• Namanis

Täcktapet, easy-cover?

Jag ska sälja min lägenhet och vill nu tapetsera/måla om hallen. Dessutom måste jag måla om sovrummet, men nu är det så att när vi målade sovrummet förra gången så släppte tapeten under och nu är det vita hål på väggen.

Jag tänkte tapetsera med täcktapet och sen måla vitt.

Är det någon som har någon erfarenhet av täcktapet/renoveringstapet/easycover? Vad ska man tänka på?

Tackar för all hjälp!

This is my truth, tell me yours...
  • Svar på tråden Täcktapet, easy-cover?
  • smilli

Använd handskar. Den jag satte upp var gjort av nåt glasfiberliknande matrl och det svider och kliar nåt otroligt på händer och armar!

• smilli

Men, en annan tanke ... räcker det inte att spackla över ojämnheterna och sen måla på, måste du verkligen sätta upp en täcktapet? Brukar väl oftast användas till om man vill bli av med vävtapet och slippa bredspackla hela väggen, eller?

• Namanis
    smilli skrev 2009-05-17 14:39:01 följande:
    Men, en annan tanke ... räcker det inte att spackla över ojämnheterna och sen måla på, måste du verkligen sätta upp en täcktapet? Brukar väl oftast användas till om man vill bli av med vävtapet och slippa bredspackla hela väggen, eller?
    Jo det skulle jag kunna göra men gubben som hade min lgh innan mig har tapetserat så jäkla fult/dåligt, så jag måste slipa ner kanterna och sen täcka över det.
  • Ann Nelly

Vi använder Easy Cover överallt hemma nu och målar på, blir slätt fint underlag.
    Dock är det dyrt men det är det värt.
    Det är svårt att hantera i början eftersom materialet är tjockare än vanlig tapet så man får ta det lugnt och försöka få snits på det. Man sätter våderna kant i kant och man ska använda mycket lim, kommer dock inte ihåg vilket lim vi brukar använda (maken sköter sånt).
    Jag kommer ihåg att hörnen i rummet är svårast att få till.
    Det kanske är lite olika vilken typ av reparationstapet man använder men det brukar stå på förpackningen hur man ska göra.
    Lycka till!

• Namanis
    Ann Nelly skrev 2009-05-18 14:22:40 följande:
    Vi använder Easy Cover överallt hemma nu och målar på, blir slätt fint underlag. Dock är det dyrt men det är det värt. Det är svårt att hantera i början eftersom materialet är tjockare än vanlig tapet så man får ta det lugnt och försöka få snits på det. Man sätter våderna kant i kant och man ska använda mycket lim, kommer dock inte ihåg vilket lim vi brukar använda (maken sköter sånt). Jag kommer ihåg att hörnen i rummet är svårast att få till. Det kanske är lite olika vilken typ av reparationstapet man använder men det brukar stå på förpackningen hur man ska göra. Lycka till!
    tack

Det kanske är smartast att börja tapetsera i hörnen då, eller det kanske man alltid gör, fan vad trög jag är... ha ha ha ha

Tycker du att man ska använda både lim på väggen och på våden?
Svar på tråden Täcktapet, easy-cover?