• Anonym (blir tokig!)

HJÄLP! Hur f*n lindrar man klåda i underlivet pga svamp?!

Ja, självklart ska jag bota det, men nu är det lördagskväll och jag kommer itne till ett apotek förrän tidigast i morgon förmiddag, och nu håller jag på att bli tokig! Tips, råd och hjälp innan jag kliar sönder mig i underlivet!!!

• Svar på tråden HJÄLP! Hur f*n lindrar man klåda i underlivet pga svamp?!
  • LillaFlamman

så du står ut till i morgon och kan köpa nåt riktigt

• Anonym (blir tokig!)
    TheMother skrev 2009-05-16 22:11:36 följande:
    Sökte på google, hittade detta: www.janssen-cilag.se/bgdisplay.jhtml..."Tro inte på det gamla talesättet att filmjölk eller yoghurt kan bota svampinfektion! Visst upplever man en _kortvarig_ lindring_ av klådan genom att badda med kall filmjölk eller yoghurt. Men kallt vatten ger samma effekt. En svampinfektion påverkas inte av högt eller lågt pH-värde i slidan.""Tips: kylklamp i bomullshandduk lindrar klådan effektivt."
    Ja, fast kortvarig lindring skulle vara guld värt för mig!
  • Anonym (blir tokig!)
    Julmust skrev 2009-05-16 22:18:28 följande:
    Testa barnolja. Oljetvätt rekommenderas ju ibland av sjukvården. Mitt bästa tips är annars att köpa en salva som heter intimkräm (?) på apoteket i samband med att du köper medicinen. Har själv haft problem med att det aldrig vill gå bort riktigt, men efter att ha kört med den efter varje dusch under ett år så är det mycket bättre.
    ja, jag ska göra det! Testade det här om dagen då det bara var lite klåda och jag trodde det berodde på att jag var torr, hjälpte då i alla fall.
  • TheMother

Anonym (blir tokig!) skrev 2009-05-16 22:20:00 följande:

Ja, fast kortvarig lindring skulle vara guld värt för mig!
    Jo, jag misstänkte det, därför jag ändå länkade dit :)
  • Anonym (blir tokig!)
    LillaFlamman skrev 2009-05-16 22:18:29 följande:
    Snokade runt lite och så här på kort varsel så får jag fram-Äta citron-INGET socker-Doppa tampong i olivolja, gnussa lite och sen kör upp-Bedöva med något kallt-Badda med utspädd äppelcidervinäger-Badda med Tea tree oilhoppas nåt funkar
    Inget socker är försent är jag rädd,,, Men tack för dina tips!! Men tea tree oil?! Är inte det superstarkt?!
  • LillaFlamman

Anonym (blir tokig!) skrev 2009-05-16 22:21:56 följande:

Inget socker är försent är jag rädd,,, Men tack för dina tips!! Men tea tree oil?! Är inte det superstarkt?!
    Behöver ju inte äta nåt mer socker =)
    Ang TTO så har jag aldrig provat utan det var rekomendationer från flera stycken här på FL när jag tittade i andra trådar om svamp, kan ju börja med att spä ut det och sen ta starkare om det behövs
  • Julmust

Numera behöver jag inte smörja med salvan varje dag utan bara när det småkliar.

• Anonym (som en höstskog,)

det finns ett bra recept frittmedel på apoteket,,virgial(tror jag de heter) det är små kapslar som man för upp i slidan,har testat som,o det blev bättre på nån dag bara,,man ska ta en morgon o en kväll!

sen o sitta på en kall blöt handuk lindrar för studen! lider så mycke med dig.

jag brukar själv vara som en underbar höstskog...full i svamp!

• LillaFlamman

Måste lägga mig nu för sonen vaknade o kom å grymtade åt mig,
    Hoppas nåt funkar till i morgon bitti

• Anonym

Sen köper du Kortimyk imorn och ber jourläkare skriva ut Duflucan! Undvik pevaryl, det är rävgift!

