Inlägg från: thelifesaviour |Visa alla inlägg
  • thelifesaviour

Vi från Linköping Del:4

Var på extrabesök hos barnmorska idag. Väl där så ligger mitt blodtryck på 120/100 och vi blir efter en långvilostund med samma resultat skickade upp till förlossningen. Väl där har blodtrycket gått ner till normala igen 130/70, ingenting på urinet och inga konstigheter. CTG-kurvor jättefina.

Bebis ligger dock fortfarande i säte, vilket oroar mig lite.

jag väntar inget mirakel, i min mage växer ett spektakel.
  • thelifesaviour
    SmileyMalin skrev 2009-08-12 11:50:27 följande:
    min ring sitter lösare än vanligt nu... trodde inte fingrarna kunde "magra av" under graviditeten framförallt inte med tanke på att jag ändå gått upp 10kg hitills!
    Mina fingrar har knappt svullnat heller, men jag har tagit av mig ringen iaf, i förebyggande syfte. Har också gått upp 10 kg än.. Dock var det 11 kg, men av någon konstig anledning hade jag gått ner ett kilo igen.
  • thelifesaviour

Mums, sitter och dricker första koppen av mitt hemgjorda hallonbladste, jättegott!

• thelifesaviour
    JePaLuLi skrev 2009-08-14 13:01:50 följande:
    Jaha, då var första inskolningsdagen gjord och som väntat gick det helt smärtfritt. Lucas sprang in och ropade yeeeah direkt och gjorde sig hemmastadd Hann fann sig direkt i fröknarna och delade ut både en och två kramar till dem, det gäller ju att charma in sig på en gång När det var dags att gå så hade han inte alls lust att följa med Det bådar gott det här!! Det var ett superfint dagis som var helt sprillans nytt. Det känns faktiskt skönt att alla grejor är nya och att personalen inte har jobbat där i 10-15 år och är trötta och griniga (som det tyvärr är på många ställen). Utegården var helt fantastisk och väldigt genomtänkt. Motorikbana och annat skoj fanns det. Det gillar ju jag som pedagog De hade inte hunnit få upp gardiner och sånt än, men det hinns ju med. Han trivdes hur bra som helst iaf och vi som föräldrar fick ett väldigt bra intryck av både stället, personalen och helheten.
    Yey! Man har lite andra glasögon på sig som pedagog. Till ondo och till godo. Jag är lite rädd för att bli en såndär pedagogförälder i alldeles förstor dos. När det kommer att se till förskola är ju dock pedagogögonen bara till godo. :)
  • thelifesaviour

Usch vilken ångestmorgon. Allt jag tänker på är bebis i säte. Hoppas hoppas hoppas h*n vänt sig på måndag eller att ett vändingsförsök fungerar. Jag vill inte snittas, jag vill verkligen inte. Jag vill få föda fram mitt barn själv, det är en upplevelse jag har sett fram emot så länge nu. Usch, känner mig så fruktansvärt egoistisk när jag tänker så. Allt som görs är ju för att det är bäst för bebis, vilket är viktigast.. Men jag vill verkligen inte. Ni kan väl hålla alla era tummar och tår för att h*n vänder sig?

• thelifesaviour
    JePaLuLi skrev 2009-08-15 09:36:26 följande:
    Självklart hoppas vi att h*n vänder på sig! Jag förstår verkligen dina känslor.
    Tack :)
    Känner mig otroligt fånig och egoistisk.. Men jag vill verkligen få vara med om att få föda barn, jag har ju sett fram emot det så mycket.
  • thelifesaviour
    dinana skrev 2009-08-15 12:15:17 följande:
    Tråkigt att du känner så, jag kände i och för sig likadant när jag väntade Molly. Men när jag väntade Leonard så kände jag att det kvittade. Jag mår inte alls dåligt av att inte ha fått chansen att föda vaginalt och det är inget jag saknar heller. Så länge barnen mår bra så, dessutom har man ju ett litet ärr som påminner en om vilka fina barn man har.
    Absolut är ju det viktigaste att barnen mår bra, det är självklart. Och ärret spelar mig absolut ingen roll heller. Utan det är just upplevelsen att få föda, som jag skulle sakna någonting oerhört. Jag tror säkert att man inte känner så med tiden, men just nu, när jag ställs framför det så känns det oerhört tungt.

