Mitt råd är bakmaskin - helt klart.
Det kan jag säga nu när jag lånat en som jag använt flitigt i nästan ett års tid men lämnat tillbaka och nu bakar "för hand" (assistent).
Hur enehanda det blir med bakmaksin beror helt på den som laddar den! Det blir inte alls samma konsistens, om man väljer att variera det. Däremot blir det ju samma form på brödet MEN det går att använda en bakmaksin som assistent där du låter den knåda och jäsa degen och sen bakar ut den själv. Då kan man själv välja att baka ut det till bullar eller annan limpa istället.
Det finns många fördelar med bakmaskinen kontra assistent.
För det första tar den mindre plats, vilket gör att den kan stå framme jämt, och då används den också mer.
Du sparar massa tid och kraft (och kladd) på att låta bakmaskinen göra jobbet åt dig. Underbart att kunna sätta den på timer och ha brödet klart när du själv vill (nybakt på morgonen).
Du behöver inte passa degen med tider för jäsning, utbak mm, det sköter maskinen.
Du sparar disk - det enda som behöver rengöras (om man använder en digital våg och väger ingredienserna) är den teflonbelagda bakbyttan som lätt rengörs med ett varv med diskborsten.
Du behöver inte värma degvätskan till rätt temperatur - det sköter maskinen.
En bakmaskin kan även användas till enbart deg (som assistent), till att göra marmelad eller varma såser.
En bakmaksin är mer energisnålt än att baka i ugn.