• denna där

DYR Utflykt med skolan.

Mina barn ska på utflykt för dom har tema havet i veckan. På lappen så står det att utflykten som går i temats tecken kostar 60 kr per barn + medhavd rejäl matsäck då barnen ska vara ute hela dagen.

60 kr + rejäl matsäck är inte det lite väl saftigt?
    Jo det tycker ju dom också så längst ner står det

"tycker ni att utflykten blir för dyr, säg till i förväg så ordnar vi annan undervisning på skolan den dagen för ert barn"

är det verkligen okej att göra så? Att lämna ute de barn som har föräldrar som kanske inte har råd med 60 kr + medhavd matsäck per barn?

Vi har 2 barn så det blir 120 kr + matsäck och den brukar ju inte landa på gratis. det ska vara pannkakor, smörgås, frukt, bulle/kaka, mer/festis osv...
    Vi säger att det kommer landa på 200 kr...vi har råd, det är inte det, men om man nu inte har det, ska det barnet få stanna i skolan då och straffas? Jag blir riktigt upprörd över sånt här.

• Svar på tråden DYR Utflykt med skolan.
  • denna där
    Tuffen skrev 2009-05-18 08:18:54 följande:
    Det där brukar lösa sig. En sådan förälder kan tala med skolan, så kan man oftast lösa det via Majblommefonden eller annat. Tala med rektorn, hon/han löser det. Eller kanske med kuratorn? Jag är glad att barnen får åka på utflykter, vi vill ju inte att barnen bara ska vara i skola hela dagarna. Utflykter är utvecklande, och då får föräldrarna vara med och betala. Jag ser inget konstigt i det alls.
    Ja men det står ju
    "Tycker du att utflykten blir för dyr, kontakta oss snarast så ordnar vi annan undervisning i skolan för ditt barn den dagen"

Så då blir det ju bara barn som har föräldrar som har råd som får åka på en utvecklande utflykt och inte de som har föräldrar med sämre ekonomi.
    Tuffen skrev 2009-05-18 08:20:57 följande:
    Så om man har råd att betala 60 kr så är man rik???
    Nej. Men har man dåligt ställt så är 60 kr jättemkt pengar.
    hymafr skrev 2009-05-18 08:47:27 följande:
    Halkade in på denna tråden på ett "bananskal". Ett råd: Börja spara redan nu - min dotter ska med sin skola (alltså alla i hela årskursen) till Liseberg. De blir bjudna på resan, entré + "lätt frukost" - men vad gör man en hel dag på Liseberg utan pengar? Jo just det - ingenting! Jag räknar med att få betala minst 500 kr för åkband + 2 måltider + tex dricka, glass, etc... Inte kan hon stanna hemma när ALLA ANDRA åker. Skillnad om de hade sparat till en resa i flera år genom att tex sälja bröd på torget, dela ut reklam, etc - men detta är helt utanför sådana planer.
    Jag har råd, det är inte det det handlar om. Det är snarare för de som inte har råd och just meningen "Tycker du att utflykten blir för dyr, kontakta oss snarast så ordnar vi annan undervisning i skolan för ditt barn den dagen" jag reagerade på.
    Och på en vecka är det lite jobbigt att spara pengar för den som inga har....

Ullis 10 skrev 2009-05-18 08:49:50 följande:
    Har inte läst alla svar, men jo skolsystemet i sverige är så gott som gratis o oerhört förmånligt (gratis lunch mm). Spara i god tid då, ni kan ju räkna med att nåt dyker upp. Tycker faktiskt att det är liiite gnälligt..
    Det har du rätt att tycka. Jag gnäller inte över att det är dyrt, jag har råd. jag gnäller för att dom skriver "Tycker du att utflykten blir för dyr, kontakta oss snarast så ordnar vi annan undervisning i skolan för ditt barn den dagen"
  • denna där
    Jontesfru skrev 2009-05-18 08:58:52 följande:
    oavsett om 60 kr är mysket eller lite så är det fel!!! Dessutom om de som inte har råd får stanna hemma är vi tillbaka i ett Sverige för 60 år sedan där de fattiga barnen gick med en "kupong" runt halsen skrikande jag är fattig!!!!! Vår fd statsminister Ingvar Carlsson beskrev det så oerhört målande och det har gjort att jag är helt emot att få tillbaka det samhället.
    ja det är ju det jag menar.
    "varför ska inte du följa med på utflykten Axel?"
    "för mamma har inte råd"
    "HAHAHA, är ni FATTIGA eller?!"
    "ja"
  • Einstein

