• Linda Al

Tråden för oss äggdonatorer 9

1814 skrev 2009-05-24 17:04:33 följande:
    Hur nära inpå själva behandlingen fick ni reda på när det var dags att börja? Så man kan planera lite... Fick bekräftelse på att jag blev godkänd och att vi kan "fortsätta med planeringen" men sen blev det tyst.
    Var någonstans ska du donera?
    Jag ska också donera till hösten, blev godkänd för ca 2,5 månader sedan.
    Jag funderar på samma sak som du.
    Sen funderar jag även på hur länge man borde vara ledig efteråt. Kan man jobba dagen efter, eller hur ska man tänka? (jag har ett väldigt rörligt arbete)
    Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • Linda Al
    AlexandraK skrev 2009-06-16 20:34:29 följande:
    Hej. Sitter och funderar på om jag ev hade kunnat donera ägg. Går det bra att ställa frågor här? Jag födde barn för 4 månader sen. Hur länge måste man vänta tills man kan donera? Eller det går bra att göra det nu? Jag är rh negativ - spelar det någon roll? Får rökare donera ägg? Tack för svar!
    Jag är också rh negativ, och jag är godkänd som donator.

Ps. Jag hoppas att du ger blod! (jag fick höra att "vår" blodgrupp är det s.k. akutblodet, iom att alla kan få det. Dvs viktigt att ge blod. Dessutom är de med rh negativ en mkt mindre grupp än de övriga grupperna =inte så mkt akutblod. Ja, du fattar )
  • Linda Al
    AlexandraK skrev 2009-06-17 21:25:00 följande:
    Jag får vänta två månader eftersom jag födde barn för 4 månader sen. Tack för att du berättade!!
    Ja just ja, det glömde jag bort... Dessutom kom jag på att det var blodgrupp O rh - som var den där som jag pratade om. Lite snurrig. Men det är ju bra att ge blod ändå, of course. Fast nu är vi ju i en helt annan donationstråd förstås. Haha, nä nu ska jag nog sluta snurra runt i tanketräsket!

Verkligen toppen att du funderar på att donera!
  • Linda Al
    anemonasussegotta skrev 2009-06-21 21:20:18 följande:
    Shit - tänkte jag - jobbar alla sveriges typ 10 donatorer på Etteplan Industry???? (ironi - jag hoppas ni fattar, ingen fakta bakom siffran. Men företaget är på riktigt!!)
    Nu blev jag lite nyfiken på hur många äggdonatorer det faktiskt finns i Sverige/år.
    Hur många som hjälper någon de känner till och hur många som bara donerar till kön (om ni förstår vad jag menar).
    Har aldrig sett en siffra på det någonstans, bara att det är brist. Konstigt egentligen, kan man tycka.
    Ingen som har en aning? (varför frågade jag inte när jag hade samtal???)
  • Linda Al
    trebarsmamma skrev 2009-06-22 20:47:08 följande:
    kan ni berätta lite hur allt går till, hur många besök som behövs, och så, jag pratade med en vän idag fick med henne på att donera ägg, men jag vet inte ifall jag vågar,men jag vill så gärna, jag är så sprut rädd liksom, hur många veckor ska man ta dom sprutorna och hur blir man när man tar hormonerna liksom, min mamma sa men du har ju 4 barn inte så bra att ta en massa hormoner det är ju 10 gånger värre än dina pms besvär, men ojdå då vet liksom inte jag om jag kan göra det
    Jag kan inte hela processen än, för jag har ännu bara varit på samtal och blivit godkänd, har inte startat själva donationen än.
    Men jag tänker så här att om det nu skulle vara jättehemskt, jag skulle bli väldigt påverkad av sprutorna, det skulle göra jätteont vid, och efter, plock osv, så skulle jag ändå tycka att det var värt det!
    Det som det ger en chans till är värt det flera ggr om! Det är för en så himla god sak. Hur många gånger i livet får man chansen att göra skillnad? Att verkligen få hjälpa någon som behöver en.
    Jag kan inte föreställa mig att det finns någonting som kan få mig att tycka att det inte skulle vara värt det.
  • Linda Al

Jag tycker att det mest rättvisa är, precis som HannaS86 skriver, att inte vara korsdonator. I slutändan handlar ju ju det om att tränga sig före i kön. OM det handlar om en donator som ändå tänkt donera.
    Är det en donator som endast gör det för en vän, och som annars inte hade donerat, gör det självklart ingen skillnad. Eller om det är någon där det är bråttom, pga av ålder. Då tycker jag bara att det är bra.

Jag hade ingen särskild som jag ville donera till, men flera som önskat min hjälp (okända). Men jag vill att kön ska röra sig framåt, och att de som stått längst (och alltså väntat längst) ska få först.
    Vissa människor är väldigt framåt och tar för sig. Dessa har kanske lättare att fråga andra om hjälp. Andra har svårare för det. Jag är själv lite så, och tycker inte att man ska stå som "förlorare" bara för att man kanske är mer privat, eller blyg, av sig.

• Linda Al

Idag fick jag tid i början av september för andra provtagningen! Om allt går som det ska, blir det donation i mitten på oktober, som det ser ut nu.
    Känns spännande och BRA att väntan äntligen är över. Man har ju tänkt på det en hel del det senaste halvåret.

• Linda Al

Tack! Ja, jag ska uppdatera det som händer, och säkert också fråga en massa mer.

• Linda Al
    Mjölk skrev 2009-08-15 08:49:13 följande:
    Hej! Har inte varit här på länge! Och nu måste vi starta en ny tråd men jag kunde inte göra det. Nån som kan?
    Jag tog mig friheten att starta en ny, eftersom ingen annan gjorde det idag. Hoppas den blev som den skulle!

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m46411113.html
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9