• Mandarina

Ge mig ett svenskt ordspråk och en förklaring till vad det betyder!

Kom igen - vill känna mig mera allmänbildad

Skriv ner ett ( eller flera) svenska ordspråk och ge även en förklaring så jag vet vad det betyder

Hoppas på många svar och massa ordspråk!

• Svar på tråden Ge mig ett svenskt ordspråk och en förklaring till vad det betyder!
  • lövet2
    Man ska inte gå över ån efter vatten!

Ex: Man ska inte köra 3 mil till ICA-maxi för att köpa mjölk, när det finns på ICA-nära på 2 minuters gångavstånd. (Äh, jag kom inte på något bättre exempel!)
    Feel lucky today?
  • Cremo

Surt sa räven om rönnbären

Med det menar man att någon inte vill erkänna att denne har misslyckats med något. Fabeln är i princip denna:

En räv letade efter något att äta. Den fick syn på ett träd med vackra rönnbär där det satt en kråka.
    "Är bären goda?" frågade han kråkan.
    "Ja de är läckra" sa kråkan.
    Räven försökte hoppa upp och få tag i några rönnbär, men misslyckades, för rävar är inte speciellt bra på att klättra i träd.
    "De är säkert sura" sade räven och gick sin väg.

• lövet2
    Som man ropar får man svar!

Är man otrevlig mot någon, så är de otrevliga tillbaka och tvärtom. Och dumma frågor får förstås dumma svar ...
    Feel lucky today?
  • Cremo

Att gråta krokodiltårar

Att gråta krokodiltårar är ett uttryck för hycklad sorg som kommer från tron att krokodilen gråter som ett barn för att locka till sig medlidsamma människor som sedan blev hans offer.

Det roliga är att det är många som tror att krokodiltårar betyder STORA tårar. "Min dotter slog sig och grät krokodiltårar" = bra skådisunge.

• Schnooglewookiemush
    Som man bäddar får man ligga
    Man får stå för sina handlingar, och ta konsekvenserna.

Alla barn i början
    Alla är nybörjare inom allt, man kan inte veta/kunna allt på en gång

Bränt barn skyr elden
    Om man blivit sårad eller skadad av någon/något så är man ofta rädd för att utsätta sig för samma sak igen. Exempelvis så kanske man har blivit sårad i ett förhållande, då kan man vara rädd för att ge sig in i ett nytt.

Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv däri

Den som försöker förstöra för andra, råkar själv ut för samma sak. Snackar jag skit om dig, så kanske andra börjar snacka skit om mig.

Gå inte över ån efter vatten
    Gör inte saker och ting svårare än vad det är, det du söker kanske finns på närmare håll än vad du tror.

Huvudkudden är bästa rådgivaren
    Har du svåra beslut att ta, så sov ut så kanske besluteten blir enklare att ta.

Kärleken är blind
    Ibland blir man så kär så att man inte ser det negativa med personen i fråga eller förhållandet

Man måste lära sig krypa innan man kan gå
    Man måste komma ihåg att man inte kan vara bäst på nånting, när man just har börjat med saken i fråga. Man kan inte vara världens bästa gitarrist när man lyfter upp en gitarr för första gången och försöker spela.

Ropa inte hej förrän du är över bäcken
    Ta inte ut segern i förskott
  • Majblomma12

"Har man tagit fan i båten får man ro'n i land."

Betyder väl ungefär att har man påbörjat något så får man avsluta det, oavsett om man ångrar sig eller inte. Är närbesläktat med

"Den som ger sig in i leken får leken tåla."

Ett annat är ju

"Bättre en fågel i handen än tio i skogen." som väl ungefär betyder att man ska glädjas över det man har, hellre än att sukta efter det man inte har.

Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead!
  • Mandarina

grymt

fortsätt!!! :-d :-d

• Velour

Nu har jag lärt mig ett par genom alla inlägg här. Men fortfarande finns det några jag inte vet betydelsen på:

*Måla fan på väggen

*Grisen i säcken (eller hur det nu var)

*Det där med att mjölka kon (kommer heller inte ihåg hur det gick)

• Juno

Nu har jag lärt mig ett par genom alla inlägg här. Men fortfarande finns det några jag inte vet betydelsen på:

*Måla fan på väggen
    Ta ut sorger i förskott, ofta överdrivet. Alltså om olyckan (fan) inte hänt på riktigt så inbillar man sig den (målar den på väggen

*Grisen i säcken (eller hur det nu var)
    Historien handlar om en man som köpte en gris. han fick den i en säck och betalde den utan att titta på den. Det var naturligtvis ingen gris i säcken och han hade betalt för ingenting.
    Betyder att man riskerar att bi lurad

*Det där med att mjölka kon (kommer heller inte ihåg hur det gick)
    Vet jag inte...

Menar du att "inte gråta över spilld mjölk "- det som har hänt har hänt och ingen idé att gräma sig. "Den spilda mjölken" har runnit ut och det finns inget att göra åt det

Eller menar du "man saknar inte kon förrän båset är tomt"
    Man uppskattar inte en person förrän han eller hon inte längre finns och "servar" som vanligt

• Velour

Tack Juno för att du förklarade. Nej, jag menade inte "inte gråta över spilld mjölk" eller "man saknar inte kon....", men det kanske inte finns något ordspråk med "mjölka ko" eller något med "ko" överhuvudtaget:/ Måste ha förväxlat det med någonting annat.

Svar på tråden Ge mig ett svenskt ordspråk och en förklaring till vad det betyder!