• Anonym

Hjälp med krediter! Privatlån?

Har en del skulder som var och en är någorlunda "små", dvs jag har på onoff, ellos, la redoute varsin skuld på ca 5000:-, skuld till mina föräldrar på 10.000:-, IKEA 10.000:- samt en kreditskuld till swedbank på 10.000:- också. Detta är skulder som jag skaffade för många år sedan men pga deras räntor hänger kvar och jag som ensamstående har svårt att betala mer än deras minibelopp varje månad. Och jag hatar verkligen dessa räkningar som bara får mig att må dåligt varje månad. Är idag 24 år och dessa kom när jag precis flyttat hemifrån vid 19 års ålder och man ville ha allt de där man egentigen inte hade pengar till så de var så lätt då att skaffa krediter.

Har idag fast jobb (dock halvtid) men kommer nu få föräldrapenning heltid eftersom jag tidigare haft heltidsjobb men tror i dagens tider tyvärr inte jag blir godkänd hos min vanliga bank (Swedbank) pga deras försiktighets krav. Så funderar lite på privatlån på Resurs, någon som har erfarenhet av dem? Skulle ju behöva låna ca 50.000:-. Och visst jag förstår att de förmodligen är hög månadskostnad på detta lån oxå men då skulle jag iaf ha allt samlat på samma ställe! Och de kreditlån jag redan har är ju inte direkt låg ränta heller...

Förutom dessa krediter jag har har jag inga andra lån, alltså varken billån eller bostadslån så är endast detta som stör mig. Och speciellt mitt lån till mina föräldrar vill jag bli av med för avskyr verkligen att vara skyldig dem pengar...

Så hjälp och råd hur jag ska lösa detta vore jag såå tacksam för!! För mår verkligen skit över detta....och blir ju inte bättre av att killen jag älskar är ekonomichef och jag skäms över mina krediter...

Så...HJÄLP! =)

• Svar på tråden Hjälp med krediter! Privatlån?
  • Anonym

tror iaf att du skulle tjäna på att slå ihop lånen, för det är ju som du säger att räntan är ju inte låg.. och med flera lån blir det ju mer ränta och mindre amortering... du kan ju säkert amortera mer om du bara har ett lån....

• Anonym

Fan! Blev avslagen ett lån hos Resurs och såhär skrev de:

Tack för er ansökan!
    Tyvärr kan vi inte bevilja er den sökta krediten.
    Beslutet grundar sig i huvudsak på information från Upplysningscentralen (UC). Ni är naturligtvis
    välkommen att söka igen längre fram!

Vad kan de mena med de? UC? Fan..hade verkligen hoppats på dem...kan man söka hos andra eller kommer de ge mig samma avslag pga samma anledning? Någon som vet?

• Anonym

för låg inkomst kanske?prova lendo eller fredome finance så får du många bankers svar på en gång utan att behöva göra så mycket=)

• Jat

ta inte lån hos tex resurs bank eller liknande.. dem är ju svindyra..
    gå till banken och lös in dina lån, kanske en nära vän eller dina föräldrar kan stå som borgenärer?

Jag hade precis som du, massa olika små lån överallt, drogs med dem i ca 2 år tills allt bara blev ett helvette, skulderna hade bara växt trots att jag betalde på dem alla några hundra i mån.
    Jag fick påminnelser var och varannan månad då jag oftas inte kunde betala alla samma mån...

Jag tog ett lån på 30.000 på min bank(handelsbanken) blev godkänd då min mamma står som borgenär.

Nu betalar jag ca 700 kr i mån i 5 år.. kan betala av det snabbare om jag skulle vilja..

jätte bra faktiskt! Har sedan detta aldrig mer tagit något på kredit!

• Stormorsan

Varför i hela friden gå ur askan rakt in i elden?

Har du jämfört räntor och andra avgifter mellan de olika alternativen. Är du med i facket kan du kanske få ett medlemslån.

