Tuffen skrev 2009-05-18 08:18:54 följande:
Det där brukar lösa sig. En sådan förälder kan tala med skolan, så kan man oftast lösa det via Majblommefonden eller annat. Tala med rektorn, hon/han löser det. Eller kanske med kuratorn? Jag är glad att barnen får åka på utflykter, vi vill ju inte att barnen bara ska vara i skola hela dagarna. Utflykter är utvecklande, och då får föräldrarna vara med och betala. Jag ser inget konstigt i det alls.
Ja men det står ju
"Tycker du att utflykten blir för dyr, kontakta oss snarast så ordnar vi annan undervisning i skolan för ditt barn den dagen"
Så då blir det ju bara barn som har föräldrar som har råd som får åka på en utvecklande utflykt och inte de som har föräldrar med sämre ekonomi.
Tuffen skrev 2009-05-18 08:20:57 följande:
Så om man har råd att betala 60 kr så är man rik???
Nej. Men har man dåligt ställt så är 60 kr jättemkt pengar.
hymafr skrev 2009-05-18 08:47:27 följande:
Halkade in på denna tråden på ett "bananskal". Ett råd: Börja spara redan nu - min dotter ska med sin skola (alltså alla i hela årskursen) till Liseberg. De blir bjudna på resan, entré + "lätt frukost" - men vad gör man en hel dag på Liseberg utan pengar? Jo just det - ingenting! Jag räknar med att få betala minst 500 kr för åkband + 2 måltider + tex dricka, glass, etc... Inte kan hon stanna hemma när ALLA ANDRA åker. Skillnad om de hade sparat till en resa i flera år genom att tex sälja bröd på torget, dela ut reklam, etc - men detta är helt utanför sådana planer.
Jag har råd, det är inte det det handlar om. Det är snarare för de som inte har råd och just meningen "Tycker du att utflykten blir för dyr, kontakta oss snarast så ordnar vi annan undervisning i skolan för ditt barn den dagen" jag reagerade på.
Och på en vecka är det lite jobbigt att spara pengar för den som inga har....
Ullis 10 skrev 2009-05-18 08:49:50 följande:
Har inte läst alla svar, men jo skolsystemet i sverige är så gott som gratis o oerhört förmånligt (gratis lunch mm). Spara i god tid då, ni kan ju räkna med att nåt dyker upp. Tycker faktiskt att det är liiite gnälligt..
Det har du rätt att tycka. Jag gnäller inte över att det är dyrt, jag har råd. jag gnäller för att dom skriver "Tycker du att utflykten blir för dyr, kontakta oss snarast så ordnar vi annan undervisning i skolan för ditt barn den dagen"