udda-namn-modet
Mina barn ska inte behöva få namn efter figurer i asatron (Yggdrasil och Oden, kom och ät!), hinduismen eller den grekiska mytologin. Valet kommer alltså inte falla på Shiva, Ganesha eller Krishna. Och inte heller Hera, Poseidon eller Ares.
Det blir inga gamla egyptier, för jag skulle inte själv ha velat heta Hatshepsut eller Ramses. Och verkligen inga gladiatorer.
Inte heller ska de behöva uppkallas efter bilmärken (vem vill heta Octavia), sportkändisar (Ronaldinho eller Maradona.. ärligt talat?) eller städer/delstater ("men fy Phoenix!").
Ingen ska höra mina barns namn och räkna ut att jag sett alla Matrix- eller Sagan om Ringen-filmerna. Det blir ingen Frodo, Gandalf, Gimli, Viggo, Neo, Morpheus, Trinity eller Arwen. Det blir inga Harry-Potter-namn heller. Harry och Hermione får vara.
Inga amerikanska tv-kändisar ska få ge upphov till barnens namn heller. Jag tänker inte hämta Oprah, Ricki eller Jay på dagis.
Inga flummiga "new-ageiga" namn i min familj. Varken Månfare eller Cosmo Yoga.
Inga medvetet hemska dubbelnamn som Jan-Hilding, Kjell-Edgar eller Måns-Krister. (Siv-Britta, Anna-Agneta eller Gun-Lotta).
Inga släktnamn som ingen bett om att få ärva. "Yo Halvard, what's up?"
Så får det bli. Hur resonerar ni övriga om udda namn?