Gulsot nyfödd
Fick en dotter i onsdags som har lite gulsot men ingen fara sa läkaren efter ett test. men kan man kolla det på BVC också ?
Fick en dotter i onsdags som har lite gulsot men ingen fara sa läkaren efter ett test. men kan man kolla det på BVC också ?
antagligen gör de inte det, eftersom läkaren redan sagt att det inte är någon fara. alla barn föds med mer eller mindre gulsot.
de kollar billirubinvärdet om barnet ser gult ut. min pojke såg ordentligt gul ut, men de sa att värdet låg iaf långt under gränsen. det lugnade mig.
men vill ju gärna kolla så det inte blir värre.
Det är som föregående sa, rätt så vanligt med gulsot.
Min son föddes med uppenbar gulsot och därmed förhöjt bilirubin. Det var dock inte alarmerande högt.
Bilirubinet togs 3 dagar efter födseln igen, och då hade det stigit ytterligare något (och läkaren sa att hon förväntade sig att det skulle göra det).
Hon visade mig dock en bilirubinkurva, och hans värde, trots att det gått upp, var på en kurva som planade ut.
Allt jag hade i uppgift att göra var att se till att han åt ofta och ta ut honom i solen lite grann (barn med alldeles för högt bilirubin får ju ljusterapi på sjukhuset).
Mat ofta= avföring ofta= bilirubinet avlägsnas.
När han var någon vecka-10 dagar gammal var hans gula färg borta
ts- först grattis till dottern! Se bara till att ditt barn får massa dagsljus (inte direkt solljus) det räcker att sitta vid fönster inne, se till att så mycket hud som möjligt får ljus på sig( utan att hon blir kall förstås)
Min son hade kraftig gulsot, han fick sola vid 5 olika omgångar en omgång är 6 timmar sol och 2 timmar vila (särskild sollampa som de har på sjukhus) men min son är en liten premis och hade rätt höga värden..
min fick ligga under lampa o sola i några dygn (på bb) tills billirubin värdet var normalt.. när det var normalt fick vi åka hem, det var inga efterkontroller.
Nina CC! Din lilla prins Filip tittade ut samma dag som min lilla prins Isak!
billirubin värdet kollade dom det i pannan. nån som vet gränserna.
japp det kollas i pannan, värdegränsen förändas iom att barnet blir "äldre" men kommer inte ihåg några siffror