• Anonym

Linser vid Astigmatism

Jag har skaffat linser, ser mycket bra på ena ögat med suddigt på det andra med linserna i. Enligt optikern ligger suddiga ögats synskärpa mitt emellan två "grader" det går därför inte att korrigera synen fullt ut.
    Men med glasögon är det inga problem, jag har full skärpa genom båda glasen.

Borde det inte vara samma för linser? Eller är det bara att stå ut med detta?

• Svar på tråden Linser vid Astigmatism
  • arkeologitjejen

När du har glasögon får du ofta bättre än normalsyn då det är lättare att korrigera synen med glasögon. Med linser får du som bäst normalsyn och du får nog därför leva med det. Jag har samma problem som och har frågat flera optiker.

Mamma till Linnea, född mars 2008.
  • LadyK

Japp, det stämmer. Med glasögon kan man korrigera fullt ut på exakt grad, men linser går inte alltid att få exakt.
    Dessutom centrerar linser olika på olika ögon, det är alltså inte säkert att du ser likadant som din kompis även om ni har samma synfel.
    Förr fanns inte ens linser avsedda för brytningsfel, utan då var det glasögon som gällde, men utvecklingen går ju framåt. Det händer mycket på den här fronten så fråga varje gång du kollar synen, kanske har det då kommit nya linser som kan passa dig.

• tingi
    Anonym skrev 2009-05-17 23:29:06 följande:
    Jag har skaffat linser, ser mycket bra på ena ögat med suddigt på det andra med linserna i. Enligt optikern ligger suddiga ögats synskärpa mitt emellan två "grader" det går därför inte att korrigera synen fullt ut.Men med glasögon är det inga problem, jag har full skärpa genom båda glasen.Borde det inte vara samma för linser? Eller är det bara att stå ut med detta?
    Det finns linser som går att specialbeställa i alla grader. Dessa linser är mycket tjockare och oftast mer obekväma än de vanliga mjuka linserna som finns idag. (dom vanliga linserna som korrigerar astigmatism har axellägen i fem eller tio graders steg)

Ett annat problem är att linsen måste ligga exakt rätt i ögat för att axelläget skall ligga exakt rätt. Detta är svårt då linsen rör sig när man blinkar, tittar åt sidorna osv. Samt att linsen måste röra sig för att tårvätska och likn ska kunna cirkulera ordentligt. Så även om man har en lins med exakt rätt korrektion är det inte säkert att du kommer se bra då linsen kanske rör sig för mycket och inte lägger sig på exakt rätt ställe.

Men om du tycker att det är ett stort problem och kan tänka dig linser som känns lite mer så prata med din optiker.
Svar på tråden Linser vid Astigmatism