• Kalinka

För oss läkare och läkarstudenter 9

Efter en lång paus har jag diktatoriskt bestämt att det är dags för en ny tråd igen.

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...
    Här diskuterar vi allt från nya arbetstidslagen, handskstorlek, sjukhussåpor, till vad man kan göra med filmjölk (you'd be surprised!)

Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.

Trådens valspråk:
    See one, do one, teach one (alternativ modern tappning, See none, do one, HSAN. )

Välkomna gamla som nya!

• Svar på tråden För oss läkare och läkarstudenter 9
  • Kalinka

Btw så drömde jag att jag inte var färdig med min examen än i natt. Jag hade en sista tenta kvar, och när jag kom dit var hälften av frågorna om fransk 1700-talslitteratur (och det hade jag ju inte pluggat på alls...). Stressdröm, eller vad?

• white cheese
    Kalinka skrev 2009-05-19 22:12:26 följande:
    Btw så drömde jag att jag inte var färdig med min examen än i natt. Jag hade en sista tenta kvar, och när jag kom dit var hälften av frågorna om fransk 1700-talslitteratur (och det hade jag ju inte pluggat på alls...). Stressdröm, eller vad?

Mina tentadrömmar brukar vara mer att jag måste lämna salen av någon anledning, så att jag inte hinner skriva klart, eller att de har lagt tentan i mitten av terminen, innan jag har hunnit läsa hälften...
  • white cheese

En helt annan fråga förresten (eller ja, den är väl lite relaterad till vikk iofs).

Om man har under ett halvårs tid har ställt den ledande frågan "Är det du som är ansvarig för lönerna, eller vem ska jag löneförhandla med?", och nu, en knapp månad innan sommaren, får svaret att "det går inte att löneförhandla, lönen sätts enligt tariff"... Hur ska man hantera det?
    Ska man acceptera och låta bli att bråka, eller finns det nåt bra sätt att i alla fall _försöka_ få till en löneförhandling trots allt?

Å ena sidan så är jag emot hela principen med tarifflöner. Å andra sidan så är det ju rätt väsentligt att försöka få bra referenser, om man sen ska försöka tävla om AT-platserna. Då vill jag ju inte sabba mina referenser för att försöka få upp lönen några hundralappar....

• Jalapeno

jag tror inte att du sabbar någoting genom att försöka förhandla om lön. Därmot hade jag inte orkat göra det på vik inför AT, men då är det nog jag som var lat.

• Kalinka

white cheese skrev 2009-05-21 09:16:22 följande:

En helt annan fråga förresten (eller ja, den är väl lite relaterad till vikk iofs). Om man har under ett halvårs tid har ställt den ledande frågan "Är det du som är ansvarig för lönerna, eller vem ska jag löneförhandla med?", och nu, en knapp månad innan sommaren, får svaret att "det går inte att löneförhandla, lönen sätts enligt tariff"... Hur ska man hantera det?Ska man acceptera och låta bli att bråka, eller finns det nåt bra sätt att i alla fall _försöka_ få till en löneförhandling trots allt?Å ena sidan så är jag emot hela principen med tarifflöner. Å andra sidan så är det ju rätt väsentligt att försöka få bra referenser, om man sen ska försöka tävla om AT-platserna. Då vill jag ju inte sabba mina referenser för att försöka få upp lönen några hundralappar....
    Jag skulle säga att jag nog inte känner någon som lyckats löneförhandla vid sitt vik innan AT. Jag gav upp till slut, och accepterade den lönen de gav mig, efter att ha försökt få tag på SYLF-representanten, veta vem jag skulle löneförhandla med osv osv.

Oftast handlar det om några hundralappar man kan få upp lönen OM man skulle lyckas få till en löneförhandling, så jag tyckte inte att det var värt att bråka om. Men lite surt känns det allt.
  • white cheese

Okej, tack för svaren.
    Jag känner väl egentligen inte att det är de där hundralapparna som spelar så stor roll, utan det känns mest som att jag sviker mina kursare och framtida kandidater, om jag bara accepterar ett system som känns så felaktigt, utan att åtminstone bråka lite... För att inte tala om hur nedvärderad som person man känner sig (eftersom det är en arbetsplats där jag har jobbat tidigare)... Men jag får väl se till att komma över det.

