli tidigare i vissa speciella fall.
    What? Jag trodde spermadonatorer vad anonyma :) men där lärde jag mig något nytt!
  • HannaS86
    anemonasussegotta skrev 2009-07-13 22:23:23 följande:
    Goddag. Jo semester var det... men ärligt HannaS - du är väl den med mest erfarenhet så att du ursäktar dig när du ska svara?.. ha ha ha!!! du e go du!!Jo, men dåså kan jag ju bara instämma i snöstjärnas resonemang då jag frågade specifikt om detta när jag var återbesöket!Jaha, nähe, nu ska jag inte donera någe mer så jag tittar nog inte in här någe mer heller tror jag!! Men det var kul att vara med så länge som det varade (när jag väl upptäckte tråden)!Puuuusss på er alla donatorer och ös på bara!! Vi har så himlans många ägg allihopa och vi använder bara typ 1,4 (eller vad genomsnittet ligger på nu, antal barn per familj). Resten bara går till spillo... när dom kan göra nytta hos någon annan...Hejsvejs!
    Nej ska du gå? :( Jag hoppas du tittar in nån gång då o då, jag hänger runt här iaf ;)
  • HannaS86
    Bette skrev 2009-08-05 09:47:42 följande:
    Jag tycker du tänker fel, klart man skall göra allt för att få en donator. Jag menar vi som gör äggdonation har längtat efter barn och genomgått beh i oändlighet så det där med att försöka få en egen donator tycker jag verkar bra. Bette
    Ja fast jag tycker det är fel att personer som ändå tänker donera väljer att göra en korsdonation för att någon ber dem, det ger ju en donator mindre till "kön" av donatorer och gör att någon annan i mottagarkön får vänta längre fastän den stått i kö längre tid än de som får ta del av korsdonationen.

Snuttjulla: Jag tror att de bara kollar efter "klassiska" sjukdomar som HIV, Hepatit osv med blodprovet och du kan alltid höra efter om de redan nu kan ta blodprov på dig. Jag är blodgivare och behövde inte vänta 6 mån på att börja donera så om du är det kan du vänta till efter ditt barn är fött och kontakta din närmaste reproklinik så kan du nog få donera redan efter några månader :)
  • HannaS86
    Bette skrev 2009-08-06 09:20:15 följande:
    Jo fast det måste ändå vara upp till den donatorn hur hon/han gör, du handlar på ditt sätt och den donatorn på sitt sätt eller hur. Bette
    Jag har aldrig sagt att jag bestämmer över hur donatorerna gör utan jag har bara uttryckt min åsikt precis som dig.
  • HannaS86
    Marelb skrev 2009-08-08 22:36:35 följande:
    Hej hopp! Jag hoppas på att kunna få donera i framtiden. Kul att läsa om era resonemang. Det är mycket möjligt att jag blir korsdonator. Jag förstår inte riktigt hur ni tänker? Jag menar, om jag korsdonerar, det blir ju inte en mindre i kön. En försvinner till dem men jag kommer ju till för någon annan. -1 och sen +1. Hade jag donerat "i alla fall" så hade det ändå blivit -1 eftersom "mitt" par så småningom fått en donator och +1 pga av mig. Tänker jag knas eller? Förstår liksom inte grejen...
    Det blir inte +- 0 om en person som ändå tänkt donera gör en korsdonation istället. När jag ställer mig som donator blir det +1 donator i kön.

Om jag istället hade gjort en korsdonation blir det +0 donatorer i kön om du förstår hur jag menar.. En donator försvinner medan en (jag) tillkommer.

Så mitt val är att kön får ha sin ordning och att de som väntat längst får min donation :) Men jag tycker absolut att du gör rätt som kordsonerar då det är din bästa vän som behöver en äggdonation! I mitt fall känner jag ingen som behöver det.
  • HannaS86

Anki: Det är bara att fråga på om det är nåt du funderar över, jag har tyckt att det varit jätteskönt att kunna diskutera allt med andra under donationerna.

Heureka: Man försöker få fram lite fler ägg, runt 15 för att kunna ge till två par. Eller i alla fall är det så på Sahlgrenska men det är ju på sätt och vis bra att du gjort IVF för då har de ett hum om vilken dos som passar dig :)

Linda: Vad roligt! Uppdatera hur det går, biverkningar o hela kittet ;)

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9