• Anonym (blir tokig!)
    Anonym skrev 2009-05-16 22:58:11 följande:
    Sen köper du Kortimyk imorn och ber jourläkare skriva ut Duflucan! Undvik pevaryl, det är rävgift!
    varför rävgift? Det funkade för mig sist i alla fall.
  • Anonym

Läste för länge sen ett tips om att koka vatten och blanda i (kommer tyvärr ej ihåg mängd, men MYCKET) salt. Sen häller man det i en balja och sätter sig i den när vattnet svalnat lite. Tydligen ska det ta bort klådan omedelbart. Du kan ju prova. Kan ju i alla fall inte göra nån skada.

• Samsmamma

naturell yoghurt lindrar bra!

• Anonym (blir tokig!)
    Anonym skrev 2009-05-16 23:18:33 följande:
    Läste för länge sen ett tips om att koka vatten och blanda i (kommer tyvärr ej ihåg mängd, men MYCKET) salt. Sen häller man det i en balja och sätter sig i den när vattnet svalnat lite. Tydligen ska det ta bort klådan omedelbart. Du kan ju prova. Kan ju i alla fall inte göra nån skada.
    Jo, salt i underlivet tror jag faktiskt kan göra skada =)
  • Anonym

Det gör nog ingen skada faktiskt (tänk bada i havet ).
    Ett annat sätt är att skölja med riktigt hett vatten, så hett så det är precis att du står ut. Har funkat för mig innan.

Anonym (blir tokig!) skrev 2009-05-16 23:34:52 följande:

Jo, salt i underlivet tror jag faktiskt kan göra skada =)
  • Julmust

För mig skulle både saltvatten (inkl havsbad) och varmvatten torka ut huden/slemhinnorna och därmed förvärra problemen eftersom torr hud är en del av grunden till mitt problem. Fast har man panik och brukar bli hjälpt av diflukan eller pevaryl, så visst, det kanske lindrar för stunden.

• Anonym

Salt är bakteriedödande. Sen så rinner väl knappast vattnet in i en?

• Julmust
    Anonym skrev 2009-05-20 21:59:12 följande:
    Salt är bakteriedödande. Sen så rinner väl knappast vattnet in i en?
    Håller med om att salt i höga halter kan vara bakteriedödande, men ett av problemen med svamp är ju just att svampen (som inte är en bakterie) tagit över istället för de goda bakterier som normalt ska skydda. Sen dödar säkert salt en del svampar också, det vet jag inte.

Det där med om det rinner in eller inte. För mig kliar det ändå mest ute och det är där jag blir torr, så jag förstår nog inte riktigt hur du menar.

Men som sagt var, funkar det så funkar det. För mig skulle det vara rena döden.
  • Clara22

Jag har använt produkter i från apoteket under mina år, men det är inte bra att använda för ofta. (Får ofta svampinfektion)

Istället gör jag följande som lindrar bra:
    Ta olivolja eller liknande, själv tog jag en egentillverkad lavendelolja, eftersom lavendel är lugnande och läkande.
    Smörj in hela underlivet med oljan. Rulla oxå en tampong i oljan, rulla sedan tampongen i probiotikapulver (från ex. Lena Losciale). Sätt in tampongen som vanligt! Probiotika är full med goda bakterier som hjälper kroppen att läka ut svampen. Lavendeloljan är som sagt lugnande och läkande och lindrar klåda.

Och inga konstiga kemikalier in i kroppen! :D

• joseholm

MSM!! Har själv haft jättemycket problem med svamp i underlivet. När det väl verkat försvinna har det kommit tillbaka igen till nästa mens. Tillslut läste jag någonstans att svampen påverkas av ph-värdet i kroppen, vilket påverkas av kosten, sockret främst som försurar kroppen och att MSM hjälper mot detta. MSM är ett pulver som finns t ex på apotea och det funkar kanon för mig! Har jag glömt ta pulvret en tid och känner klådan återkomma så försvinner dem efter bara 2 dagar med pulvret. REKOMMENDERAS!!

Svar på tråden HJÄLP! Hur f*n lindrar man klåda i underlivet pga svamp?!