Inlägg från: stiäärna |Visa alla inlägg
  • stiäärna

amma 1-åring offentligt?

Jag förstår inte trådens fråga, vad ska vara problemet menar du?
    Självklart ska alla få amma så länge de själva vill och kan. Det är ju bara nyttigt för barnet med mammas bröstmjölk.
    Jag har själv ammat offentligt massor av gånger, folk som är känsliga får väl titta bort då. Jag tänkte då inte svälta mitt barn för att vissa folk har något emot amning.

• stiäärna
    idiblon skrev 2009-05-19 16:15:17 följande:
    Mja, vet inte, men en 18-månaders eller äldre då hade jag fantiserat om att skära i den mamman med kniv.
    Skära i den mamman med kniv....? Är du psykopat?
  • stiäärna
    idiblon skrev 2009-05-19 16:21:41 följande:
    Nej, jag känner bara att hon är så störd i huvudet att jag skulle fantisera om att göra det. Ganska långt ifrån att verkligen göra det, eller hur?
    Jag tycker inte att det är en frisk fantasi. Jag har aldrig fantiserat om att skära i NÅGON med kniv. Förstår inte varför en mamma som oskyldigt ammar sitt barn kan väcka ett sådant raseri inom dig att du fantasierar om att göra henne illa...?
  • stiäärna
    idiblon skrev 2009-05-19 16:35:43 följande:
    För att jag känner att hon är trög och ammar ett barn som är för stort för det.
    Varför är barnet för stort? Är det du som bestämt det? Varför får inte alla själva avgöra när de vill sluta amma?

Rabarber och jordgubbspaj skrev 2009-05-19 16:36:02 följande:
    men herregud tror du inte att hon är liiite sarkastisk och skojjar eller? losen up
    På intet sätt lät det som ett skämt.
  • stiäärna
    idiblon skrev 2009-05-19 17:00:06 följande:
    Det är min spontana och primitiva känsla. Men det är ju givetvis ännu mer irriterande när morsfanskapet inte kan sköta det med stil, heller.
    Du har ju rätt till dina känslor och en reaktion, däremot har jag svårt att förstå din ilska när det ändå är en naturlig sak. En mysig stund mellan en mamma och sitt barn. Om du tycker det är äckligt och väljer att gå därifrån eller titta bort hade varit mer normalt än att börja fantisera om att skada den ammande mamman. (Även om du inte skulle göra det i verkligheten)

Ps. Det ÄR skillnad på att fantisera om att kasta saker hårt i väggen och att fantisera om att skära i någon. Materiella saker har inget liv, kan inte få ont eller dö...
  • stiäärna

Det här tråden har totalt ballat ur...

• stiäärna

Är ändå ganska lustigt att så många människor är äcklade av att 1 åringar ammas när självaste WHO (Världshälsoorganisationen) idag rekommenderar "exklusiv amning i 6 månader och därefter fortsatt amning med tillägg av annan man i 2 år eller längre". Citat från: sv.wikipedia.org/wiki/Amning
    Men ni kanske vet bättre än WHO???

• stiäärna
    SmåläningsMamman skrev 2009-05-21 07:57:57 följande:
    Men det vet ju alla att detta gäller ju bara afrika där de inte har tillräckligt med mat....inte i i-land sverige där det finns välling o ersättning........:-/
    Nej, WHO's rekommendationer gäller för ALLA barn i HELA världen. Men framförallt i I-länderna där mammor har ett fritt val hurvida de vill amma deras barn öht och hur länge, där det finns mjölkersättning och många har en trångsynt syn på amning.
    WHO har kommit fram till genom lång tids forskning att barn som ammas och länge mår bättre (blir faktiskt friskare, intelligentare och har mindre allergier osv) än de som inte gjort det.
    Du och dina gelikar kanske inte ska ha så starka åsikter om något ni tydligen inte är så insatta i. Ni tänker bara "Åh, det ser äckligt ut..bläää" snarare på "Vilken bra mamma som vill sitt bästa för sitt barn och ser till att hennes barn får den absolut bästa starten i livet som hon kan"!!
  • stiäärna
    pgson skrev 2009-05-21 10:14:48 följande:
    stiäärna: du är min ledstjärna. Jag ammar gärna låååånge om jag kan skona mina barn från allergier och annat.
    Haha

Ja, amma på så länge du orkar och kan!!
    Jag kunde personligen inte amma min dotter längre än 8 månader för min mjölk sinade, men hade den inte gjort det så hade jag delammat min dotter än idag och lätt 1 år till. Det har ju forskats så oerhört om fördelarna med bröstmjölk och de är många. Skulle jag få fler barn så skulle jag amma dem så länge jag bara kunde!
  • stiäärna
    flisan16 skrev 2009-05-21 10:20:05 följande:
    Jag ammade mina barn tills de var 6 månader samt 5 månader och jag kan säga att inte en enda av dem har ngn allergi och är definitivt inte mer sjuka än ngt annat barn utan snarare tvärt om. De har hur mkt energi som helst! Alla har vi olika åsikter om detta och det har vi rätt till. Jag tycker inte att det ser så trevligt ut när man sitter o ammar 1-2 åringar eller äldre barn. De behöver dessutom annan mat oxå då näringsintaget minskar kraftigt i bröstmjölken oxå. Väntar nu mitt tredje barn o inte blir det ngn långtidsamning denna gången heller. Hur kan ngn säga att amning är den bästa starten i livet o att flaskan inte är det?!? I så fall tycker jag synd om dem som inte kan amma får då kan ju inte de ge sitt barn den bästa starten i livet, eller?!
    För att amning är den bästa starten i livet, så är det.
    Jag tänker inte linda in det i socker.
    Men vi är biologiskt skapta för att amma våra avkommor och våran mjölk är unik och går inte att efterapa ens i det bästa försök att skapa den ultimata ersättningen. Det finns utöver bra fetter, vitaminer även antikroppar och till och med ett protein som kan döda cancerceller i bröstmjölken. Vissa saker går inte att skapa på konstgjord väg. Så även fast det är suveränt att ersättning finns (så att de barnen vars mammor inte kan amma överlever) så kan inte den bästa ersättningen i världen jämställas med bröstmjölk.
    sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%B6stmj%C3%B6lk (läs själv)
    www.omega3.se/art/
  • stiäärna
    Kommandomamman skrev 2009-05-21 10:22:10 följande:
    Seriöst, amningsdebatten skulle vara mycket mindre hätsk om alla debattörer kunde hålla sig långt borta från värdeomdömen som "bra mamma" och "bästa starten".
    De mammor som inte kan amma är inte sämre mammor eller önskar sina barn mindre väl än de mammor som ammar.
    Men de kvinnor som ser ner på en långtidsammande mamma för att det "ser äckligt/osmakligt ut" förstår jag mig inte på. Vi lever i ett så upplyst samhälle så ALLA borde vid detta laget ha läst iallafall nån artikel om vilka positiva resultat amning har, så som friskare och sundare barn.
    Så varför se ner eller äcklas av en mamma som vill ge sitt barn en bra start i livet?
  • stiäärna
    SmåläningsMamman skrev 2009-05-22 07:17:10 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-05-21 09:23:03 följande:
    Hmm, försökte var ironisk men blev nog fel där....tänkte bara säga det(måste tänka på smiles nästa gång) :P. Alltså jag e sån som ammar när fan jag vill o hur länge jag vill. ingen av barn slutade innan 1,5. Inte för dett ahar nåt med det att göra ville bara säga det.
    Hahaha...jaha
Svar på tråden amma 1-åring offentligt?