Inlägg från: MatsAtari |Visa alla inlägg
  • MatsAtari

En tragisk historia!

MichelleS skrev 2009-05-17 19:53:23 följande:
    Jag fick höra en tragisk historia idag, men som utspelade sig för ca 50 år sedan. Den handlar om en helt familj, bestående av en mamma, pappa storasyster och en lillebror. Systern frågade förälderna varför hon inte hade snopp, eller varför lillabror hade en snopp och inte hon. Mamman svarade då att de skar av den när hon föddes. En dag så tragiskt nog klippte systern av lillbrors snopp, med en sax. Men det slutar inte där. Pappan såg ju detta och skulle genast åka till sjukhuset, men så lätt var det inte. Systern stod bakom pappan när han skulle backa ut ur garaget (med bilen), vilket resulterar i att han kör på systern. Hon dog omedelbart och sonen han förblöda. Finner inga ord för detta, så hemskt så tragisk och allt på samma gång och BARA för att mamman sa detta. Klart systern trodde på det, barn tror ju på allt man säger!!
    Orkar inte läsa hela tråden, men historien är lite för osannolik för att kunna vara sann.
  • MatsAtari
    Dynamic skrev 2009-05-17 20:17:13 följande:
    alltså, din mormor för 50 år sedan hade en pappa som då borde vara i arbetsför ålder och dessutom haft två barn och råd med bil så runt 30, och ha ett garage för bil och allt... fattar du inte att det l¨åter en smula osannolikt? 1959, ha en bil, i garage, som inte vevades igång och backades ut så snabbt, ehum?
    Jo, man brukade ju veva igång bilar 1960...
    Och garage är givetvis ett nytt påfund som uppfanns 1983...
    Tror du får läsa på din historia lite bättre.
  • MatsAtari
    Dynamic skrev 2009-05-18 14:32:44 följande:
    Tror du får kolla din historia med, en överklasslön låg 1950 på 20 000:- endst 1% tjönade över detta, och de flesta tjänade mellan 3-12 000:- i årslön. en ny bil på den tiden kostade 12 000:- eller en billiager bil för 7500:- jag tillåter mig tro att de inte hade en splirrans ny bil, därav är det knappast otroligt med vev. Snarare med garage på den lönen OCH en såpass ny bil
    Och det är någon större skillnad med det priset jämfört med idag tycker du?
    En bil för 50år sedan, liksom även idag kostar ungefär en svensk årslön.

Med samma logik så finns det inga svenskar idag som har ny bil...
    Sista bilen som hade vev var någon volvo-modell som slutade säljas någon gång på 1950-talet.
  • MatsAtari
    Dynamic skrev 2009-05-18 14:34:48 följande:
    som sagt, med tanke på att jag har koll på att bilarna från den tidsåldern kostade mer än en hel årslön före skatt, och ts familjs brors kompisars syskons kusiners blablabl knappast var wallenberg så...
    Nej, det har du fan inte.
    Du har absolut noll koll på exakt allting vad gäller gamla bilar, även om det
    inte gör dig till en sämre människa för det.
    Man kan ju leva ett fullvärdigt liv utan att ha 100% koll på bilar från 1950 och bakåt.
  • MatsAtari
    Dynamic skrev 2009-05-18 14:46:17 följande:
    och att 1950 hade mindre än 20 personer per 1000 invånare bil.
    Veti fan hur du räknar, men jag får det till 60år sedan.
    Trodde vi pratade om 50år gamla bilar här.
  • MatsAtari
    MichelleS skrev 2009-05-18 19:57:53 följande:
    Förstår inte varför alla är så skeptiska?
    Ja, det kan man ju undra...
    Hitills har du väl inte kommit med någonting som stärker den där något fantasifulla historien.
Svar på tråden En tragisk historia!