Ullis 10 skrev 2009-05-18 08:47:54 följande:

Min kille ska iväg nästa vecka, kostar 100 kr.. fast jag tycker mest att det är kul att de får göra sånt här... tror de flest löser en enstaka gång..
    Problemet är att skolan ska vara lika för alla och avgiftsfri, förutom en skälig summa per år. Jag personligen skulle kunna tänka mig att betala 60 kronor för en skolutflykt plus matsäck till mina barn, men som lärare så skulle jag se till att de barn som inte har råd får följa med ändå! För det är betydligt värre att låta vissa barn stanna kvar på skolan medan de andra åker iväg på kuligheter, än att det blir dyrt. Det finns alltid föräldrar som inte prioriterar sina barn och dessa barn lider oftast nog mycket som det är. Nu vet jag ju inte, skolan kanske tänker erbjuda de som hör av sig att betala de barnens avgift, men det är ändå lågt.

Vad som anses som skäligt är också intressant. Min sons lärare mer eller mindre tvingar oss att skicka med frukt till barnen varje dag. Vi får inte skicka med något annat, för då blir det för matigt och har vi någon gång glömt så skriver läraren en lapp och skickar med hem! Jag skickar gärna med min son en frukt, för det vet jag att han mår bra av. Fast jag tycker samtidigt att läraren gör fel som kräver att de ska ha frukt med sig. Ett kex skulle vara betydligt billigare, men det får vi som sagt inte skicka med! Om det nu skulle komma en utflykt som vi föräldrar förväntas betala inklusive matsäck, ja då har vi nog överskridit denna skäliga avgift med råge!
  • Einstein
    Tuffen skrev 2009-05-18 08:18:54 följande:
    Det där brukar lösa sig. En sådan förälder kan tala med skolan, så kan man oftast lösa det via Majblommefonden eller annat. Tala med rektorn, hon/han löser det. Eller kanske med kuratorn? Jag är glad att barnen får åka på utflykter, vi vill ju inte att barnen bara ska vara i skola hela dagarna. Utflykter är utvecklande, och då får föräldrarna vara med och betala. Jag ser inget konstigt i det alls.
    Inget konstigt alls förutom att det bryter mot lagen!
  • sunsed1

Ullis 10 skrev 2009-05-18 08:49:50 följande:

Har inte läst alla svar, men jo skolsystemet i sverige är så gott som gratis o oerhört förmånligt (gratis lunch mm). Spara i god tid då, ni kan ju räkna med att nåt dyker upp. Tycker faktiskt att det är liiite gnälligt..
    Ju, det är gratis och förmånligt men tydligen helt beroende vilken skola/kommun ditt barn går. I TS fall verkar det vara lite för mycket, eftersom det dyker ständigt upp skolutflykter med nya kostnader. Och som sagt för föräldrar med flera barn kan detta bli orimligen högt. Speciellt när vissa inte har mer i budgeten än 500 - 700 i månaden! Då bli det lite svårt att spara.... (jag känner några som har det faktiskt så)

För enstaka företeelse kan man skrapa ihop, men inte om det dyker upp saker hela tiden somhos TS.

På min dotters skola har de också utflykter hela tiden, ishall, simhall, djurpark, nationalmuseum osv. Men vi föräldrar står endast för matsäck då. Och ibland har de tom. strandutflykter då skolan tar med både grillkorvar och hela fikan! Aldrig har vi behövt betala för transporten heller.
  • Einstein

denna där skrev 2009-05-18 08:59:06 följande:

Jag gnäller inte över att det är dyrt, jag har råd. jag gnäller för att dom skriver "Tycker du att utflykten blir för dyr, kontakta oss snarast så ordnar vi annan undervisning i skolan för ditt barn den dagen"
    Jag håller verkligen med, den där meningen är hemsk! De skulle ha varit ute i god tid och tagit in avgiften typ en vecka innan. då skulle de ha sett vilka som inte betalat och då antingen struntat i det och låtit dem följa med ändå eller kontaktat föräldrarna till dessa barn och erbjudit dem att följa med gratis!
  • gavagai

