• denna där

DYR Utflykt med skolan.

Mina barn ska på utflykt för dom har tema havet i veckan. På lappen så står det att utflykten som går i temats tecken kostar 60 kr per barn + medhavd rejäl matsäck då barnen ska vara ute hela dagen.

60 kr + rejäl matsäck är inte det lite väl saftigt?
    Jo det tycker ju dom också så längst ner står det

"tycker ni att utflykten blir för dyr, säg till i förväg så ordnar vi annan undervisning på skolan den dagen för ert barn"

är det verkligen okej att göra så? Att lämna ute de barn som har föräldrar som kanske inte har råd med 60 kr + medhavd matsäck per barn?

Vi har 2 barn så det blir 120 kr + matsäck och den brukar ju inte landa på gratis. det ska vara pannkakor, smörgås, frukt, bulle/kaka, mer/festis osv...
    Vi säger att det kommer landa på 200 kr...vi har råd, det är inte det, men om man nu inte har det, ska det barnet få stanna i skolan då och straffas? Jag blir riktigt upprörd över sånt här.

• Svar på tråden DYR Utflykt med skolan.
  • AlvaLovisa

Trodde att det var förbjudet att ta betalt för skolutflykter nu?

• caroline 32

Så då menar dom att det finns barn som inte kan åka med om man inte har råd och får stanna kvar och göra annat ? Så sjukt !
    Hoppas verkligen alla har råd så att ingen behöver missa utflykten som alla kommer prata om efteråt !

Men vad ingår för 60 kr `?

• Huskatt

Så ska det absolut inte få gå till.
    Kan inte föräldern betala borde skolan betala för det barnet.
    Så gör de på vår skola

• Licens To Kiss

Ja det var dåligt!! Det finns ju dom som inte har råd att ens skicka med matsäck ju. Var flera gånger när jag jobbade på fritids och det skulle tas med frukt och dricka. Samma ungar kom alltid utan så vi personal var tvungna att ta med mat och frukt från skolan till dom barnen. Taskigt om barnen ju!

• Kajsan

Exakt! Det är inte om det är dyrt eller inte som är frågan, alla har olika förutsättningar och just därför är det inte ok att skolan gör så!

Lattemamma med Bugaboo och höga klackar!
  • Starkast

Enligt lag får de inte göra saker i skolan som kostar föräldrarna pengar, så nej det är fel.

• Neelah

Om jag inte har helt fel så är det inte tillåtet för skolan att ta ut något för utflykter och annat eftersom den svenska grundskolan ska vara gratis. Men det verkar de ha tagit sig runt genom att erbjuda alternativ undervisning...

• SIN74

Det går att få pengar till de barn som inte kan få pengar hemifrån. Det är dit majblommeförsäljningens pengar går till. Skolan/föräldrarna kan söka pengar.

Tycker det är synd att alla inte ska få följa med!

• Skorpan2

Jag trodde inte de fick göra så i skolan längre att det kostade med utflykter. Där hade jag visst fel. Låter så fel att vissa barn ska behöva bli kvar i skolan för en sånn sak. 60 kr är ju inte så mycket för oss som har råd, men det är det ju inte alla som har.

• Cania
    Starkast skrev 2009-05-17 21:55:28 följande:
    Enligt lag får de inte göra saker i skolan som kostar föräldrarna pengar, så nej det är fel.
    Hm, då är det olika mellan gymnasiet och grundskolan. På gymnasiet (där jag är lärare) får skolan ta ut en vad skolverket kallar "skälig kostnad" och i ett prejudicerande fall har detta bestämts inte vara mer än 100 kr per dygn.

Tycker dock att man som förälder ska ifrågasätta vad pengarna ska gå till. Kanske kan föräldrarna hjälpa till att göra utflykten eller vad det nu månde vara billigare genom kontakter, om daglediga föräldrar kan hjälpa till etc.
Svar på tråden DYR Utflykt med skolan.