För mig känns det som om att det är något av det häftigaste man kan få vara med om som kvinna, att få föda fram mitt barn. Så jag hoppas att det blir så. Annars går ju inte världen under såklart och jag får ju mitt älskade barn hur som helst, men det känns piss att det kanske kan bli så iaf.. Att jag inte ens fått testa. Men jag hoppas h*n vänder sig. Det ska den bannemig göra. Det har jag bestämt.
  • thelifesaviour
    dinana skrev 2009-08-15 12:24:58 följande:
    Nej, det har du ju rätt i. Men jag vet inte. Det är verkligen en rysare att ligga där på operationsbordet. Man är sååå otroligt nervös för vad som komma sker. En del väljer ju att bli sövda, men då missar man ju allt det roliga ju =) Blir ju kejsarsnitt nästa gång också, det vill säga om jag vill ha fler barn. Just nu känns det som att det får vänta, men men, man vet ju aldrig. Blir jag gravid av misstag så då får man stå sitt kast. =) Älskar att vara gravid och vill gärna bli det igen. Men min kropp kanske inte fixar det just nu. Måste få lite ordning på blodtrycket först.
    Ja, ta hand om din kropp först! Det är ju allra viktigast just nu, att dina barn har en frisk mamma.

Ang. operation så hade jag gärna varit sövd, om det inte vore för just det, att jag vill ju få träffa mitt barn på en gång, för allas vår skull. Men jag är livrädd för själva snittet och vet inte alls hur det skulle gå.. Men jag tänker inte förutsätta att det blir snitt. Kanske har bebis redan vänt på sig! Vem vet.
  • thelifesaviour
    dinana skrev 2009-08-15 13:06:15 följande:
    Nej precis. Får hoppas att han vänder på sig, annars kanske de kan göra ett vändningsförsök precis innan han skall ut.
    Japp, vi får se. Det blir ju bra hur det än blir, men lite ångestladdat ibland bara. :)
  • thelifesaviour
    SmileyMalin skrev 2009-08-15 15:20:08 följande:
    att föda barn är övereklamerat Själva förlossningen i sig är ju mest bara sjukt smärtsam. Det häftig delen är när man äntligen får se sitt barn för första gången och det är nog precis lika otroligt häftigt oavsett vart bebisen kommer ut Men förhoppningsvis vänder bebben på sig!
    Fast det där säger ju alla olika om. Många säger ju att det är fantastiskt även att föda barn och jag vill gärna testa.
  • thelifesaviour
    SmileyMalin skrev 2009-08-15 15:38:59 följande:
    Jo det är klart. Men många som blivit snittade är ju helt lyriska över det också. Men nu är det väl ändå rätt gott om tid för bebisen att vända sig? Eller blir det för trångt i magen snart? När gör dom vändningsförsöket (eller för man flera?) annars? Hoppas verkligen bebisen har vänt sig nästa gång dom kollar så att du kan slappna av och slippa lägga så mycket fokus på det och istället kan förbereda dig inför förlossningen!
    Den har inte så gott om tid att vända sig, vändningsförsök bör väl göras ungefär i nästa, nästnästa vecka, sen är det ju för trångt. Går in i vecka 37 på tisdag. Men jag har inte fått så mycket information än.