Jag hittade skolverkets riktlinjer i frågan. De finns här: www.skolverket.se/content/1/c4/47/54/Informationsblad-avgifter.pdf
    60 kr tycks alltså vara helt o.k. att ta ut för en utflykt. Däremot poängteras särskilt att man inte kan ursäkta sig genom att erbjuda alternativa aktiviteter för de som inte vill/kan följa med. Det står också att skolan inte ska betala för de elever som inte har råd att följa med. Det här blir ju lite konstigt då när de kan komma att säga emot sig själva:

"Det är inte förenligt med skolans värdegrund och principen om lika tillgång till utbild-ning i 1 kap. 2 § skollagen att vissa elever av kostnadsskäl ska behöva avstå från inslag i utbildningen. Att skolan betalar för de elever som visar sig inte ha råd är inte heller förenligt med värdegrunden."

Då finns ju inget alternativ om man har en elev som inte har råd med 100kr. Man får ta ut 100kr, men samtidigt får man inte det.

• sunsed1
    Einstein skrev 2009-05-18 09:03:05 följande:
    Ullis 10 skrev 2009-05-18 08:47:54 följande:
    Vad som anses som skäligt är också intressant. Min sons lärare mer eller mindre tvingar oss att skicka med frukt till barnen varje dag. Vi får inte skicka med något annat, för då blir det för matigt och har vi någon gång glömt så skriver läraren en lapp och skickar med hem! Jag skickar gärna med min son en frukt, för det vet jag att han mår bra av. Fast jag tycker samtidigt att läraren gör fel som kräver att de ska ha frukt med sig. Ett kex skulle vara betydligt billigare, men det får vi som sagt inte skicka med! Om det nu skulle komma en utflykt som vi föräldrar förväntas betala inklusive matsäck, ja då har vi nog överskridit denna skäliga avgift med råge!
    hehe, Einstein, det är med frukt har vi också. Och inte får det vara något annat! Någon gång har det hänt att vi "glömt" inhandla äpplen eller vad det må vara i helgen så dottern fick hembakad bulle med sig. Grovt mjöl, inget socker, hälsosama fibrer. Men oj då, så hon blev mobbad av barn, som då inte fick ha med sig annat. Och fröknarna reagerade också förstås. Då fick jag nog och pratade med alla inför klassen och sa mitt, vad jag tycker om hela köret. Jag förstår deras avsikt med frukt och varför de vill vara stränga med det, men snälla rara, ibland bli jag ändå galen på sånt.
  • Einstein
    sunsed1 skrev 2009-05-18 09:14:41 följande:
    hehe, Einstein, det är med frukt har vi också. Och inte får det vara något annat! Någon gång har det hänt att vi "glömt" inhandla äpplen eller vad det må vara i helgen så dottern fick hembakad bulle med sig. Grovt mjöl, inget socker, hälsosama fibrer. Men oj då, så hon blev mobbad av barn, som då inte fick ha med sig annat. Och fröknarna reagerade också förstås. Då fick jag nog och pratade med alla inför klassen och sa mitt, vad jag tycker om hela köret. Jag förstår deras avsikt med frukt och varför de vill vara stränga med det, men snälla rara, ibland bli jag ändå galen på sånt.
    Jag är själv lärare och jag skulle aldrig skicka med en lapp hem för att ett barn glömt frukt en dag! Jag blir galen varje gång det ligger en sådan lapp i hans mapp. Det har inte hänt så ofta, men någon gång då och då. Jag tycker att det är okej om frukten är frivillig, men inte när det blir ett tvång. Eftersom det är ett tvång så räknar jag in det i den skäliga summan. De ska snart ha en utflykt och som tur var så är bussresan gratis och de får korv med bröd. Skolan vill att de ska ha matsäck med sig, men de som inte har det klarar sig ju ändå. Dessutom så vet jag att de är duktiga att dela med sig, så om någon "glömt" så är det alltid någon som bjuder.
  • Smulan87

fast jag kan tycka skaffar man barn får man räkna med extra kostander ;P jag tycker inte de var speciellt mycket endå ;P men vivst, är de olagligt så är de ju en annan femma.

BF 11Juni 2009
Svar på tråden DYR Utflykt med skolan.