• Night Angel

Efterlyser Efterätt med ananas!!

Vad  finns det för efterätt förutom paj att göra med en burk  annanas ringar?

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Svar på tråden Efterlyser Efterätt med ananas!!
  • Neko

Vaniljglass + ananas i bitar + chokladsås?

• Uncovered

ananaspaj! :D
    gud så gott! måste göra det ikväll! fanns recept om man googlar, ska se om jag hittar mitt

• Uncovered

PAJDEG:
    150 g smör
    1 dl socker
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver

FYLLNING:
    2 dl creme fraiche
    1 stor eller 2 små burkar avrunnen krossad ananas
    1 ägg
    1 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker

GÖR SÅ HÄR:
    1. Sätt ugnen på 225 grader
    2. Smält smöret. Blanda med socker, mjöl, bakpulver.
    3. Tryck ut degen i en pajform.
    4. Blanda ihop ingredienserna till fyllningen. Häll den i formen.
    5. Grädda i 20-30 minuter. Låt svalna.

En god och lättlagad paj att servera som efterrätt med vispad grädde. (jag brukar servera med riktigt god vaniljglass)

• Marma

UpSideDownCake finns det nåt som heter som vi brukar göra.

Dela anansen i halva ringar o stek i smör o krydda men lite kardemumma. Låt svalna o gör en vanlig sockerkakssmet. Lägg ananasen i botten av en form lite fint o häll över smeten o grädda i 175 i ca 30-45min. När den e färdig vänder du på den helt enkelt så ananasen e högst upp när den serveras. Brukar ha glass´eller grädde till eller både och

• Night Angel
    SmåläningsMamman skrev 2009-05-16 13:04:43 följande:
    UpSideDownCake finns det nåt som heter som vi brukar göra.Dela anansen i halva ringar o stek i smör o krydda men lite kardemumma. Låt svalna o gör en vanlig sockerkakssmet. Lägg ananasen i botten av en form lite fint o häll över smeten o grädda i 175 i ca 30-45min. När den e färdig vänder du på den helt enkelt så ananasen e högst upp när den serveras. Brukar ha glass´eller grädde till eller både och
    det där lät väldigt spännande.den blir  det nog att göra
  • NenniePennie

ananaspaj är supergott!

• Blå Flygare
    NenniePennie skrev 2009-05-16 13:15:52 följande:
    ananaspaj är supergott!
    Ja varför skulle man vilja läsa ts?
  • NenniePennie
    Blå Flygare skrev 2009-05-16 13:20:40 följande:
    Ja varför skulle man vilja läsa ts?
    oj.. missade det, men du behöver inte va spydig
  • Night Angel

ingen fara.. dela gärna med mig av alla  sortes  ananas efterätter..inget att bråka om alls..bara det att jag  sökte just nåt som inte var paj gör  väl  inget om  ni skriver ananaspaj i tråden ändå...finns  fler som är sugna på ananas bak idag..

• KattSvansen
    Bjud på kaka utan att baka och låt Kesella vanilj bli den friska klicken över i. Ananastortilla Ingredienser 4 port 1/2 färsk ananas eller 4 ringar konserverad
    1 banan
    3 msk smör
    2 msk farinsocker
    1 tsk kanel
    2 stora tortillas
    250 g Kesella vanilj
    Gör så här Sätt ugnen på 225°. Skala ananas och banan och skär frukten i små bitar. Fräs först ananasen i smöret i en stekpanna. Rör i farinsocker, kanel och banan. Lägg frukten på tortillabrödet och rulla ihop. Lägg rullarna på bakplåtspapper på en plåt och pensla med smöret som är kvar i pannan. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min. Skär tortillan i bitar och servera med Kesella vanilj.
  • Salmiak73

Ngt som är väldigt gott att göra med just annanas är att fritera den, koka ihop en sirap på 1 dl socker, 1 dl vatten och 1/2 tsk kanel. Servera den friterade anannasen med kanelsirapen och ngn god vaniljglass. SUPERGOTT!

Annars är "Upesidedown- kakan som ngn föreslog tidigare också supergod.

Lycka till ts!

• Ann Nelly

Här kommer recept på en jättegod efterrätt!!!

Ananas med kokostäcke, 6 portioner (kan delas förstås)
    1 burk ananas (skivor 820 g)
    75 g smör eller margarin
    1,5 dl socker
    2,5 dl kokos
    2 msk mjölk
    2 msk maizena

Låt ananasskivorna rinna av, lägg dem på ugnssäkert fat.
    Smält smöret i kastrull. Tillsätt övriga ingredienser och sjud på svag värme under omrörning tills smeten tjocknar.
    Häll kokossmet över ananasskivorna och grädda i ugn 250 gr i ca 5 minuter tills täcket fått fin färg.
    Servera skivorna varma med vaniljglass (en skiva per person).

Mumsgott! Varm ananas med knäckigt täcke med kall glass...

• drever

såg nått på jamie oliver...skär upp ananasen och stöt färsk mynta och socker i en mortel sen trö över ska tydligen vara väldigt gott

Svar på tråden Efterlyser Efterätt med ananas!!