• Maijlo

Norrlandssemester - Vad ska vi inte missa? Tips önskas!!

Hej!
    Vi åker till Norrland på semester i år. Veckan före midsommar bär det av. Vi ska bila från Mälardalen och köra norrut. så långt har vi kommit i planeringen, så vi vill ha hjälp. Vad ska vi absolut se? Med i bilen är två vuxna, ett spädbarn och en tvååring.

Intressen:
    Naturupplevelser
    Lek
    Bad
    Loppisar
    Marknader

Tacksam för massor av restips!

• Svar på tråden Norrlandssemester - Vad ska vi inte missa? Tips önskas!!
  • SkotarCissi
    Maijlo skrev 2009-05-18 19:10:30 följande:
    Någon?
    Vilken väg å hur långt upp hade ni tänkt åka?
  • strojes

Om ni åker så långt upp som till Lycksele så finns där en fin djurpark som har en stor och rolig lekpark.

• Miang

Höga Kusten är ett måste. Det är en otroligt vacker speciell kuststräcka. Där kan man även bada på många ställen. Passa på med ett besök vid Skuleberget där det finns en grotta där det bott rövare (jag tyckte det var jättespännande när jag var liten...)
    Längre norrut finns många fina havsbad, Piteå havsbad är kanske det mest kända.
    I Umeå bör ni besöka Gammlia som är en park men djur, gamla byggnader etc, lite som skansen fast mindre (men väldigt fint och trevligt). Det finns även ett fint friluftsmuseeum i Luleå och i Sundsvall finns en liknande anläggning på Norra Berget.
    I Skellefteå får man inte missa Bonnstan (gammal kyrkby som är en av de bäst bevarade i landet), där brukar det vara marknader ibland på sommaren också. Marknaden med stort M är ju annars Jokkmokks marknad om ni tar er så långt norrut.

I stort sett varje stad längs kusten har nån festival, Gatufesten i Sundsvall, Trästockfestivalen i Skellefteå, Piteå dansar och ler etc. Det kan ju vara kul att pricka in i alla fall en av dem.

Sen finns ju hela fjällkedjan också. Om ni åker längs kusten ena vägen kanske ni kan ta er inåt landet andra vägen. Trevliga vägar med mycket vacker utsikt är Blå Vägen från Umeå och innåt samt vägarna längs älvarna i Medelpad.

Kiruna är jätteintressant om man är nyfiken av gruvdrift men det kanske är lite väl långt norrut?

Bästa djurparken är nog Lyksele djurpark som någon redan tipsat om.

Loppisar och auktioner brukar hållas hela sommarna, håll koll i lokaltidningarna.

• Majan78

Paradisbadet i Örnsköldsvik är väl värt ett besök.

♥ Go´ungen ska bli storebror! ♥
  • lillila

Smitingens havsbad i Härnösand!
    Bönhamn utanför Höga Kusten. Underbar liten hamn med urmysig restaurang.
    Det var mina bidrag! =)

• Maijlo

Tack allihop för jättemånga bra och givande tips! Jag ska definitivt kolla in loppissajten.

"Barnsemester" hittade jag igår. Vilken guldgruva!

Höga Kusten har vi prickat in.

Har någon varit i Ammarnäs? Det verkar vara en intressant plats.

Vi kommer att börja med att åka upp i Dalarna, sedan ut mot Höga Kusten och eventuellt vidare mot Ammarnäs via Blå vägen, om tvååringen pallar... Eller kanske om vi gör det?

• Pajsarn

Ammarnäs är en vacker plats, har dock bara varit där under vintersäsong. Men fjällen på sommaren är ju otroligt vackert. Har man otur kan det dock vara helt enormt mycket mygg....

• Kya

Pite äventyrsbad och Neos lekland är ett måste! de ligger alldeles bredvid varandra och är superkul!
    det ligger i piteå.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • Freja07
    Maijlo skrev 2009-05-19 08:36:06 följande:
    Tack allihop för jättemånga bra och givande tips! Jag ska definitivt kolla in loppissajten. "Barnsemester" hittade jag igår. Vilken guldgruva!Höga Kusten har vi prickat in. Har någon varit i Ammarnäs? Det verkar vara en intressant plats.Vi kommer att börja med att åka upp i Dalarna, sedan ut mot Höga Kusten och eventuellt vidare mot Ammarnäs via Blå vägen, om tvååringen pallar... Eller kanske om vi gör det?
    Hej! Är uppväxt i Ammarnäs...Det är jättefint och vackert där men det beror ju på VAD ni har tänkt få ut av er semester. Man kan ju rida men det kanske era barn är för små för? Åka båttaxi över tjulträsk? Man kan köra bil till väldigt många fina platser bla tjulträsk, Biergenas som är ett rengärde uppe på fjället där det är otroligt fin utsikt, kanske ni kan gå en bit efter kungsleden där på en dagsutflukt. Örnbo är jättevackert och ligger några kilometer från byn men det kan nog vara lite jobbigt för små ben att gå ivarjefall sista biten, barnvagn kan nog dras rätt lång iallafall efter ¤ hjulingsvägen som vi kallar det. Annars inne i byn finns ju naturum där det finns mkt spännande att se, hembygsgård och samegård som har utställningar om nybbygarliv resp sameliv. Är mkt fint fiske i ammarnäs. Vill man uppleva natur så är ju ammarnäs kanon. Finns både hotell och livsmedels affär på byn, se olika hemsidor på internet. Men tänk på att från Sorsele är det 9 mil till ammarnäs och för att ta er tillbaka måste ni tillbaka ner mot sorsele för det är "återvändsgränd" i ammarnäs. vägen kunde ha varit bättre men det är en stor naturupplevelse att åka efter vägen kan jag säga. Fråga om du vill veta mera! Mvh jenny
    Freja 070515 My 081208
  • kvinnan78

Missa inte ulvön i höga kusten båt ifrån köpmanholmen eller docksta...och skeppsmalen för dess vacka utsikt

Mamma till Lukas vårt lilla mirakel
  • Maijlo

Tack för era tips! Roligt att någon från själva Ammarnäs hittade tråden också. Vi får se om vi fixar att åka så långt norrut, men jag är sugen. Jag kände någon från Ammarnäs en gång och fick se många fina bilder via honom.

Ulvön låter spännande. Jag ska kolla in den ännu mer.

Jamtli var jag vid när jag var liten.

Svar på tråden Norrlandssemester - Vad ska vi inte missa? Tips önskas!!