Inlägg från: EllieMay |Visa alla inlägg
  • EllieMay

    Hey Jude! Del 14

    Hey Jude! Del 14.


    Välkomna!

    Dags för en ny tråd igen. Del 14 den här gången!

    (kopierar från föregående tråds ts)

    För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

    Tänk på att skriva på svenska eller översätta så att alla förstår.

    Detta är en glad tråd och som vanligt får den här beskrivningen, gjord av marcink, sammanfatta tråden:

    "hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

    Som sagt kopierar denna tråd efter tidigare www.familjeliv.se/Forum-11-257/m41351576.html
    Älskade lilla plutt
  • Svar på tråden Hey Jude! Del 14
  • EllieMay

    Hellu allihop, kul ni tittar in
    Ni får gärna hålla uppkik ifall det är någon som inte hittar hit, tror jag fick med alla och meddela men blir aningens glosögd efter ex antal sidor så må hända att jag missat meddelat någon.


    Älskade lilla plutt
  • EllieMay
    mayasmama skrev 2009-05-24 07:44:17 följande:
    hej på er...här är allmänt kaos - åker om en vecka och har totalt missat att skaffa pass till millie och till mig, eller missat har jag inte men inte tänkt på att det inte är så långt kvar. Massvis att fixa innan med jobb och så. Min mamma har till råga på allt hamnat på sjukhus efter att hennes magsäcksoperation orsakat jätteinfektionen pga läckage.. Det var ganska allvarligt men nu börjar hon bli bättre. Jag var och hälsade på henne i onsdags bara ,för jag kan inte åka upp med millie eftersom hon varit utsatt för vattenkoppor. hur som helst i torsdags sa on till mig att hon orkar bara ett besök om dan så att vi skulle dela upp det. I torsdags och igår var hennes syster där och i fredags min bror. Igår var hon dock tvungen att att upplysa mig om att en kusin till mig undrat om inte "hon ( min mamma) har någon egen familj som tänker hälsa på!" Jag blir så trött. vad jag än gör och hur mkt jag än gör så skall jag ALLTID ha lite dåligt samvete för att jag inte gör mer! Då var jag på passexpeditionen kl 9 igår morse för att sen laga lunch till familjen plus kompis för att sen åka till ridningen efter handla sen tvätta och sen åka och jobba ett par timmar, var hemma kl 23 igår kväll!!! skulle heslt vilja skrika ut min frustration känner jag - fick bli ett inlägg här istället!!!! bare with me tutim: Louisa är inte citronmeliss, bladen är mer långsmala och ljusgröna, men det finns ngt som heter verbena , undrar om det kan vara det?
    Oj vad tråkligt, hoppas hon kryar på sig.
    känner igen det där med att känna sig otillräklig.
    Min mormor gick bort 2003 på julafton, värsta var att ingen i släkten meddelat att hon var sjuk, liggandes på sjukhus och att det var illa där an.
    De bodde visserligen i en annan stad men man tycker ju att dem kan höra av sig.
    Fick inget veta förän hon avlidit och då var ju vissa släktingar duktiga på att påpeka en bristande närvaro, men man visste ju inget!
    trots detta fick man ju ändå dåligt samvete.

    Du har ju som sagt varit och hälsat på, liksom övriga släktingar då hon bara orkar ett besök om dagen, så klandra inte dig själv även om man lätt kan få dåligt samvete.

    Hoppas ni får ut passen i tid samt att lillen återhämtar sig från vattkoppor.
    Hoppas ni får det super trevligt i Israel *avis*
  • EllieMay

    Wow jag måste verkligen vara osynlig, dumt att starta en tråd som är inne på del 14 redan. Trodde alla judar var välkomna att delta och prata, men allt jag skriver verkar inte ens märkas

