• Smuliz

Sälja sommartorp/stuga??

Ska ev. hjälpa min far att sälja sin stuga där han bor. Han orkar inte med den längre. Han bor där året om men det är en gammal sommarstuga i dåligt skick.

Har hört många som gett ett varnande finger när jag säjer att han ska sälja privat. Han vill inte ha dit mäklare o.s.v.

Nu till min fråga.

Är det svårt med pappersgörat vid husförsäljning?
    Kan man kontakta "någon" som fixar alla pappersjobb så man inte åker dit på något oväntat i slutändan?

Kort och gott, hur säljer man enklast ett sommarställe privat utan en massa krångel??

• Svar på tråden Sälja sommartorp/stuga??
  • Stor mamma

Alla papper skrivs ju på bank.

Vi köpte vårt hus privat.

Inga mäklare inblandade men vi hade ju bott i huset ett år så vi visste alla brister.

Det kan ju bli krångel om nmi säljer privat men se till att friskriv er från allt.
    Sen kan ni ju inte ta överpris om ni är medvetna om brister.
    Glöm inte nfrmera eventuella köpare om så mycket ni vet om huset

• Smuliz

Stor mamma skrev 2009-05-17 20:11:29 följande:

Alla papper skrivs ju på bank. Vi köpte vårt hus privat. Inga mäklare inblandade men vi hade ju bott i huset ett år så vi visste alla brister.Det kan ju bli krångel om nmi säljer privat men se till att friskriv er från allt. Sen kan ni ju inte ta överpris om ni är medvetna om brister. Glöm inte nfrmera eventuella köpare om så mycket ni vet om huset
    Det är ju det jag menar, hur man friskriver sej från allt?

Nej nej det är inte pengar det handlar om, han vill bara få så han kan betala in lånet vilket är runt 100 000kr. Det är jättestor tomt, fint lantligt, ligger för sej själv. Men stugan är i väldigt dåligt skick.

Kan man inte sälja hus i befintligt skick, renoveringsobjekt? Som man gör med bilar
  • Kjell2

Bästa sättet att få hjälp är att anlita en mäklare. De fixar allt pappersjobb mm och vet hur man skriver avtal och kontrakt samt de fällor som finns.

Just när det gäller friskrivning är det lite lurgt och inte helt enkelt att formulera sig rätt.

/Kjell

• framsteg

Att sälja den som renoveringsobjekt är väl inget konstigt, många gör så. Andra säljer tomten med tillhörande rivningsobjekt om det är mer av intresse. Är inte så insatt i att sälja/köpa privat, men visst går det.

Titta på hemnet osv vad som är tillsalu inom ett visst antal mils radie från stugan, hur det ser ut med omgivningar, tomter, tomtstorlekar, hus (standard på hus från nyrenoverat till rivningsläge) och uppskatta därefter ett pris.

De gånger jag tittat på "privatmäklarna" (dvs man kan få lite hjälp med papper osv) som finns exempelvis så brukar priserna ligga en bit under hemnet, men då har man ju inte heller något direkt mäklararvode att ta hänsyn till.

Lycka till!

• Stor mamma
    Smuliz skrev 2009-05-17 20:16:37 följande:
    Stor mamma skrev 2009-05-17 20:11:29 följande:
    Det är ju det jag menar, hur man friskriver sej från allt? Nej nej det är inte pengar det handlar om, han vill bara få så han kan betala in lånet vilket är runt 100 000kr. Det är jättestor tomt, fint lantligt, ligger för sej själv. Men stugan är i väldigt dåligt skick. Kan man inte sälja hus i befintligt skick, renoveringsobjekt? Som man gör med bilar
    Banken hjälper er med att få med alla friskrivningsklausuler i papprena. Vi har tre papper vi fick skriva på. Husköp, banklån och sen att säljaren friskriversig från eventuella fel och brister.
    Bara säga det på din bank att ni vill ha med alla garderingar
  • MatsAtari
    Smuliz skrev 2009-05-18 08:04:48 följande:
    Fler tips å råd
    Ja. Du måste ta reda på hur mycket han har köpt huset för. Det är det du får dra av för när du ska skatta för kapitalet du får efter försäljningen.

Sen är det även bra om han har sparat kvitton på material han kostat på för ev tillbyggnader, renoveringaretc, för det får också dras av.
  • Kjell2

Om ni försöker sälja det med som ett renoveringsobjekt med total friskrivning skrämmer ni nog bort en del köpare. Bättre om ni kan sälja den som ett fint torp med en del kända fel och stor undersökningsplikt för köparen.

/Kjell

Svar på tråden Sälja sommartorp/stuga??