• Glass

Bästa sättet att frysa in barnmat/smakportioner?

Vi har just börjat med smakportioner här hemma och funderar nu på hur man ska frysa in dem på det smidigaste sättet. Är det istärningslådor som gäller, eller hur gör ni?
    Sedan när det är dags för mat, hur fryser ni in det om ni lagar mycket?
    Fungerar det att frysa in i barnmatsburkar av glas, tror ni, eller har ni andra bra idéer?

• Svar på tråden Bästa sättet att frysa in barnmat/smakportioner?
  • Queen70

Jag har fryst in i gamla barnmatsburkar, det har gått bra. Se bara till att maten är ordentligt avsvalnad (i kylskåp) innan du stoppar burken i frysen, för annars kan den spricka. Inte heller ska man tina den frysta burken i micron.

• Ela

Jag klickade ut småkluttar på smörgåspapper på en bricka/tallrik och ställde in i frysen. När de var frusna pillade jag loss dem och la i fryspåsar. Jag frös aldrig in färdiga maträtter (men jag vet att vissa gör det i barnmatsburkar och att det fungerar) utan styckfryste grönsaker/kött/fisk/pasta/ris etc enligt ovan och kombinerade därigenom ihop nya rätter varje dag.

Äntligen är Skatten ute ur kistan!
  • pigglet

Till de första smakportionerna funkar knäck-formar bra. Ställ formarna på en tallrik, klicka i purén, in i frysen, sedan i en påse.
    Funkar lika bra med bullformar sedan när de börjar äta lite mer.

• jos7979

Jag frös in i istärningslådor och flyttade sen över till "tukisk yoghurtsburkar". Kunde kombinera ihop nytt till varje måltid, med väldigt liten arbetsinsats.
    När han blev lite större började jag frysa in i barnmatsburkar. Tänk på att inte ha för fullt i burken, det sväller och locket "ploppar av" då. Jag tinade nog burkarna i micron, men utan lock då förståss. Lycka till med kockandet!

• maadicken

för lite större portioner hade jag såndär muffinsformar i teflon. du vet en plåt med ca 12 fördjupningar i. blev lagom stora portioner. tog fram en kvällen innan den skulle ätas, så tinade den i kylen. gjorde 4 - 7 olika maträtter. när dom var frusna tog jag ur dom och la dom i plastpåse.  (spola lite varmt vatten i botten på plåten om dom inte lossnar)

(¯`°?.¸ ღ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Glass
    jos7979 skrev 2009-05-16 21:17:43 följande:
    Jag frös in i istärningslådor och flyttade sen över till "tukisk yoghurtsburkar". Kunde kombinera ihop nytt till varje måltid, med väldigt liten arbetsinsats. När han blev lite större började jag frysa in i barnmatsburkar. Tänk på att inte ha för fullt i burken, det sväller och locket "ploppar av" då. Jag tinade nog burkarna i micron, men utan lock då förståss. Lycka till med kockandet!
    Tack!

Det är väldigt smart det där med att kombinera efteråt, borde komma ihåg det när det är aktuellt
  • nooova

Jag fryser in barnmaten i mindre plastburkar, men eftersom jag bara har 7 st så lossar jag den frysta barnmaten och lägger i fryspåsar där jag märker påsen med vad som finns i, sen använder jag plastburkarna till nästa rätt jag lagar och fortsätter så... Jättesmidigt!

• maadicken
    nooova skrev 2009-05-18 18:54:11 följande:
    Jag fryser in barnmaten i mindre plastburkar, men eftersom jag bara har 7 st så lossar jag den frysta barnmaten och lägger i fryspåsar där jag märker påsen med vad som finns i, sen använder jag plastburkarna till nästa rätt jag lagar och fortsätter så... Jättesmidigt!
    ja just det! jag frös ju oxå i små plastburkar när muffinsformarna blev för små. tänk att man glömmer så fort   jag köpte huuur många som helt i en lågprisaffär, så frysen var full med burkar med färgglada lock
    (¯`°?.¸ ღ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • MammaTillDomFinaste

om man har lust kan man köpa en form på babyproffsen som det är 7 fack i som är i mjukare gummi så man kan trycka ut dom när dom fryst. Enkelt! (om man inte har massor av små förpacknignar då) Just nu kör jag på istärningar ovh sen ner i påsar.

Svar på tråden Bästa sättet att frysa in barnmat/smakportioner?