Inlägg från: Fragaria |Visa alla inlägg
  • Fragaria

amma 1-åring offentligt?

Jag har bara läst trådskaparens inlägg och svarar att en sån fråga överhuvudtaget aldrig borde behöva ställas, vår kultur är helsjukt som inte förstår vad bröst har för syfte.
    Vi borde vänja oss att se bröst i sitt rätta sammanhang,
    sen är det väl lite nedvärderande att betrakta barnets matdosa som mer stötande att titta på än sin egen dosa man tar med sig på jobbet.

Vad beträffande kroppen så var det inte längesen det var stötande att visa ben över knäet.

• Fragaria
    Behemot skrev 2009-05-19 06:45:49 följande:
    Man kan hålla för näsan om man tycker att det luktar illa. Jag tycker inte att jag ska behöva vända bort ansiktet när någon har satt sig mitt i mitt synfält när jag äter. Sedan finns det ju olika sätt att amma på, vissa lyckas göra det diskret andra verkar tro att de gör något slags statement (titta så natuuuurlig jag är, bröst är natuuurligt) och den gruppen av ammare kan hålla till någon annanstans.
    men att du själv sitter och äter i någons synfält går bra?
    däremot om ett litet barn äter i ditt synfält är störande?
    För alla bröstfobiker skulle jag rekommendera att ta en lång semester hos naturfolken, så kanske fobin ger med sig.
  • Fragaria
    Behemot skrev 2009-05-19 09:00:16 följande:
    Har jag sagt att jag tycker att det är snyggt då? Jag skulle tappa aptiten lika mycket med ett par stringtrosor synliga i ansiktshöjd också
    Bröst är skapade för barn, att bröst har blivit sex relaterat i vår kultur är sjukt, men fortsätt du och titta inte bort, så vänjer du dig, det är inte barnen eller mödrarna som beter sig onaturligt på något sätt, problemet ligger hos bröstfobikerna, mot fobi finns det hjälp att få.
  • Fragaria
    Behemot skrev 2009-05-19 09:34:46 följande:
    Det är ingen fobi, jag är inte rädd för bröst. Självklart är bröst till för näring OCKSÅ, men en kroppsdel kan fylla flera funktioner, eller hör du till de som tycker att sex ENBART är till för att alstra barn? När man sitter på ett café i en storstad så tycker jag att man kan acceptera att vi inte är ett naturfolk här och därmed dölja brösten udner amningen.
    När det gäller sex och att koppla bröst till det är något som vi i den här kulturen vant oss med, och därför blir många illa berörda av att se bröst användas till ett barn att sörpla på, att det blivit fult att amma barn öppet, jag skulle nog själv reagera om en man sög på kvinnans bröst öppet men ett barn? men människor kan ändras med lite tillvänjning.

"Självklart är bröst till för näring OCKSÅ, men en kroppsdel kan fylla flera funktioner,"
    ja om nu bröst har flera funktioner borde man då inte kunna låta bli att referera till sex varje gång man ser ett ammande barn vid mammans bröst.

Om nu naturfolken kan se ammande barn och bröst som något man inte behöver blygas av och måste smussla med, så borde det inte vara omöjligt också för oss att lära .

JAAA det ÄR naturligt med ammande mödrar och nakna bröst, men vi är bara vana att se nakna bröst i andra sammanhang än just vad de är till för, så jag tycker att ju fler mödrar som gör det öppet dess fortare går det att vänja folk att acceptera.
    Kan det vara så att karlar då när de blivit vana att se ammande barn slutar att tända på bröst, att man i och med det tar ifrån dem något, bara en liten undrande reflektion ?

Förstår inte hur man kan tänka på sex eller koppla till det då man ser ett barn äta.
Svar på tråden amma 1-åring offentligt?