• Lilla krabat

Bakmaskin eller köksmaskin?

Efter att ha läst "Hemlige kocken" har jag blivit grymt motiverad att börja baka mitt eget bröd. Men hur ska jag göra för att orka? Blir det gott och bra med bakmaskin eller ska jag satsa på en köksmaskin och sedan grädda i ugnen? Vad finns det för för- och nackdelar med de olika maskinerna?

• Svar på tråden Bakmaskin eller köksmaskin?
  • bullemamman

jag skulle sattsa på en köksmaskin! för när du väl börjar baka bröd så kommer du tycka det är så fantastiskt roligt att du kommer vilja börja exprementera lite... å när du bakar i ugnen så har du stenkoll på vad som händer och kan påverka din bakning vilken inte är så lätt i en bakmaskin!

och det är absolut inte jobbigt att baka bröd men en köksmaskin! du blandar degen låter den jäsa någon timme sen formar du degen å sen låter den jäsa ytterligare någon timme å sen in i ugnen... så den faktiska arbetstiden är inte så farlig eftersom bördet ligger för dig själv för det mesta!

dessutom så tror jag att du kommer ha mer användning av en köksmaskin eftersom den kan göra så mycket mer än att baka!

lycka till!

• Lilla krabat

Tack! Det var ungefär så jag tänkte. Är bara orolig att det blir ytterligare en maskin som står oanvänd i köksskåpet...

• Fennyxx

De flesta brukar tröttna på sin bakmaskin efter ett tag, brödet blir ganska likadant i konsistensen hela tiden. Skulle köpt en köksmaskin om jag var du. Är för lat själv..

• J S K

Jag har nött ut 2 bakmaskiner!! Att bara hälla ner ingridienserna och ha nygräddat bröd på morgonen är suveränt!!! Men det gäller att man är flera som äter brödet så att man får färskt varje dag.
    Nu kör jag med degkrokar och vanlig ugn och får äta färskt på kvällarna istället. Kommer nog att köpa ytterligare en bakmaskin men tänker baka annat bröd ett par månader till.

Mitt tips är bakmaskin.

• Leah1

Har både bakmaskin och köksmaskin.

Bakmaskinen används kanske ca 3v /år, sen tröttnar jag på samma konsistens även om jag gör olika.

Men köksmaskinen blir det bröd som jag fryser in. Använder den när jag blandar färs, pannkakssmet, vispar grädde, maränger mm.

• Lilla krabat

Tack för alla tips! Ska suga lite till på karamellen innan jag bestämmer mig. Båda "sidor" låter övertygande... ;)

• Frida73

I ett mindre hushåll är bakmaskin verkligen något att satsa på! Den kan också bara göra degen och jäsa den och så säger den piip piip när det är dags att baka ut brödet och så kan man sen grädda det i den vanliga ugnen. Grymt smidigt sätt när man har mera tid och energi att då göra annorlunda bröd/frallor/bullar. Andra gånger använder man helt enkelt bakmaskinen som bakmaskin. När brödet är klart och svalnat går det utmärkt att skiva och frysa in och så har man alltid fräscht bröd ändå även om inte hela limpan går åt på en-två dagar.

I ett större hushåll där brödåtgången är större skulle jag satsa på en köksmaskin för att kunna göra större degar och frysa in större mängder bröd i taget. Man vill ju trots allt inte baka var och varannan dag varje vecka.

Här är bakmaskinen i flitig användning ännu så här 10 år senare.

• MBert

Mitt råd är bakmaskin - helt klart.
    Det kan jag säga nu när jag lånat en som jag använt flitigt i nästan ett års tid men lämnat tillbaka och nu bakar "för hand" (assistent).

Hur enehanda det blir med bakmaksin beror helt på den som laddar den! Det blir inte alls samma konsistens, om man väljer att variera det. Däremot blir det ju samma form på brödet MEN det går att använda en bakmaksin som assistent där du låter den knåda och jäsa degen och sen bakar ut den själv. Då kan man själv välja att baka ut det till bullar eller annan limpa istället.