• Kalinka

Jag har ångest, ångest, ångest över dagistiderna. Jag förstår inte hur folk lyckas ha sina barn på dagis 9-15? Häromveckan berättade jag för en annan mamma att vi inte kan välja det dagiset som ligger närmast, eftersom de bara har öppet 7.30-16. Hennes svar blev: - Klarar ni inte det?, med världens mest förvånade min. Vi har som ambition att jag ska lämna någon gång mellan 7 och 7.30 (om jag nu någon gång får ett jobb), och att maken ska hämta senast 16, men vi måste ju ha lite marginal att ta till. Vi har inga föräldrar i närheten, eller några andra familjemedlemmar. Så de gånger min man har en jobbmiddag han måste gå på (det ingår vissa såna som kundrelationer), så måste jag kunna hämta vid 17 (fast det hänger fortfarande på att jag kan gå lite tidigare). Man ska ju ta sig till jobbet också. Teleporterar folk sig till jobbet, eller? Är det nåt jag missat? Har de klonat sig?

• Kalinka
    Jalapeno skrev 2009-05-19 14:07:19 följande:
    jag jobbar i Sthlm och gjorde AT i Sthlm. på min tid räckte det med ca 7 mån vik. Du ringer till kliniken och frågar om det är klinikchefen, läkarchefen, klinikstudieledaren eller liknande som tillsätter vikariat. Sekreterarna vet. Sen skriver du brev eller email. Det funderar även att pendla till omkringliggande städer. Dessutom finns alla geriatriska klniker som tex Bromma, Jakobsberg och glöm inte mariakliniken som är ett alldeles utmärkt första jobb. lycka till!
    Tack, ledsen att jag inte svarat tidigare! Två frågor bara, vet du om det finns någon geriatrisk klinik i närheten av Nacka, och vad är mariakliniken? (Helt ny i Stockholm)
  • Auris
    Kalinka skrev 2009-05-28 16:15:01 följande:
    Jag har ångest, ångest, ångest över dagistiderna. Jag förstår inte hur folk lyckas ha sina barn på dagis 9-15? Häromveckan berättade jag för en annan mamma att vi inte kan välja det dagiset som ligger närmast, eftersom de bara har öppet 7.30-16. Hennes svar blev: - Klarar ni inte det?, med världens mest förvånade min. Vi har som ambition att jag ska lämna någon gång mellan 7 och 7.30 (om jag nu någon gång får ett jobb), och att maken ska hämta senast 16, men vi måste ju ha lite marginal att ta till. Vi har inga föräldrar i närheten, eller några andra familjemedlemmar. Så de gånger min man har en jobbmiddag han måste gå på (det ingår vissa såna som kundrelationer), så måste jag kunna hämta vid 17 (fast det hänger fortfarande på att jag kan gå lite tidigare). Man ska ju ta sig till jobbet också. Teleporterar folk sig till jobbet, eller? Är det nåt jag missat? Har de klonat sig?
    Det är nog många som jobbar deltid. Jag har också förvånats över att så många barn har så korta dagar. Vårt dagis har öppet 6.30-17.30. Vi brukar lämna 7.30 och då är vi bland de första. Sedan hämtas de flesta barn runt 15-16. De gånger vi har haft barnen där till 17.30 har de varit ensamma kvar. Vi skulle inte heller klara att ha ett dagis som stänger kl.16. Även om vår målsättning är att hämta runt 15.30 så finns det ju alltid dagar då det kör ihop sig och ingen av oss kan sluta tidigare.
  • Kalinka
    Auris skrev 2009-05-28 20:24:30 följande:
    Det är nog många som jobbar deltid. Jag har också förvånats över att så många barn har så korta dagar. Vårt dagis har öppet 6.30-17.30. Vi brukar lämna 7.30 och då är vi bland de första. Sedan hämtas de flesta barn runt 15-16. De gånger vi har haft barnen där till 17.30 har de varit ensamma kvar. Vi skulle inte heller klara att ha ett dagis som stänger kl.16. Även om vår målsättning är att hämta runt 15.30 så finns det ju alltid dagar då det kör ihop sig och ingen av oss kan sluta tidigare.
    Det skulle vara underbart om vi kunde ha henne 7.30 till 15.30, men jag tror snarare att det blir 7-16. Beror lite på vart jag får jobb såklart, det är långa restider överlag, och då bor vi ändå ovanligt bra. Långa dagar för en sån liten. Det dagiset vi har fått plats på har öppet 7-17.15, men vi fick veta när vi var dit på besök att de anpassar öppettiderna (inom rimliga gränser såklart) efter behovet. Det känns bra ifall det skulle krångla och jag måste hämta 17.30.

Ett föräldrapar jag känner som haft sina barn på dagis 9-15 jobbade båda 75% hela dagistiden. Det är ju underbart om det går med jobbet såklart.
Svar på tråden För oss läkare och läkarstudenter 9