Tråden för oss äggdonatorer 9
Titta här!
Bra med lite reklam för äggdonation.
www.akademiska.se
Titta här!
Bra med lite reklam för äggdonation.
www.akademiska.se
insolita... njäe, jag tror nog inte det är någon bra idé med kontakt med den man donerar till.
Det finns ju för det första en överhängande risk att dom du donerar till då hamnar i någon sorts "skuldfälla" till dig, som kommer prägla hela barnets uppväxt.
För det andra - Vad skulle du göra om något hände det barn du donerat ägg till?? Något som du kan påverka genom att lägga dig i den familjens privatliv?? Barnet hamnar fel i livet av någon anledning??? no good idea..
Och hur skulle du resonera om barnet fick nys om vem du är i .. säg 13-14 års åldern och helt enkelt rymmer hemifrån i någon hetsk diskussion hemma? - och knackar på hos dig? Skulle du fungera som någon extramamma då hade du tänkt? Hur kommer då den riktiga mamman att reagera??
Näe - överlag tror jag det är en urusel tanke att försöka ha kontakt med den du donerat till. Jag ser faktiskt inga fördelar alls - bara nackdelar..
Som du skrev i början - du har nog för mycket moderskänslor för att donera...
(usch - det får inte låta elakt det här!! jag avslutar med en )
Härligt jobbat Morgana!!!! Toppen!!!
Försök gärna få fler medvetna om äggdonation. Många vet inte om att donatorer behövs och tänker inte mer på det. Men nu har det påbörjats en liten "kampanj" i uppsala. Hoppas det blir fler som donerar!
nirakkarlsson: Du är fantastisk!!
Hoppas du kan tänka dig att göra om det. Jovisst känns det dagen efter, men det går över och på återbesöket får du veta hur det gått!!! DET är jättespännande. Jag grät som ett barn när jag fick veta att det tagit sig för ett mottagarpar. Det är enormt rörande. Bara vetskapen att man hjälp någon med en så stor och väsentlig sak i livet som att bilda familj... heeelt fantastiskt!!!
Stooor kram till dig och ni andra här som donerar!!!
/Anemonasussegotta
just de BTW.. runt 20 ägg är ett bra plock! Rätt normalt och mycket bra resultat.
Alltså när dom plockar ska ju varje ägg vara runt 2 cm i diameter. Tänk dig tio stycken sånna på vardera sida, sen brukar det alltid finnas mindre äggblåsor som inte innehåller några färdiga ägg. På UAS sade dom att vardera äggstock är ungefär som din knuta näve... de e rätt stort för något som normalt sett inte är så mycket större än 2 -3 cm i diameter i normalt tillstånd. Tror jag det att det spänner lite strax innan äggplocket alltså! Men so far so good - det är inte någon direkt smärta i alla fall..
Sen plockas det ut ägg dårå.. smärtstillande och lite annat jox under plocket... nice... feels gooood..
Alla dom här punkterade äggblåsorna fylls sedan (typ till dagen efter) med vätska så dom blir ungefär lika stora igen. Då är det lite värre för den här gången har det ju punkterats liksom och det gör alltså lite ont dagen efter. Men - det går snabbt över och ersätts precis som mammatillmiranda skriver, med lite "kommer-å går-smärta". Ligga raklång i sängen och hosta samtidigt är ingen hit... eller ännu värre - nysa... ha ha ha
Men - det är ingenting!! absolut ingenting, om man sätter det i relation till den eufori som svallar över en när man hör om att ett par blivit gravid tack vare ens gärning!!
Sist jag lämnade blod stack dom i min armbåge så nån hinna blev skadad... jag kunde inte räta ut armbågen på nästan 6 månader!!! Dessutom fick jag heller inte veta om någon behövt blodet eller om det blivit gammalt och uthällt...
Alltså det är sån skillnad!! men - jag kommer fortsätta lämna blod ändå... vill ju ha lite fler vinglas också...
nirakkarlsson. Det är landstinget vi talar om nu. Då kommer "lönen" med lite skatt avdragen den 25 juli för dig. Månaden efter den du tjänat in pengarna på, inga 4 000 kr netto inte. utan snarare 3 657 riksdaler!
Det är då tur att man inte gör det för pengarna i alla fall. En ren förlust om man ser affärsmässigt med många besök och två dagars sjukskriven.
Tycker det är både snålt och surt att man inte kan få det som en typ gåva eller något annat skattefritt.. det är ju ändå i underkant och mina pengar jag har lagt ut är rena nettopengar och inget annat.
By the way - frågade min arbetsgivare om jag inte kunde få betald ledighet för att göra något för den goda sakens skull.... Svaret blev NEJ! "Vi kan inte göra så för alla som donerar"... Shit - tänkte jag - jobbar alla sveriges typ 10 donatorer på Etteplan Industry???? (ironi - jag hoppas ni fattar, ingen fakta bakom siffran. Men företaget är på riktigt!!)
Äh, nu sitter jag å blir bitter över snåla företag.. å dålig ersättning...
MEN JAG SKULLE GÖRA DET ÄVEN OM MAN INTE FICK NÅGRA PENGAR!!! Så de så!! Man kan väl få klaga lite ändå...