Det finns många fördelar med bakmaskinen kontra assistent.
    För det första tar den mindre plats, vilket gör att den kan stå framme jämt, och då används den också mer.
    Du sparar massa tid och kraft (och kladd) på att låta bakmaskinen göra jobbet åt dig. Underbart att kunna sätta den på timer och ha brödet klart när du själv vill (nybakt på morgonen).
    Du behöver inte passa degen med tider för jäsning, utbak mm, det sköter maskinen.
    Du sparar disk - det enda som behöver rengöras (om man använder en digital våg och väger ingredienserna) är den teflonbelagda bakbyttan som lätt rengörs med ett varv med diskborsten.
    Du behöver inte värma degvätskan till rätt temperatur - det sköter maskinen.
    En bakmaskin kan även användas till enbart deg (som assistent), till att göra marmelad eller varma såser.

En bakmaksin är mer energisnålt än att baka i ugn.

• Lilla krabat

Wow! Jag börjar nog luta åt bakmaskin... ;)

• Googels

Jag skulle hellre välja en köksmaskin eftersom den har fler användningsområden.

Har en bakmaskin och den har stått och samlat damm i ett skåp i några år nu... Tycker det är mycket roligare att kunna variera formen på brödet, göra frallor, baguetter osv, vilket man ju inte kan göra med en bakmaskin.

• MBert

Självklart är det två olika maskiner och man ska inte underskatta någon av dem. En köksassistent kan man ju ha till så mycket mer än bara deg, men nu gällde frågan brödbak och framförallt frågan "Hur ska jag göra för att orka?".

Med en bakmaskin behöver man inte orka.... annat än att ladda den med ingredienser, och det tar ca 4 minuter om man använder en digital köksvåg och häller i ingredienserna direkt i rätt mängd. Enklare kan det inte bli.
    Och som sagt så kan man ju låta bakmaskien bara göra degen om man vill och själv välja att baka ut det om man nu inte vill ha det som limpa varje gång. Men jag undrar hur många som varierar inköpen lika mycket? Det blir nog oftast detsamma...

• SweSprew

Jag köpte för ett par månader sen en Elextrolux hushållsassistent som rymmer degar på upp till 7 liter.
    För mig är valet enkelt eftersom en bakmaskin dels levererar liknande bröd hur man än mixtrar med recepten och dels så går det inte att baka surdegsbröd i dem.

Med en assistent kan jag göra så mycket mer än bara baka - mala kött efter jakten, pressa juicer, göra egen korv med mera.

Om man väl bestämmer sig för att köpa en assistent så se det som en investering som kommer att hålla i många, många år.
    Det är även i mitt tycke viktigt att man köper en med stor behållare eftersom man annars blir lite begränsad i hur stora degar man kan göra. Min rymmer som sagt 7 liter (dock har Electrolux nyligen sålt rättigheterna till maskinen och de heter nu något annat) och det är alldeles perfekt.

Lycka till :)

• SweSprew
    MBert skrev 2009-05-23 19:18:59 följande:
    Visst kan man baka surdegsbröd i en bakmaskin.
    Med risk för att jag förhastade mig, men kan du då ställa in bakmaskinen på att arbeta degen i etapper? Jag tycker inte det blir bra om man kör allt på en gång utan vill låta degen vila innan jag tillsätter saltet.
  • MBert
    SweSprew skrev 2009-05-23 20:51:18 följande:
    Med risk för att jag förhastade mig, men kan du då ställa in bakmaskinen på att arbeta degen i etapper? Jag tycker inte det blir bra om man kör allt på en gång utan vill låta degen vila innan jag tillsätter saltet.
    Vet du hur en bakmaskin arbetar? Den bearbetar degen i etapper...
    och ja, det finns möjlighet att tillsätta ingredienser efter att den bearbetats och vilat.
  • SweSprew

Ok, då är det bara enklare modeller jag sett tidigare.
    I mitt fall brister det ändå eftersom den definitivt inte kan dra ut degen under jäsningen (för att skapa ett segare bröd med stora bubblor) samt mala kött.

Svar på tråden Bakmaskin eller köksmaskin?