• Mamma 85a

Min dotter har snart rivit av ALL Tapet i sitt rum, HJÄLP!

Min 3,5 åriga dotter har rivit på tapeterna i sitt rum sen vi flyttade til vår första egna lägenhet som just är en hyresrätt. Nu är jag så trött på att se eländet och vill helst av allt inte gå in där. Vi har inte gott om pengar så att tapetsera om är ingen möjlighet just nu, därför undrar jag hur man bäst och billigast fixar till rummet?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Min dotter har snart rivit av ALL Tapet i sitt rum, HJÄLP!
  • Fidelis ad urnam

Är det ett gigantiskt rum?
    Om inte så förstår jag inte hur det kan vara dyrt att lägga 500 kr på att tapetsera om det, på egen hand då, och få det snyggt.

Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • kardasian

Om er dottter gillar att riva tapeter :), så ta bort och måla istället. Finns billig väggfärg.

• AlvaLovisa

Ta bort alla tapeter och putsa till så det blir en slät fin yta. Sen målar ni med den billigaste färg ni kan hitta i en fin neutral kulör. Klagar hyresvärden får ni tapetsera om innan ni flyttar, men det är i så fall ett senare problem

• Mamma 85a

Tack, nej tapet är uteslutet eftersom hon river av alla skarvar.

Hur ska man göra när man målar, ta bort all tapet som ligger under också och måla på betongen? Kan ingenting om sånnt här. Vad behöver jag köpa förutom färg?

• AlvaLovisa

Mamma 85a skrev 2009-05-17 21:54:37 följande:

Tack, nej tapet är uteslutet eftersom hon river av alla skarvar.Hur ska man göra när man målar, ta bort all tapet som ligger under också och måla på betongen? Kan ingenting om sånnt här. Vad behöver jag köpa förutom färg?
    Spackel, spackel.... Nej, jag tycker att du ringer din hyresvärd och hör vad ni FÅR göra. Ett bra alternativ om man ska måla väggen är väv, lätt att sätta upp och täcker de flesta mindre ojämnheter så man slipper spackla från golv till tak. Men det är värre att ta bort, så det är bra om hyresvärden godkänner först.
  • Mamma 85a

Tack så mycket för era svar, känner mig bara så ledsen eftersom jag skäms över hur det ser ut på dotterns rum. Tack så hemskt mycket :)

• helenasthlm

Varför låter du henne riva???? försök få bort det ifrån henne i stället! Skulle aldrig tillåta min dotter riva tapet..

• musli
    helenasthlm skrev 2009-05-18 18:41:23 följande:
    Varför låter du henne riva???? försök få bort det ifrån henne i stället! Skulle aldrig tillåta min dotter riva tapet..
    Har du så gott om tid att du kan övervaka ditt barn 24/7?

MÅNGA barn river tapet, de "råkar" hitta en skarv och pilliga som de är de små liven så börjar de pilla och sen riva... Mycket lätt hänt...

Säger som så många andra, ta ner tapeterna och måla på betongen om ni har betong-väggar, eventuellt då bred-spackla innan ni målar... Men det blir troligen lika dyrt som att tapetsera men ni slipper skarvarna iaf... Kolla bara med hyresvärden innan så det är ok för dem att ni gör det.
    Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • Sarah84

Fidelis ad urnam skrev 2009-05-17 21:50:24 följande:

Är det ett gigantiskt rum?Om inte så förstår jag inte hur det kan vara dyrt att lägga 500 kr på att tapetsera om det, på egen hand då, och få det snyggt.
    Fast har man inga pengar till de så har man ju inte & det är ju oavsett om det är dyrt eller billigt.
  • Linakinn
    Sarah84 skrev 2009-05-18 20:49:07 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-05-17 21:50:24 följande:
    Fast har man inga pengar till de så har man ju inte & det är ju oavsett om det är dyrt eller billigt.
    Och är man inte så händig och ska göra det själv så är det ju mkt enklare att måla än att tapetsera och få det snyggt...
  • Sarah84
    Linakinn skrev 2009-05-18 20:54:21 följande:
    Och är man inte så händig och ska göra det själv så är det ju mkt enklare att måla än att tapetsera och få det snyggt...
    Ja måla kan ju i princip alla, gäller ju bara att göra förarbetet bra =) & de finns ju färg som är väldigt billigt. Men har man inga pengar till just sådana saker då spelar det ju ingen roll hur billigt det är.
  • AlvaLovisa

Klart att det inte är så dyrt att tapetsera om ett rum en gång, men om barnet som har rummet gillar att riva sönder tapeterna, så är det väl rätt onödigt... Då får man ju tapetsera om ett par månader senare igen, och då blir det dyrt till slut

• Mamma 85a

Jag lovar att jag absolt inte låter henne riva i tapeten, jag har både förklarat för henne, skällt (vet att det är dumt men jag råkade tappa humöret). Jag har gjort ALLT i min makt för att hon ska sluta men ingenting fungerar

Tack för alla svar Ni har varit otroligt hjälpsamma!

• Analoga

Är det fläckvis här och där bara? I så fall kanske wallies kan vara en tillfällig lösning, tills hon blivit så pass stor att hon förstår att hon inte får riva. Det är ju ganska meningslöst att tapetsera och så river hon sönder igen menar jag.

Vår dotter har också rivit lite på väggen vid sängen. Känns inte roligt när det var nytapetserat när hon flyttade in i rummet. Vi har satt wallies på och så tapetserar vi om när vi märker att hon förstått att hon inte får riva mer.

• Mamma 85a

Nej, tyvärr Hon har rivit grundligt..all tapet upp till lite mindre än hälften av väggen är borta Finns bara små fragment av tapet kvar. Kan tillägga att hon började riva i tapeter när hon var 10månader och har inte slutat sen dess.

• Analoga

Mamma 85a skrev 2009-05-21 12:03:35 följande:

Nej, tyvärr Hon har rivit grundligt..all tapet upp till lite mindre än hälften av väggen är borta Finns bara små fragment av tapet kvar. Kan tillägga att hon började riva i tapeter när hon var 10månader och har inte slutat sen dess.
    Ok, men tapeter är ju inte svindyra. Det blir ju inte billigare att måla heller, och att ha det som det är nu är väl inte så trevligt...

Hur är hon nu att prata med? Förstår hon lite mer att hon inte får riva eller håller hon fortfarande på?
  • Kinya

Oj, jag trodde först att det handlade om en katt så jag tänkte ge förslaget att köpa ett fint klösträd men jag antar att dottern inte tycker att det är så intressant? *skrattar*

• Mamma 85a

Haha nej, tror inte hon skulle tycka det

Ja visst förstår hon nu men hon fortsätter dessvärre

• Myzan

Ett tips. För varje liten bit tapet hon drar ner så tar du bort en leksak. Till slut har hon förmodligen inga leksaker kvar....och fattar kopplingen. Innan hon har fattat är det ingen idé att göra något åt rummet. När hon förstått, kan ni gemensamt gå till en färghandlare där hon SJÄLV får välja tapet, då kommer hon med största sannolikhet INTE att riva ner den.

Svar på tråden Min dotter har snart rivit av ALL Tapet i sitt rum, HJÄLP!