• Anonym (så orolg)

oförklarliga blåmärken på min son 4 mån...

hittade i förrgår ett 15-tal oförklarliga blåmärken på min 4 månaders son. åkte akut in till sachsska för att ta prover. efter några timmar kom provsvaren och de va iaf inte leukemi. är nu så orolig för va det kan vara, är hemma på permiss ska tebax om några timmar för fler prover.
    nån som varit med om nåt liknande???

• Svar på tråden oförklarliga blåmärken på min son 4 mån...
  • Anonym (så orolg)

Kontaktade soc??? Nää va inte på tal om något sådant!!
    Varför skriver du så? Vill du bara vara elak eller??
    Är inga kläm lr slag blåmärken utan som små stickblåmärken som man kan få efter sprutor el liknande. Ett 10-15 tal på vänsterbenet, ingen annanstans.
    Ja de sa att de kunde vara för tidigt att se nåt i blodproven men att det troligtvis borde visa nåt om det nu gått så långt att blåmärken uppstått!

• Tygtiiger

Han har inte haft någon strumpa eller så som suttit hårt? Sådana blåmärken kan man ju annars få om man har för lite blodplättar - och det hade de GARANTERAT sett i proverna. Det är ju bra iom att de inte ser något! Så bra att de utreder honom ordentligt ändå.

• Anonym (så orolg)

Har gått igenom allt jag kan tänka mig som kunnat påverka men kommer inte fram till nåt.
    Ja de pratade om de här med blodplättar men inget de såg på proverna men tydligen så måste man isf göra ytterligare en utredning och de ska i alla fall inte vara nån fara om det är så lite.
    Berättade även för läkaren att jag alltid haft lätt för att få blåmärken och att de poppat upp på konstiga ställen. Har alltid haft riklig mens och efter förlossningen när första mensen kom fick jag åka in akut och läggas in med dropp för att jag blödde så mkt. På gränsen att de va tvugna att ge mig blod.
    Kan ju vara så att jag har nåt fel med blodplättarna och de är juh ärftligt.
    Hoppas hoppas att det inte är nåt fel, kan inte sluta oroa mig förrän jag vet vad det är eller märkerna försvunnit helt!=(

• Anonym (yayks)
    Anonym (så orolg) skrev 2009-05-18 15:00:43 följande:
    Kontaktade soc??? Nää va inte på tal om något sådant!!Varför skriver du så? Vill du bara vara elak eller??Är inga kläm lr slag blåmärken utan som små stickblåmärken som man kan få efter sprutor el liknande. Ett 10-15 tal på vänsterbenet, ingen annanstans.Ja de sa att de kunde vara för tidigt att se nåt i blodproven men att det troligtvis borde visa nåt om det nu gått så långt att blåmärken uppstått!
    den sortens blåmärken får man om någon tar hårt
    eller som ex om man håller i och vrider

iaf så jo det är standardförfarande att alltid anmäla blåmärken om föräldrarna inte kan förklara hur de uppstått

men blir såklart inte någon anmälan om läkaren tror att det finns medicinska skäl till dem

men hur kommer man som förälder på leukemi som första orsak till att barnet har blåmärken?
  • Anonym (Vaaaa?)

Nu blir jag riktigt orolig efter att ha läst denna tråden, min dotter (3år) har massor av blåmärken, trodde det bara berodde på att hon är lite klumpig och ramlar en hel del. Hon har massor på benen och en del på armarna.

Men vad säger ni? Hur ser blåmärken ut när man har leukemi och får barnet andra symtom med?

• Lopi

Jag förstår att du är förfärligt orolig! Det finns inget värre än att oroa sig för otäcka sjukdomar hos sina älskade barn. Håller mina tummar och tår för att det inte ska vara något farligt ditt barn drabbats av!

• fruis

Anonym (Vaaaa?) skrev 2009-05-20 09:27:17 följande:

Nu blir jag riktigt orolig efter att ha läst denna tråden, min dotter (3år) har massor av blåmärken, trodde det bara berodde på att hon är lite klumpig och ramlar en hel del. Hon har massor på benen och en del på armarna.Men vad säger ni? Hur ser blåmärken ut när man har leukemi och får barnet andra symtom med?
    Massor av blåmärken på barn som rör sig själva är ju helt normalt och inget man reagerar på i första taget. Det anmärkningsvärda med det här fallet är ju att det är på en liten bebis som inte gör sig illa "på egen hand" .
  • Lopi

Ovanstående riktade jag till trådstartaren...
    Anonym( vaaa?): Min son som snart blir fyra har också massor av blåmärken på benen och är mkt klumpig. Det är säkert som det ska vara. Men är du orolig så kan du ju alltid söka vård för en bedömning, eller ringa sjukvårdsupplysningen, de brukar vara duktiga på att ge råd kring när man ska söka vård.

