sofie och laura skrev 2009-05-17 08:23:18 följande:
Tack för alla svar känns oerhört skönt!Jag har bara velat hört andra historier hur det är för er?Jag hoppas ju på varje dag att Leo kommer att gå men men det vet man aldrig?Min sjukgymnaster samt dom på Olmed där mn gör hans ortoser där säger dom att han kommer att gå, Garanterat??Men sedan pratade jag med en tjej och hon sa ngt liknande att man typ inte skall ta till deras ord... Kändes som hela jag föll samman?Leo står på typ ovansidan av foten utan ortoser men nu efter att ha haft dom mer i 1 månad så står han på hela foten utan dem?Om man håller i hans ena hand och han hållersin andre i bordet kan man gå runt runt runt bordet!Märkte i natt att han gick runt spjälsängen inatt han stod upp och flyttade sig från kortsidan till långsidan!snoffsan- såg videoklippet helt underbart!!!pjohan- hände det bara en dag att hon ville gå eller så?Jo jag har fått hem papper från move and walk för en bedömning jag skall bara be min sjukgymnast fylla i dom på fredag så jag får dem iväg skickade.. min sjukgymnast tyckte inte att det behövde eftersom han börjar på dagis snart och mkt kommer att hända där samt att det kanske blir för jobbigt för han??Leo började krypa på alla 4 i januari sen dess har det skett mkthan går 3-4 steg sj med gå stolen men den e så snabb att inte fötterna hänger med så snart kommer rullatorn!
Nej, Emma vilja att gå kom successivt, det blev roligare ju mer hon klarade av. Ponnyn som vi har kommer från habiliteringen. Den var jättebra för Emma i början när hon inte kunde krypa eller ta sig upp till stående själv. Gav henne möjlighet att förflytta sig dit hon ville själv samt på dagis kunde hon uppleva världen på samma nivå som alla andra. Numera vill hon inte vara i den särskilt långa stunder eftersom hon blir fastspänd och kan inte ta sig ur den själv.
Ang Move&Walk så måste jag säga att jag är rejält trött på sjukgymnaster som uttalar sig utan att veta hur träningen faktiskt går till. Det verkar som att de tror att det är träning utan lek och inte på barnens villkor - helt fel. Tror att det är viktigt att man som förälder skaffar sig så mycket kunskap man kan själv ang M&W och inte förlitar sig helt på vad sjukgymnasten säger.