• moonweb

Mjölkfri ost till t.ex. pizza?

Sonen är allergisk mot mjölk, och jag har letat i varuhusen efter en mjölkfri ost som går att använda t.ex. på pizza eller gratänger i ugnen.

Någon som vet om det över huvudtaget finns sån ost, och var man kan få tag på den?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 08:31
    Sonen är alltså allergisk mot mjölkprotein, och INTE laktosintolerant. Hade det varit frågan om laktosintolerans hade jag ju skrivit det.

• Svar på tråden Mjölkfri ost till t.ex. pizza?
  • SaramedM
    tredjejuli skrev 2009-05-17 23:56:25 följande:
    Min kompis är mjölkallergiker men kan äta västerbottensost för att den har varit lagrd så länge. Dyrt men jättegott på pizza.
    Då är din kompis inte allergisk mot mjölkproteinet
  • moonweb

Ja, han är allergisk mot mjölkprotein, inte laktos.

Han är ju bara 7 mån ännu så det är alltså jag som ska äta osten (ammar och undviker därför mjölkprotein själv).

Tack så hemskt mycket för alla tips, jag ska testa alla förslag ni kommit med!

• Mosaik31
    SaramedM skrev 2009-05-18 07:40:55 följande:
    Då är din kompis inte allergisk mot mjölkproteinet
    det finns vissa mjölkproteinallergiker som tycker det är nog ingen fara o äta lite mjölk
    jag tror dock att dom ändrar sig snabbt den gången då dom får en allergichock och är nära och dö
  • moonweb
    Mosaik31 skrev 2009-05-18 08:37:56 följande:
    det finns vissa mjölkproteinallergiker som tycker det är nog ingen fara o äta lite mjölk jag tror dock att dom ändrar sig snabbt den gången då dom får en allergichock och är nära och dö
    Precis. Och som förälder till ett allergiskt barn kan man ju inte heller ta den risken, en gång åt jag en lakritsbit som var i samma påse som chokladpuffar, och vi fick kämpa i tre veckor för att få bort eksemen i ansiktet, samt nattvaka i drygt en vecka. Vem vill riskera att ens barn lider så, bara för att man själv vill ha lite ost?
  • Vroooooom

Goodstore har smältbar sojaost, om jag inte minns fel.
    Bor du inte i Stockholm så har jag för mig att det finns en webshop. Kanske lite omständigt att handla ost på det sättet men det kan ju vara bra att veta att den finns.

Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it
  • jop

Min dotter är också mjölkallergiker och i helgen hittade jag äntligen en god ost att ha på pizzan, "sheese sojapålägg" (www.goodstore.se/catalog/product_info.php&products_id=556). Jag hittade min på ICA MAXI.

Blev väääldigt gott, var tvungen att göra pizzan två dagar i rad

På goodstore har dom en hel del fina ostar, testa!

• Blå Flygare

Glöm inte bort att 1/3 av mjölkallergikerna är allergiska mot soja, så var uppmärksam om du väljer soja-ost.

• moonweb
    jop skrev 2009-05-18 09:03:29 följande:
    Min dotter är också mjölkallergiker och i helgen hittade jag äntligen en god ost att ha på pizzan, "sheese sojapålägg" (www.goodstore.se/catalog/product_info.php?cPa...). Jag hittade min på ICA MAXI. Blev väääldigt gott, var tvungen att göra pizzan två dagar i rad På goodstore har dom en hel del fina ostar, testa!
    Vroooooom skrev 2009-05-18 08:52:43 följande:
    Goodstore har smältbar sojaost, om jag inte minns fel. Bor du inte i Stockholm så har jag för mig att det finns en webshop. Kanske lite omständigt att handla ost på det sättet men det kan ju vara bra att veta att den finns.
    Stort tack för de tipsen, ska se om jag hittar någon här i Finland som säljer den osten!!
  • EMO 979
    jop skrev 2009-05-18 09:03:29 följande:
    Min dotter är också mjölkallergiker och i helgen hittade jag äntligen en god ost att ha på pizzan, "sheese sojapålägg" (www.goodstore.se/catalog/product_info.php...). Jag hittade min på ICA MAXI.Blev väääldigt gott, var tvungen att göra pizzan två dagar i rad På goodstore har dom en hel del fina ostar, testa!
    Fast gick inte att få leverans på kylvaror..enbart hemleverans inom stockholsområdet...blir ju liite svårt när man bor i Sundsvall ( som jag)....
  • Carola Carro

De ska finnas någon ost i affären som är mjölfri.. Den är lite som getost fast hård..Den ja smaka var väldigt stark och inte alls god..

Svar på tråden Mjölkfri ost till t.ex. pizza?