:-/
Det var faktiskt en rätt intressant fråga - hur många korsdonatorer respektive heldonatorer finns det egentligen? Någon som har koll?? Vore faktiskt lite kul att veta.
Hej hopp alla guldkvinnor som donerar!!!!! Måhända är ersättningen låg - men belöningen i form av guldhjärtan från alla som behöver det är desto högre!!!! Guldblommor till alla donatorer!!!
tycker jag har låtit lite "neggo" i mina sista inlägg, så jag skickar in en repris om varför jag valt att donera och att jag vet att jag aldrig kommer ångra detta beslut.
"Vad jag däremot kan ångra är att jag inte när jag var yngre fattade vad det handlar om att vara ofrivilligt barnlös.
Alla tar ju de här med att få barn så naturligt - det är något som "bara händer" i många fall, och planerat i lika många... men sen finns det dom.. där längtan till slut efter några års försök och utredningar och kontroller växer sig oändlig. Sedan kommer beskedet... då fullständigt rasar livet ihop för många.. Man kan nog aldrig föreställa sig längtan om man inte upplevt den på väldigt nära håll.
Livet tar där liksom stopp.. det är bara att försöka ställa in sig på att det troligtvis inte blir fler än 2. Detta samtidigt som frågorna genom hela livet kommer -har du några barn?, eller ännu värre ?-Men du har ju inga barn så du förstår inte..? .. lyssna på alla som "gnäller" om tidiga mornar och vakna nätter.. alla vänner får barn, men inte "vi".. barnkalas.. inte bjuden för, nä just det..vi har ju inga barn.., inte råd att adoptera, det blir inget skjutsa till träning, bråttom till dagis, föräldramöte, VAB, pulkabackar, första skoldagen, lucia på dagis, någon som kryper ner i dubbelsängen på natten så man blir tre som trängs, vattkoppor, simskola, beställa familjepaketet på kolmården, åka barnkarusellen för hon vågar inte åka själv, läsa sagor (samma saga om och om igen..), fotografera de första ?risgrynen? i munnen, amma, se lyckan av att kunna stå själv, se de första stapplande stegen!!..
Jag skulle kunna göra listan lååång.. det är alltihopa sådant som vi som har barn vitt och brett talar om - med rätta också, för vi lever ju med det.
Men om jag kan hjälpa EN , bara EN till, att få uppleva ett bildande av familj, ett barn..dvs allt det jag nämnde och mycket mycket mer, så är jag oändligt tacksam!! För jag VET vilken enorm lycka det ger för något par som kämpat och kämpat för något som de allra allra flesta tar som något helt naturligt och där förståelsen från omvärlden alltsom oftast ligger nära noll.."
Seså alla som funderar på att donera - ut och gör det nu!
Hanna86.... är det inte lite ödets ironi då... så himla typiskt..
Den där Murphy skulle jag villa tala ut ett och annat med. "Lagen om alltings jävlighet" - den skulle han aldrig ha skrivit!!!
happy family - ja det är en enormt stor efterfrågan på ägg. Det är i dag till och med så att vissa hinner bli för gamla innan dom kommer längst fram i kön. Donerar du så är du en hjälpande ängel för alla dessa par som själva har medicinska förhinder att kunna skaffa egna barn.
Goddag. Jo semester var det... men ärligt HannaS - du är väl den med mest erfarenhet så att du ursäktar dig när du ska svara?.. ha ha ha!!! du e go du!!
Jo, men dåså kan jag ju bara instämma i snöstjärnas resonemang då jag frågade specifikt om detta när jag var återbesöket!
Jaha, nähe, nu ska jag inte donera någe mer så jag tittar nog inte in här någe mer heller tror jag!! Men det var kul att vara med så länge som det varade (när jag väl upptäckte tråden)!
Puuuusss på er alla donatorer och ös på bara!! Vi har så himlans många ägg allihopa och vi använder bara typ 1,4 (eller vad genomsnittet ligger på nu, antal barn per familj). Resten bara går till spillo... när dom kan göra nytta hos någon annan...
Hejsvejs!
I'll be your hangaround...
I'll be your hangaround...
Instämmer helt med Linda Al och HannaS86.
Om du inte tänkt donera men blir tillfrågad av någon så är det ju självklart okej att tacka ja! Men om du tänkt donera och blir uppsökt av någon som vill komma före kön så tycker jag nog inte det är okej. Jag skulle ha tackat nej till en sån förfrågan. Vem är jag att lägga mig i köordningen om jag ändå inte har någon personlig bakgrund till den jag ska donera till? Skulle jag med gott samvete kunna säga till dom som väntat i 5 år typ "nä du får nog vänta ett tag till, för serdu här hittade jag en som väntat i tre veckor, men hon frågade och de gjorde inte du, så skyll dig själv!"... näe, jag är bra konservativ när det gäller det svenska kösystemet. Man tränger sig inte på bekostnad av någon annan....
Åh LindaAl!! Du är Stråålande! Jag håller tummarna och önskar både dig och mottagarna lycka till!!!