Håll inte på och sök olika lån på nätet, du får då en massa kreditförfrågningar som registreras. Dessa förfrågningar (om det äe många) ger i sig avslag på krediter.

Boka tid hos din ordinarie bank.

• Anonym (hm)

TS nu vet jag inte så mycket om din ekonomiska sits hur mycket du tjänar och vilka utgifter du har.
    Men ifall du verkligen vill ta bort allt så har du ju som sagt två alternativ

1. Kontakta Lendo å sök å se vad det bästa erbjudandet blir för dej å ifall du får lån från dom.
    2. Få kontroll på dina skulder, hur mycket och till vilken ränta.
    Ha köpstopp å börja betala av de små skulderna först. Börja med den som har högst ränta av småskulderna. Avbetala så mycket extra du kan, Kanske det blir en 100 kr eller mera. Desto mer du betalar på denna desto fortare blir du skuldfri.

Ifall du får tillbaka på skatten betala av så mycket du kan på den med högst ränta.

Detta funkar jag lovar har gjort det själv. Drog ner på alla utgifter under en bestämd period för mej var den på 6 månader. Då var det inga resturang/cafè besök, drog ner på matkostnadena, inga fritidspengar å totalt köpstopp på onödigt.
    Jag sparade faktiskt snabbt in över 1500 kr som jag betalade på mina skulder
    Å desto mer man betalar av desto mindre ränta blir det ju liksom

• Linda Famillia

Hej!!!

INTE RESURS, Lätt lån, hög ränta.

Jag gjorde såhär.

jag va precis i samma situation som du är i.
    jag vet vilket helvete det är, jävla ekorrhjul som bara snurrar runt oavsett hur man gör blir det aldrig något slut på det.

jag tog ett lån på min Nordeabank, kontaktade dom personligen.
    jag kan tillägga att jag hade inget fast jobb, bara timanställning.

jag skrev ett personligt brev, där jag förklarade hur det var och samtidigt gjorde min egen lilla budget hur jag skulle kunna klara betala av lån.

han ringde mig direkt, o genom att jag kom dit o klippte mina kort och dom betalade direkt till dom jag var skyldig så godkände han mig.
    '
    kram

• Anonym

men blir ju avslagen av resurs samt money bank pga mina UC-kontroller, kan verkligen banken tillåta mig då?

Skulle gärna lägga alla mina pengar på att betala krediterna själv men med tanke på att jag snart föder tvillingar vet jag att mycket pengar går åt till dem varje månad så kommer inte kunna lägga mer pengar än jag gör idag..och ja, märks ju inte alls på krediterna att man betalar på dem =(

• Linda Famillia

hej!!!

Jag fick också avslag på uc kontroller.
    det var för att jag hade för många krediter.. (fast jag ville låna för att lösa dom)
    ring o förklara situationen, jag antar att du kollat via hemsidan deras?
    du kan också få avslag automatiskt om du har för många upplysningar på dig,
    dvs öppnade abonnemang, flytt- ny bostad, dom kollar tillbaka ett år.
    men det är nog pga att du har många krediter som du får avslag men ring o förklara
    att det är dom du vill lösa osv.
    har du betalningsanmärkning?

• Anonym (hm)
    Anonym skrev 2009-05-20 12:55:46 följande:
    men blir ju avslagen av resurs samt money bank pga mina UC-kontroller, kan verkligen banken tillåta mig då?Skulle gärna lägga alla mina pengar på att betala krediterna själv men med tanke på att jag snart föder tvillingar vet jag att mycket pengar går åt till dem varje månad så kommer inte kunna lägga mer pengar än jag gör idag..och ja, märks ju inte alls på krediterna att man betalar på dem =(
    Nej det ä sant men försök att spara in å köp mycket begagnat så går det att fixa...
    Du kan ju försöka att ha som mål att betala av en 100 kr extra nu varje månad på amorteringar... Ifall ni får bort lite av de så underlättar det ju.
    Men som sagt en hundralapp brukar man ofta klara av att sätta av...
Svar på tråden Hjälp med krediter! Privatlån?