Inlägg från: mammatillmiranda |Visa alla inlägg
  • mammatillmiranda

Tråden för oss äggdonatorer 9

Hej tjejer!
    ikväll ska jag ta min första spruta med Gonal-f, 150... spännande! hoppas det kommer gå bra, funderar lite på vad nu som redan gått igenom detta har kännt av för biverkningar?
    jag brukar ha mens i ca 5 dagar, har pring i vanliga fall. hur påverkar sprutorna detta? fler eller färre dagars mens?

så nu blir det gonal-f, orgalutran och sedan ovitrelle sprutor för min del. någon mer som börjar idag??

nu ska jag på föräldramöte på dagis, ha en trevlig kväll!

Miranda 05 och Molly 08 - mammas älsklingar
  • mammatillmiranda
    Pappatilltwins skrev 2009-06-02 20:34:06 följande:
    Min fru funderar på att bli äggdonator, något jag stödjer fullt.MEn hon läste att man inte får ha tex ärftliga sjukdomar...Alltså, det mesta är ju ärftligt tex allergier, hjärtinfarkter mm.Sedan kommer det till ersättningen.Vad hon förstod så fick man för resor, läkemedel samt förlorad arbetsinkomst.Om hon tex mår så dåligt av behandlingen att hon blir sjukskriven, får hon ersättning för det hon förlorar...
    Hej!

vad gäller ärftliga sjukdomar så är det mer allvarliga saker som menas med det. allergier osv, räknas inte in.

ersättningen på huddinge är 4000 kr, (medicinen är gratis) och dessa pengar ska täcka resekostnader och ev förlorad arbetsinkomst. Skulle man behöva sjukskriva sig en längre stund så får man inget extra för det vad jag vet. kanske går att söka extra, men det tror jag inte. Fast det är ovanligt att man skulle påverkas såpass av behandlingen att man måste sjukskrivas.
    Enligt sjukhuset kan man inte jobba samma dag som äggplocket, och man kan vara öm i magen ett par dagar efter.

Hoppas att din fru går vidare med detta, det bästa sättet att få mer (och rätt) information är att ringa närmaste fertilitetsklinik och ställa sina frågor och be dem skicka hem information.
  • mammatillmiranda

vet inte om man kan få höjd ersättning mot uppvisande av kvitton osv... men jag har för mig att jag läst det någonstans? ring din fertilitetsklinik och fråga!

förresten... skattar man ersättningen?

jag har fått tid för äp på måndag, får se hur det går. mina äggblåsor hade tydigen vuxit våldigt ojämnt, vissa var stora och vissa var små. hade flest på vänster sida... tror det fanns minst 12 äggblåsor på den sidan. De var lite fundersamma på om jag skulle plockas imorgon eller på måndag, så jag hoppas de gjorde ett bra beslut!

när har du beräknat äp, nirakkarlsson?

• mammatillmiranda
    nirakkarlsson skrev 2009-06-04 19:52:10 följande:
    Jag ska få äggplock nästa vecka om blådsorna blir större!Så jag hoppas på det!Vart ska du plockas??
    huddinge sjukhus...du då?
  • mammatillmiranda
    nirakkarlsson skrev 2009-06-05 07:15:18 följande:
    Måste bara fråga en liten pinsam fråga...Hur har Ni med flytningar efter alla hormoner Ni har fått tagit?Jag har fått extremt mkt så det bara rinner,måste minst ha trosskydd annars ser det ut som jag har kissat på mig
    har så jag med just nu... riktigt vattniga. hoppas det försvinner efter äp på måndag!
  • mammatillmiranda

hejsan!
    nu har jag precis kommit hem från Huddinge, äggplocket gick jättebra! de fick ut 10 fina ägg, och jag sov som en stock under hela plocket tror de gav mig lite för hög dos lugnande, haha. har ett svagt minne av att de försökte få mig att stå och gå tillbaka in till sängen, men de fick lägga mig igen och sedan köra in mig i rullstol... vilket jag inte minns alls.

nu ska jag krypa ner i sängen och kolla på tv, är lite öm i magen, men inget farligt alls!

är så glad att två par kommer få dela på "äggskörden". detta kommer jag säkert att göra om!

• mammatillmiranda

hej tjejer!

Nirakklasson; wow 20 ägg! Det låter jättebra tycker jag, på mig fick de ju "bara" ut 10...

sen så har jag en fråga till er som redan gått igenom detta...
    hur länge efter plock är det normalt att man har ont i magen? var lite öm samma dag som plocket (i måndags) och dagen efter, sen kände jag inget på ett par dagar... nu, sen i fredags har jag jätteont från och till, går runt böjd som en makaron. Men stundvis känns det knappt någonting...

kan det vara ägglossningen som gör ont? eller en infektion?

hoppas ni haft en bra helg!

