• moonweb

Mjölkfri ost till t.ex. pizza?

Sonen är allergisk mot mjölk, och jag har letat i varuhusen efter en mjölkfri ost som går att använda t.ex. på pizza eller gratänger i ugnen.

Någon som vet om det över huvudtaget finns sån ost, och var man kan få tag på den?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 08:31
    Sonen är alltså allergisk mot mjölkprotein, och INTE laktosintolerant. Hade det varit frågan om laktosintolerans hade jag ju skrivit det.

• Svar på tråden Mjölkfri ost till t.ex. pizza?
  • SaramedM

soya finns ju men de smälter inte speciellt bra

• vampyria2

När min dotter var mjölkintollerant så gjorde jag pizza utan ost sen när man hade tagit ut pizzan så ringlade jag lite olivolja över, hon älskade det {#lang_emotions_dreamer}

• moonweb

Har en "ost" i kylen som heter Cheezly cheddar, vågar man prova ha den i ugnen? *skeptisk* Den är inte särskilt god på mackor eller så heller, så jag vet inte...

Olivolja var ett bra tips, tack för det!

• Blå Flygare

iMat kan man också ta. Som den är eller smaksätta och ev göra ost av med gelatin. Recept fanns i senaste bulletinen. tror även mjolkfri.com har ett recept

• Mollan

Man kan även göra en bechamelsås (mjölkfri såklart) och klicka på som "ost" på en pizza eller varm macka. Till gratänger brukar jag helt hoppa över osten och bara ta imat - blir hur bra som helst!

• Barbabok

Vitlökssås är ju gott, annars ringlar jag bara över sojsgrädde, den stelnar lite i ugnen. Blir förstås inte som ost men det gör att det inte blir torrt.

• Finis

Emmentaler är en jättegod ost. Finns på Willys, Coop, ICA, Citygross mm

• Barbabok
    Lilysmamma skrev 2009-05-17 23:32:31 följande:
    Emmentaler är en jättegod ost. Finns på Willys, Coop, ICA, Citygross mm
    Den är väl inte mjölkfri?
  • Miralicia

Här är favoriten som ostersättning på pizza, gratänger etc tacochips som man mortlar/smular och strör över istället för riven ost. Smälter ju inte som vanlig ost men blir väldigt gott.

Svar på tråden Mjölkfri ost till t.ex. pizza?