Jag förbereder mig inför förlossningen ändå, tänker vara inställd på att få föda fram mitt barn tills dagen de säger någonting annat.
  • thelifesaviour
    SmileyMalin skrev 2009-08-15 18:32:37 följande:
     oj är du så långt gången! Ja då förstår jag att det börjar bli bråttom! Men när kollade dom senast hur bebisen låg?
    Ja, så långt gången är jag. De kikade sist i fredags för en vecka sedan. Så vi har ju haft en vecka på oss. Nästa bm-besök har jag på måndag och då blir det att boka in vänding om h*n inte vänt sig än.
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-15 18:30:37 följande:
    Jag håller med! Alla, oavsett hur man har fött sitt barn, är ju helt lyriska över att få träffa sitt barn. Det är ju även de som har adopterat ett barn så det där med att just föda vaginalt är så olika. Jag vet ett ett par som adopterat o de har blivit riktigt ledsna när folk hela tiden håller på att påpeka att föda vaginalt är så häftigt, men det är det ju att adoptera oxå säger de. Jag har oxå blivit ledsen många ggr när folk verkligen inte tänker sig för o har sagt rakt ut att jag är feg o ingen mamma som fött med snitt. Men å andra sidan så har jag ju gjort det som är bäst för mig o mina barn. O har egentligen aldrig känt nån sorg över att inte fått föda vaginalt. Jag kände lite så innan Leo föddes då jag visste att det skulle bli snitt, men efteråt så var jag inte ett dugg besviken. Däremot så har alla andra besvär o bekymmer över att jag inte fått föda vaginalt o att det är såå synd om mig. Men det är inte ett dugg synd om mig. Jag ville ju ha snitt o älskade det o mina barn föddes så. Jag förstår verkligen dig Sanna, klart att man har ställt in sig på saker o ting. O jag förstår verkligen att du vill föda vaginalt. Så jag håller tummarna för att bebis vänder sig!
    Om jag får förlösas med snitt så kommer jag antagligen känna precis som du, att det varit precis lika bra (man vet ju ingenting annat iaf) och jag förstår inte hur någon kan säga så som de uppenbarligen gjort, att man är feg och dålig för att man väljer snitt. Jag ser inget konstigt i det, alla har olika bilder av hur de vill föda barn. :) Tack för att du berättar så fint om dina snitt iaf! :)
  • thelifesaviour
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-16 12:32:39 följande:
    Jag har känt den där oändliga kärleken direkt när jag fått upp barnen på bröstet. Eller till o med när jag hörde det första skriket innan jag ens hade sett dem. Grät krokodiltårar av lycka båda ggr.
    Krokodiltårar hoppas jag inte du grät, för det är falska tårar. ;D
    Men åh vad jag längtar efter den känslan som alla beskriver.
  • thelifesaviour
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-16 12:35:10 följande:
    Är det? Ok, vi har alltid sagt krokodiltårar när det är stoora tårar som rullar på kinderna. Visste inte att det var falska tårar.
    Ah, nä, krokodiltårar betyder att man gråter falska tårar. Krokodiler "gråter" ut salt ur sina tårkanaler, vilket man då jämför med falska tårar. Man gråter fast känslan inte är äkta.
  • thelifesaviour
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-16 12:40:31 följande:
    Ok, då ska jag genast sluta säga det då För det var verkligen äkta tårar o känslor såklart när barnen föddes
    Det är en ganska vanlig missuppfattning att krokodiltårar är stora tårar.
    Man kan läsa lite om det på wikipedia, annars kan man få låna lite kurslitteratur av mig om man vill förkovra sig i språket. :)

sv.wikipedia.org/wiki/Krokodilt%C3%A5rar
  • thelifesaviour
    JePaLuLi skrev 2009-08-16 18:55:08 följande:
    Fast då förstår jag lite mer att barn ofta gråter krokodiltårar
    Ja! Barn är ju experter på krokodiltårar. :)
  • thelifesaviour
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-16 19:13:16 följande:
    Ja, det fick ju en helt ny innebörd nu
    Let me bring light! ;D
    Haha, nä, men något ska man väl ha ut av tre terminers studier i svenska på universitetsnivå. Mycket mer än så har jag nog inte lärt mig. :P
  • thelifesaviour
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-16 19:22:05 följande:
    Ja, det var verkligen tacksamt att du upplyste om det På tal om studier ja, på onsdag ska jag till Moaskolan för uppropp o individuell planering, gulp! Jag har inte fattat ännu att jag ska börja plugga igen, efter 6 års uppehåll. Visserligen på distans, men jag hoppas verkligen att jag klarar det o har diciplin till att plugga hemma. Ensam hela dagarna med barnen på dagis, finns ju massa lockelser då ju Fast jag har faktiskt tänkt att försöka komma iväg o träna iaf nån dag i veckan på förmiddagen o sen plugga lite innan barnen hämtas på dagis o sen plugga när de sover just den dagen iaf.
    Spännande! Det kommer säkert gå jättebra! :)
    Är så roligt att plugga, men jag behöver verkligen den här pausen som blir nu. Det känns som en lättnad faktiskt. Sen ska jag ta min sista termin och poff så är jag färdig lärare! :D
  • thelifesaviour

Testknyter bärsjalen ;D
    Provade två olika varianter. Kalasbra gick det, för att vara med en katt iaf. Den översta gillade han. Bara låg och spann. :D

090816_07 by you.
    090816_08 by you.
Svar på tråden Vi från Linköping Del:4