Maijlo skrev 2009-05-19 08:36:06 följande:
Tack allihop för jättemånga bra och givande tips! Jag ska definitivt kolla in loppissajten. "Barnsemester" hittade jag igår. Vilken guldgruva!Höga Kusten har vi prickat in. Har någon varit i Ammarnäs? Det verkar vara en intressant
plats.Vi kommer att börja med att åka upp i Dalarna, sedan ut mot Höga Kusten och eventuellt vidare mot Ammarnäs via Blå vägen, om tvååringen pallar... Eller kanske om vi gör det?
Hej! Är uppväxt i Ammarnäs...Det är jättefint och vackert där men det beror ju på VAD ni har tänkt få ut av er semester. Man kan ju rida men det kanske era barn är för små för? Åka båttaxi över tjulträsk? Man kan köra bil till väldigt många fina platser bla tjulträsk, Biergenas som är ett rengärde uppe på fjället där det är otroligt fin utsikt, kanske ni kan gå en bit efter kungsleden där på en dagsutflukt. Örnbo är jättevackert och ligger några kilometer från byn men det kan nog vara lite jobbigt för små ben att gå ivarjefall sista biten, barnvagn kan nog dras rätt lång iallafall efter ¤ hjulingsvägen som vi kallar det. Annars inne i byn finns ju naturum där det finns mkt spännande att se, hembygsgård och samegård som har utställningar om nybbygarliv resp sameliv. Är mkt fint fiske i ammarnäs. Vill man uppleva natur så är ju ammarnäs kanon. Finns både hotell och livsmedels affär på byn, se olika hemsidor på internet. Men tänk på att från Sorsele är det 9 mil till ammarnäs och för att ta er tillbaka måste ni tillbaka ner mot sorsele för det är "återvändsgränd" i ammarnäs. vägen kunde ha varit bättre men det är en stor naturupplevelse att åka efter vägen kan jag säga. Fråga om du vill veta mera! Mvh jenny