• mammatillmiranda
    AlexandraK skrev 2009-06-16 20:34:29 följande:
    Hej. Sitter och funderar på om jag ev hade kunnat donera ägg. Går det bra att ställa frågor här? Jag födde barn för 4 månader sen. Hur länge måste man vänta tills man kan donera? Eller det går bra att göra det nu? Jag är rh negativ - spelar det någon roll? Får rökare donera ägg? Tack för svar!
    Hejsan! klart du får ställa frågor här, är därför denna tråd finns

du kan donera när du slutat amma och fått tillbaka din mens.
    eftersom du först måste ta ett blodprov som visar att du inte är hivpositiv eller har några andra sjukdomar, och sedan vänta 6 månader och sen göra ett till prov som visar samma sak, så kan du säkert anmäla dig redan nu, iaf som intresserad, så skickar de hem info till dig att läsa igenom, och därefter kan du göra ditt val.
    jag har svårt att tro att din blodgrupp skulle spela någon roll i sammanhanget, men jag är inte helt säker.
    att vara rökare är inget hinder!

fråga vidare om du undrar något mer! lycka till!{#lang_emotions_flower}
  • mammatillmiranda
    nirakkarlsson skrev 2009-06-21 18:39:47 följande:
    Hej alla!Måste fråga.hur länge dröjer det innan man får sin ersättning efter man har donerat ägg??
    trebarsmamma skrev 2009-06-19 23:53:47 följande:
    såg inne på karolinska att man får en ersättning på 4000kr är det bara om man jobbar, jag jobbar inte men pluggar, eller täcker det resan dit och hem.
    trebarnsmamma: ersättning får alla , oavsett vad man gör i övrigt. den summan ska täcka förlorad arbetsinkomst, resekostnader osv. det är ett schablonbelopp, de kollar inte upp vad du haft för omkostnader

nirakkarlsson: jag donerade 8/6, fick pengarna 18/8. donerade på HS. hur har det gått för dig?
  • mammatillmiranda
    anemonasussegotta skrev 2009-06-21 21:20:18 följande:
    nirakkarlsson. Det är landstinget vi talar om nu. Då kommer "lönen" med lite skatt avdragen den 25 juli för dig. Månaden efter den du tjänat in pengarna på, inga 4 000 kr netto inte. utan snarare 3 657 riksdaler!Det är då tur att man inte gör det för pengarna i alla fall. En ren förlust om man ser affärsmässigt med många besök och två dagars sjukskriven. Tycker det är både snålt och surt att man inte kan få det som en typ gåva eller något annat skattefritt.. det är ju ändå i underkant och mina pengar jag har lagt ut är rena nettopengar och inget annat. By the way - frågade min arbetsgivare om jag inte kunde få betald ledighet för att göra något för den goda sakens skull.... Svaret blev NEJ! "Vi kan inte göra så för alla som donerar"... Shit - tänkte jag - jobbar alla sveriges typ 10 donatorer på Etteplan Industry???? (ironi - jag hoppas ni fattar, ingen fakta bakom siffran. Men företaget är på riktigt!!)Äh, nu sitter jag å blir bitter över snåla företag.. å dålig ersättning...MEN JAG SKULLE GÖRA DET ÄVEN OM MAN INTE FICK NÅGRA PENGAR!!! Så de så!! Man kan väl få klaga lite ändå...
    ...jag fick pengarna skattefritt, den 18/6... så det lär ju variera från olika sjukhus. detta var en ersättning, ingen lön enligt huddinge sjukhus
  • mammatillmiranda
    trebarsmamma skrev 2009-06-22 20:47:08 följande:
    kan ni berätta lite hur allt går till, hur många besök som behövs, och så, jag pratade med en vän idag fick med henne på att donera ägg, men jag vet inte ifall jag vågar,men jag vill så gärna, jag är så sprut rädd liksom, hur många veckor ska man ta dom sprutorna och hur blir man när man tar hormonerna liksom, min mamma sa men du har ju 4 barn inte så bra att ta en massa hormoner det är ju 10 gånger värre än dina pms besvär, men ojdå då vet liksom inte jag om jag kan göra det

trebarsmamma skrev 2009-06-22 20:43:21 följande:
    kommer man tidigare till kliamateriet när man donerar ägg, dom tarväll ungefär 10 ägg av mig kommer jag då till klimateriet 10 månader innan,

först åker du in till sjuhuset där du ska donera. där genomgår du en gynundersökning, de tar ett blodprov och frågar en del om din sjukdomshistoria. Du får också prata med en psykolog om varför du vill göra detta, och berätta om dig själv, din uppväxt osv.