  • EllieMay
    mayasmama skrev 2009-05-26 06:55:44 följande:
    svarar dig eftersom det förmodligen är mig du riktat dig till.När jag svarade ovan gjorde jag det allmänt till alla , tackade visserligen yamit men det var också för länken hon skickade uppskattar faktiskt ALL omtanke och läser allt! orkar dock inte riktigt bry mig om ifall jag sårar ngn på forumet, har nog med det IRL! ...och du, här är även ickejudar välkomna. Men visst vi är ett ganska tajt gäng, har hängt ihop här i över 3,5 år, men tycker nog att vi är bra på att välkomna nya.
    Nej jag syftar faktiskt allmänt, har försökt skriva en hel del ( även i andra tråden) men som sagt ni verkar vara ett tajt gäng, absolut  inget fel i det.
    Inte dåligt med 3.5 år, det är länge.
    Hade bara varit trevligt att prata nån gång ibland eftersom jag känner väldigt få
    judar, så är väldigt kul att lära känna lite nya.
  • EllieMay
    Yamit skrev 2009-05-26 10:09:31 följande:
    EllieMay – Jag har inte varit sa aktiv den senaste tiden, men tycker tvart om att du faktiskt kommit in i traden och fatt respons nar du skrivit (vad jag har sett). Tycker mig komma ihag att ni diskuterat basta arstid att aka hitner (till Israel), olika judiska forsamlingar och hur man tar kontakt med dem, ditt nick & din fastman (hemskt ) och inget av det ignorerades. Ser bara ETT inlagg som ingen kommenterat (#24 dar du uttryckte sympati for Mayasmama och forklarade varfor), men sedan forvarrades situationen med Mayasmama’s mamma och hennes klader blev stulna och samtalet gled naturligt in pa det. Absolut ingen som avsiktligt ignorerat ditt inlagg utan traden rullar pa och man lar kanna varandra utefter vad var och en berattar om sig sjalv. Har hant manga ganger att jag last och VELAT kommentera, men inte haft tid, och nasta gang jag varit inne sa har traden fortsatt och situationen/amnet ar inte aktuellt langre. Som nar Tili vann pa lotto t ex. da satt chefen med mig hela dan och jag hade ingen chans att gratulera (ville skriva ett lite langre grattis sa det var inte bara att logga in, skriva grattis och logga ut). Sedan blev antingen jag eller nagot av barnen sjuka sa det blev inget FL pa flera dagar och att sedan ropa grattis efter flera sidor kanns lite malplacerat. Men jag tror inte Tili tog illa upp for det. Och nar jag sjalv berattade att jag letar biljetter till Sverige t ex. sa var det ingen som kommenterade det (och heller inget jag forvantade mig), utan det är mer att man berattar vad som forsiggar i ens liv. Ju mer du berattar desto mer lar man kanna varandra och desto mer kommentarer blir det pa ens inlagg, men langt ifran alla inlagg blir kommenterade. Sedan kan ens inlagg “drunkna” om det plotsligt dyker upp nagot det borjar diskuteras hejvilt om och ens eget aker langt bak och “forsvinner” innan nagon hunnit se det.Blev faktiskt forvanad over ditt inlagg eftersom jag tycker du ar “inne” i traden redan, men du kanske hade en dalig dag eller kanske ar mer van vid “chattar” dar man pratar mer aktivt, darav din misstolkning?
    Hej, ja jag är nog mer van vad gäller trådar att det blir lite mer "chatt liknande", är så sällan jag deltar i medlemsgrupperdät av har jag nog inte märkt att jag kommit in i tråden så.
    Men om det är som du säger ber jag om ursäkt får då har jag missuppfattat allt.
    Visst har jag fått svar och ibland inte, men är det som du säger så har jag helt enkellt missupfattat totalt.
    Ja min dag igår var väl ingen höjdare heller, fick erfara påhopp då jag och min son var ute på stan och jag som vanligt hade davidsstjärnan på mig. Har aldrig tagit av mig den sedan jag började använda den som 14 åring. Så var inte så kul då folk fällde kommentarer som -jude j*vel, och min stackars son var med.
    Har nog aldrig varit så arg i mitt liv. Och fattar inte varför det har blivit så på senare tid då detta inte är första gången detta år, om det nu har med konflikten tt göraså blir jag nästan mer arg då jag personligen inte kan klandras för något.
    Var ju sedan lagom kul att försöka förklara för sonen som var super ledsen.
    Sen senare på dagen pajja hans byrå som var barnsäkrad i väggen, den rasa över honom och jag trodde nu dog han då det blev helt knäpp tyst.
    Så var skit dålig dag rent utsag.
  • EllieMay
    Yamit skrev 2009-05-26 10:32:17 följande:
    ElliMay – Fy vilken mardromsdag! Hur gick det for sonen efter att han fatt byran over sig? Akte ni in till akuten?Mayasmama – FY! Hur kan man stjala nagon annans klader ur en tvattstuga ? Verkligen lågt, men aven korkat. Personen kan ju inte ha kladerna sjalv om hon bor i omradet eftersom du skulle kanna igen dem. Och ska de saljas sa kan du ju aven kanna igen dem pa Tradera eller Blocket. Polisanmal och hall sen utkik pa om de dyker upp pa Tradera/Blocket, sa att de kan fa fast tjuven.Hoppas turen vander under semestern och att du hittar riktigt fina klader harnere (som en liten trost).
    Som tur var hamnade han inte under den, den väger 70 kg!
    Utan hamnade snett om den och klämde handen , så han blev nog mest rädd.
    Men han mådde bra, kunde sedan röra hand fingrar, och hade  inte ont senare så vi behövde inte åka till akuten.
    Blir bara så sur när man satt fast en möbel och så lossnar hela anordningen. Så nu fick vi ställa byrån i vardagsrummet, och han misstyckte inte, nu har han större plats för sina byggare bob verktyg
  • EllieMay
    Yamit skrev 2009-05-26 11:00:18 följande:
    Tur att det inte tog varre. Var det sjalva sakerhetsanordningen det var fel pa eller var det vaggen som inte var byggd for det (smulades sonder)?
    Det var väggen, har tok dumma väggar här, man kan inte borra djupare hål än ca 1-1.5 cm då då det ligger stora stål "plankor" i väggen. Är brand säker lägenhet så väggarna är inte roliga.
    Tyckte vi fäst allt ordentligt men väggarna är ju som sagt helt knasiga.
    Ibland sitter vissa saker som berg, och som nu byrån satt tydligen inte alls trots att jag ståt och klängt själv för att kolla.
    I annat fall om det rört sig om anordningen hade jag ringt och klagat hos berörd försäljare.

