Inlägg från: Melicca |Visa alla inlägg
  • Melicca

amma 1-åring offentligt?

Jag tycker att det är totalt fel att amma offentligt, hur gammalt barnet än är.
    När jag ammade min son gick jag alltid undan lite, för att han skulle få matro, det är väl en stund mellan mor och barn, då behöver väl inte "alla" vara med.

• Melicca

THEA och Grodan skrev 2009-05-19 15:05:47 följande:

Fel?  Om du känner dig obekväm med att ge ditt barn mat så att andra ser tycker jag att det är helt okej. Men alla tycker inte som du och att säga att det är fel är helt befängt. Hur kan det vara fel att ge sitt barn mat?Önskar att Sverige kunde införa en lag liknande den som finns i ett par andra länder som förbjuder någon att stoppa/säga till en ammande mamma. Sorgligt dock att det tydligen behövs
    Jag gick inte undan för att jag kände mig obekväm med att amma offentligt, jag gick undan för att mitt barn skulle få ro när han åt. Nåt jag tycker är en självklarhet att barnet ska få.
    Min son var mycket tryggare och lugnare, än min vänninas dotter som ammades "mitt i smeten"
    Ammandet är väl för att barnet ska få mat. Vill inte ni ha matro?
    Det är INTE fel att ge sitt barn mat, men att inte låta barnet få lugn och ro vid ammning är fel, enligt mig.
  • Melicca

Varför tycker ni som ammar offentligt att det är så fel att gå undan lite när ni ammar? Det är ju en mysig stund mellan mor och barn, varför vill ni ha en massa folk runt er då?

• Melicca
    Pallas skrev 2009-05-19 20:48:41 följande:
    Vi skäms inte och tycker därför inte att vi behöver smyga undan. Jag ammade inte mina nyfödda i skymundan och gjorde det inte heller med mina 1 år+, den minut de nu ville ammas offentligt.
    Att man går undan och låter barnet få en lugn stund med mamma och maten, behöver väl inte betyda att man skäms.
    Tydligen måste mamman visa omgivningen att här sitter jag och ammar för jag skäms inte.
    Ville barnen ammas offentligt?
  • Melicca
    Natosh skrev 2009-05-19 21:43:21 följande:
    Menar du att barnen vill ammas i skymundan?
    Jag menar att ammningen är väl en sak mellan mor och barn då ska väl barnet ha mammans uppmärksamhet under tiden, och få ha lugn och ro under sin måltid.
    Det enklaste är väl att mamman går undan lite då, så att barnet får ha sin mamma för sig själv under den tiden.
    Så viktigt är väl inte tex samtalet med vänninan, att man inte kan tillgodose barnet i första hand.
  • Melicca
    Pallas skrev 2009-05-19 21:50:52 följande:
    Jag skiter väl i omgivningen om barnen uttrycker ett behov av amningen. Var, när, hur, hade väldigt liten betydelse i det sammanhanget. Har barnen haft behov av avskildhet har jag gett dem det. Har jag haft ett behov av avskildhet har jag gått undan. Har min omgivning haft behov av att jag gömt mig så har jag försökt tillgodose det i den mån jag funnit det rimligt. Det handlar inte om att jag måste visa upp mig för att försöka göra någon slags social poäng. Det har kretsat kring barnen och deras behov i mesta möjliga mån.
    Barnets behov är väl ändå att få mat och närhet, att det får känna att det är viktigast för mamman.
    Och min åsikt är att det får barnet bäst när det inte är fullt med folk runtomkring.
  • Melicca
    puss skrev 2009-05-19 22:05:36 följande:
    man måste inte sitta tyst och glo på bebin när man ammar.man kan kolla på tv, prata telefon osv.
    Ja visst kan du det, men får då barnet den mysiga stunden med mamman som ammningen är?
    Sen är det väl en hel del skillnad på att titta på tv och att amma offentligt?
  • Melicca
    Pallas skrev 2009-05-19 22:10:20 följande:
    Mat och närhet, där är jag med, men jag skulle gärna vilja ha någon slags definition på vad "viktigast för mamman" innebär för en ettåring.
    Det borde väl vara att barnet känner att mamma finns här för mig inte för den och den och den som sitter och pratar över huvudet på barnet under ammningen
  • Melicca
    Natosh skrev 2009-05-19 22:10:18 följande:
    Men det är väl knappast det det handlar om? Bara för att pryda människor i omgivningen uppmärksammar mamman innebär väl inte det nödvändigtvis att hon inte har all uppmärksamhet på barnet? Barnet kan tillgodoses i första hand likaväl på en parkbänk som inne på en snuskig cafétoalett. Mamman gör såklart det som är enklast för henne, att hon skulle sitta och amma bland sura människor bara för att jävlas känns lite väl befängt.
    En snuskig toalett ska man väl ändå inte sitta och amma på, det finns väl gränser.
    Jag menar inte att mamman måste leta sig fram till ett folktomt ställe innan hon ammar men att gå undan lite är väl inte fel. Jo förresten enligt många här är det ju det.
  • Melicca
    puss skrev 2009-05-19 22:16:46 följande:
    jag har inte sagt nåt om nån mysig stund, är det min åsikt?och ja, det är skillnad på att titta på tv och att amma offentligt, underlig fråga.
    Nej det har du ju helt klart inte gjort, ammning för dig är tydligen bara att se till att barnet får mat eller?
    Var det kanske inte du som skrev att man tex kunde se på tv när man ammade?
  • Melicca
    Natosh skrev 2009-05-19 22:31:14 följande:
    Men vart är det du tror att folk tycker man ska amma? Mitt på plattan en lördagsförmiddag? På en Bruce Springsteen konsert? Tror nog att det är lugnt nog på de flesta ställen, behöver knappast vara folktomt för att det ska vara lugnt. Sen känner man väl sitt eget barn, om mamman märker att barnet blir oroligt och besvärat av ljud runtom så tänker hon förmodligen på det därefter. Men jag tror inte att barn i regel är så lättstörda när de äter. Min dotter har alltid blivit lugnare när det händer saker runtomkring.
    Tja du, med tanke på att man ser mammor sitta tex på HM, Lindex, ICA maxi och på lunchrestauranger och ammar, när det är väldigt mycket folk i rörelse så tycker inte jag att det är några speciellt lugna platser en del väljer.
    Det verkar som att när barnet gnäller till sätter en del sig precis där de är och börjar amma.
    Det finns väldigt många barn som är lättstörda när de äter, det är bland annat därför många barn äter ofta för de har inte ro att äta färdigt, enligt BVC.
  • Melicca
    puss skrev 2009-05-19 22:33:18 följande:
    tydligen bara får mat? hur kan du få till det? har jag sagt nåt sånt?och jo, jag skrev att man kan se på tv när man ammar. det är möjligt.
    Jag måste bara fråga dig om du vet vad du skriver? Verkar inte så....
Svar på tråden amma 1-åring offentligt?