får du "godkänt" på dessa prover osv så får du efter 6 mån komma tillbaka och göra ett andra blodprov samt lära dig (och öva dig på) hur man tar sprutorna. Ett par veckor senare sätter du igång med att ta dina sprutor. för mig innebar det att jag tog en spruta per dag i ca 9 dagar, sen 2 sprutor i 5 dagar. sista dagen tar du bara en spruta, som ser till att äggblåsorna mognar och blir redo för plock. Under denna period åkte jag in 2 ggr på ultraljud, för att se att allt såg bra ut och att dosen på sprutorna var rätt.

Inför min donation kände jag också att hjälp, hur ska jag klara av att ta dessa sprutor på mig själv? men efter att ha fått prova först på sjukhuset så insåg jag att det inte var någon fara alls. Det kan göra lite ont, men det beror på hur man träffar... vissa dagar gjorde det inte ont alls. sen så kan man ju alltid be en mindre spruträdd person, typ sambo eller kompis ge en sprutorna.

själva hormonbehandlingen kändes inte jobbig för mig. jag fick typ vattniga flytningar under ett par dagar, och magen blev lite uppsvälld. men humöret påverkades inte, och jag mådde bra hela tiden.

På plockdagen åkte jag in till sjukhuset, fick klä om till sjukhuskläder och lägga mig på en brits. Efter en stund fick jag en nål i armen för det lugnande och smärtstillande. sen fick jag gå in i en operationssal, lägga mig i en gynstol och sen plockade de äggen. Jag fick lite för mycket lugnande och sov som en stock och kände ingenting. men rent kliniskt vet jag att de går in genom slidväggen med en nål, tittar med en ultraljudsstav och suger ut äggen ur äggblåsorna.
    efter plocket får man sova en stund, sen äter man macka och dricker juice/kaffe osv. de vill se att man kan kissa också. efter detta sätter de en i en taxi som de betalar, och du får åka hem.

Dagarna efter kände jag ingenting i magen, men efter ett tag tyckte jag att det gjorde skitont i 2 dagar. nu i efterhand tror jag att det var min ägglossning. Inom 14 dagar ska man få mens efter plocket.

Efter ett par veckor får man komma på efterkontroll, detta tror jag dock är frivilligt. Vi skulle bara höras på telefon sa min bm.

Angående klimakteriet så påverkas detta inte. Du har typ 100 000 ägg i dina äggstockar, dessa "tar inte slut".

jag tycker det låter som en bra idé att fundera vidare på detta för din del. Du kan ju åka och ta det första blodprovet osv nu, efter det har du ju ändå minst 6 månader på dig att fundera innan det är dags för behandlingsstart...

• mammatillmiranda
    trebarsmamma skrev 2009-06-23 13:25:22 följande:
    mammatillmiranda tack så jätte mycket för din infomation, men vart finns det kliniker som gör detta, finns det privata och vanliga kliniker, vilket är bäst, för mig är det 13 mil till sthlm och 10 till örebro, såg att det fanns klinik där, känns ju lite långt bara för att kolla på ultraljud i 10 minuter sen åka hem igen, hmm
    vet inte vart det finns faktiskt... googla? har ingen aning om vad som är bäst av privat eller landstinget, men på något sätt tycker jag (för min egen del) att det känns mer rätt med landstinget. de har ju så otroligt långa köer! sen så vet jag inte heller hur de gör med den ekonomiska ersättningen på privata sjukhus. jag bryr mig inte direkt om pengarna, är mer det att det är skönt att inte behöva gå back.

för mig tog det ca 1½ timme att ta mig till sjukhuset, och lika långt tillbaka, men det var det värt.

angående resan, så kan du ju göra de första testerna nu, sen vänta tills efter resan med behandlingen. hittar du bara ett sjukhus så tar det ju lite tid tills du får komma på ditt bokade möte. detta med före/efter resan kan du också prata med din behandlande läkare om!
  • mammatillmiranda
    trebarsmamma skrev 2009-06-24 08:11:44 följande:
    mammatillmiranda vilket sjukhus va du nu på igen, och fick du 4000kr rätt in på kontot då. eller drog dom skatt från dina,
    huddinge sjukhus, fick 4000 skattefritt in på kontot 10 dagar efter äggplock
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9