    Börjar få smått panik inför vad jag ska handla åt sonen som fyller 3 år om några veckor. Hade funderat på en liten el bild, men frågan är om han inte är lite för liten för det även om det står att den lämpar sig för fyra åringar, ett år fram eller bak brukar ju sällan ha bettydelse.
    Sedan fyller jag år 5 dagar innan honom så vi ska båda fira tillsammans på hans födelsedag.
    Svårt att ta sig i kragen och börja handla.
  • EllieMay
    Chaia skrev 2009-05-26 19:53:09 följande:
    EllieMay: Vilken rutten dag du hade. Rent allmänt är jag nog ganska dålig på att skriva inlägg för tillfället. Jag läser allt, men har så mycket omkring mig att orken att skriva oftast inte finns. Om jag inte svarar på någons inlägg är det inte personligt, bara trötthet från min sida.
    Nej men jag har förstått att det är lite anorlunda här inne (på ett positivt sätt), är van vid snabba disskussioner där man babblar non stopp tills man inte pallar mer
    Så är ju faktiskt skönt med en tråd som är mer lungn där man kan betätta om sin vardag, familj ect utan hetts och snabb tempo så.
    Sedan är ju jag ny också så det käns ju lite svårt att veta hur det går till här inne, sedan som jag förstått så har ni pratat under många år och i och med att jag inte är van att disskutera/prata så som ni gör här inne så blir man lite förvirrad.
    Men det var ett missförstånd, förstår själv att jag tolka allt helt åt skogen :-P

    Är det några ämnen som ni inte disskuterar här inne?
    Bara så jag vet, har en förmåga att kunna tala om allt tyvärr.
  • EllieMay

    Ja egentligen borde man anmäla händelsen, men inget lär ju hända.
    Jag vet inte vilka personerna är så då finns det inte mycket att gå på tyvärr.
    Får väl hoppas att dem har någon som hellst kapacitet att tänka igenom och ransaka sig själva.

    Mayasmamma Fy vad trist att bli av med kläderna så, har inte läst helt vad det handlade om men tolkar det som att någon snodde era kläder från tvättstugan!
    Börjar ju undra hur det står till med dem. Har ni inget lås eller liknande på dörren?
    Vi tjata till oss en lås funktion som gör det omöjligt för andra att ta sig in, då man låser med sin tvätt bricka som får sitta kvar på dörren.
    Har också fått kläder snodda eller att grannar gåt in och snokat på vad man tvättat, och man blir minst sagt arg och besviken.
    Hoppas ni får det lungt och skönt i Israel.

Svar på tråden Hey Jude! Del 14