• Frila2

Pumpning

Min dotter är född i v 28+4 och jag pumpade i fem veckor, sedan orkade jag inte fortsätta. 20 ml vid en pumpning var en bra pumpning. Det kunde lika gärna bli 10 ml. Mjölken räckte aldrig till för att täcka hela dotterns behov. Jag pumpade var tredje timma, gick även upp en gång på natten. Eftersom jag aldrig fick mer än kanske 80 ml per dygn fick jag ofta frågan av personalen hur jag pumpade och hur ofta jag pumpade. Trots att jag pumpade var tredje timma och under flera dagars tid intensivpumpade varannan timma, drack mycket när jag var hemma (inte när jag skulle sitta kängeru), provade lättöl, massage, titta på en bild av dottern mm så fungerade det inte. Jag har aldrig mått så bra som när jag beslutade mig för att sluta pumpa. Dottern fick ju ändå mjölk från mjölkbanken. När hon blev 7 veckor började de blanda in lite ersättning och det gick jättebra och hon äter sedan 3½ månad bara ersättning.

Jag önskar att någon berättat för mig att det var vanligt med svårigheter att få igång mjölkproduktion med en prematur bebis. Då hade jag nog mått betydligt mycket bättre.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
Svar på tråden Pumpning