• Anonym (så orolg)

Ja anledningen till är att jag är orolig för leukemi är för att läkarna sa det! Det är det första de kollar efter! Man kan se att blåmärkerna inte har orsakats ytligt då de ligger så djupt.
    Hur som helst så är inte läkarna ett dugg misstänksamma vad gäller oss, så du som pratar om soc hela tiden...vad har de med de här att gör??????
    Skillnad om de på BVC upptäcker konstiga blåmärken vid flertalet tillfällen än när man åker in akut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• misssecret

Hur har det gått med din son? Något nytt? Har tänkt på dig!!

• Anonym (varför inte)

Anonym (yayks) skrev 2009-05-20 09:19:04 följande:

den sortens blåmärken får man om någon tar hårteller som ex om man håller i och vrideriaf så jo det är standardförfarande att alltid anmäla blåmärken om föräldrarna inte kan förklara hur de uppståttmen blir såklart inte någon anmälan om läkaren tror att det finns medicinska skäl till demmen hur kommer man som förälder på leukemi som första orsak till att barnet har blåmärken?
    Ja det finns väl flera anledningar till att man kan misstänka sjukdomar!! Skulle det ha vart min dotter skulle jag oxå ha tänkt i sjukdomsbanorna på en gång! Jag som är sjukvårdsutbildad går igenom "hela" registret när jag får höra/se symtom...
  • Pheobe

När min mellan son var typ 4-5 månader upptäckte jag blåmärken på hans ena ben. Små. Läkarna tog en massa prover som inte visade nåt. Sen frågade han om barnet suttit i bärsele , vilket han gjort, för i såfall kunde blodåterflödet blivit i kläm och blåmärkena uppstått på så vis.
    Han är 7 år nu och inga fler onaturliga blåmärken har dykt upp.
    Jag förstår att du är skiträdd för det var jag åxå. Lycka till och hoppas det är samma som min unge hade.

• Anonym (så orolg)
    misssecret skrev 2009-05-27 18:42:59 följande:
    Hur har det gått med din son? Något nytt? Har tänkt på dig!!
    Det har gått bra, inga fler blåmärken än så länge! Tack för din omtanke!=)
    Pheobe skrev 2009-05-27 19:43:40 följande:
    När min mellan son var typ 4-5 månader upptäckte jag blåmärken på hans ena ben. Små. Läkarna tog en massa prover som inte visade nåt. Sen frågade han om barnet suttit i bärsele , vilket han gjort, för i såfall kunde blodåterflödet blivit i kläm och blåmärkena uppstått på så vis. Han är 7 år nu och inga fler onaturliga blåmärken har dykt upp.Jag förstår att du är skiträdd för det var jag åxå. Lycka till och hoppas det är samma som min unge hade.
    Guuud va skönt att läsa ditt inlägg!! De va ju exakt så de va för oss, blåmärkena va koncentrerade på ena benet. dagen innan hade han suttit framåtvänd (första gången) väldigt länge i babybjörn när vi va på shoppingtur, han har aldrig suttit speciellt länge i den förut. Då finns det en förklaring, tack så jättemkt för ditt svar och tro mig jag ska tala om för läkarna det du skrev så de vet om det nästa gång det händer någon annan.!!! Tack!!!
  • Christyone

En kväll fick min son (tre månader) massa små blåmärken på ena benet, bara några millimeter stora och små röda prickar, såg ut som små brustna blodkärl. De måsta ha kommit just då iom att jag hade haft honom i bara blöja hela dagen, då det var så varmt. Ringde och kollade med sjukvårdsrådgivningen som inte visste vad det var, men eftersom blåmärkena inte försvann eller blektes när jag tryckte på dem så skulle någon ringa upp. Det visade sig vara Henoch Schönleins purpura. Som tur var så blev min son inte värre än så, men sprider det sig uppför benet och rumpan så gäller det att söka vård relativt snabbt för att undersöka så det inte når njurarna.

Svar på tråden oförklarliga blåmärken på min son 4 mån...