Inlägg från: flisan16 |Visa alla inlägg
  • flisan16

amma 1-åring offentligt?

Jag ammade mina barn tills de var 6 månader samt 5 månader och jag kan säga att inte en enda av dem har ngn allergi och är definitivt inte mer sjuka än ngt annat barn utan snarare tvärt om. De har hur mkt energi som helst! Alla har vi olika åsikter om detta och det har vi rätt till. Jag tycker inte att det ser så trevligt ut när man sitter o ammar 1-2 åringar eller äldre barn. De behöver dessutom annan mat oxå då näringsintaget minskar kraftigt i bröstmjölken oxå. Väntar nu mitt tredje barn o inte blir det ngn långtidsamning denna gången heller. Hur kan ngn säga att amning är den bästa starten i livet o att flaskan inte är det?!? I så fall tycker jag synd om dem som inte kan amma får då kan ju inte de ge sitt barn den bästa starten i livet, eller?!

stiäärna skrev 2009-05-21 10:07:31 följande:
    Nej, WHO's rekommendationer gäller för ALLA barn i HELA världen. Men framförallt i I-länderna där mammor har ett fritt val hurvida de vill amma deras barn öht och hur länge, där det finns mjölkersättning och många har en trångsynt syn på amning. WHO har kommit fram till genom lång tids forskning att barn som ammas och länge mår bättre (blir faktiskt friskare, intelligentare och har mindre allergier osv) än de som inte gjort det. Du och dina gelikar kanske inte ska ha så starka åsikter om något ni tydligen inte är så insatta i. Ni tänker bara "Åh, det ser äckligt ut..bläää" snarare på "Vilken bra mamma som vill sitt bästa för sitt barn och ser till att hennes barn får den absolut bästa starten i livet som hon kan"!!
  • flisan16

Ok, är det därför BHV kan be en del mammor att börja med lite vanlig mat då barnet inte går upp riktigt i vikt vid bara amning?

Plutteli skrev 2009-05-21 10:28:54 följande:
    Näringen i brösten minskar inte, tvärt om
  • flisan16

Man rekommenderar i Sverige helamning i 6 månader o därefter som en del av maten upp till 1 års ålder. Detta dels för att de inte få tillräckligt med bl.a. järn i sig  från bröstmjölken. Egentligen vet jag inte varför man fortsätter att debattera denna frågan. Det finns rekommendationer för amning o det kan man följa om man vill. Det är upp till var o en med amning. Alla gör vi det som är bäst för våra barn så klart oavsett amning eller inte. Nu lägger jag ner denna diskussionen då jag vet vad som är bäst för mina barn och mig själv.

• flisan16

Så här skriver en barndietist men du kanske vet bättre?

"Men, ett barn som är över halvåret behöver i regel mer järn än bröstmjölken kan ge, och det är därför rekommendationen säger att man bör börja introducera annan mat"

Plutteli skrev 2009-05-21 10:56:34 följande:
    ett år eller mer är de svenska rek., inte att man ska sluta vid ett år. Å jo, de får järn å vitaminer så det räcker, det är bara d vitamin som saknas, å det gör det i vanlig mat med.
  • flisan16

Tur att ni här som inte är utbildade vet så mkt mer om amning än de som arbetar med det!

• flisan16

Ja en del har väl amning som en del i sin proffesion kanske eller vem ska man annars kalla expert? Jag vet en del men självklart inte allt eftersom jag bara är allmänsyrra.

puss skrev 2009-05-24 10:29:51 följande:
    arbetar med amning? och vad vet du själv?
    Vet du vad som tröttar ut en här på Fl ibland. Det är att har man en annan åsikt o vill förmedla det man läser så blir man fullständigt påhoppad! Alla ammar väl så länge man vill!

• flisan16

Varför vill du veta min kunskap? Jag vet det jag läser mig till bl.a det som tagits upp i tråden.

puss skrev 2009-05-24 10:35:54 följande:
    mhmm, och därför frågar jag DIG vad DU vet. är intresserad av din kunskap, nämligen. inte alls nåt påhopp.
  • flisan16

Jag har ju skrivit flera inlägg. Bla annat om näringsbiten att ett barn från 6månader oftast kräver mer näring än enbart bröstmjölk.
    Frågan handlade ju om att amma en 1-åring offentligt, om det är ok eller inte. JAg kan tycka att en 1-åring hade jag kanske inte reagerat så mkt på men däremot äldre barn o det är min åsikt men som sagt, alla amma vi så länge vi vill!  Hej hopp från mig i denna tråden.

puss skrev 2009-05-24 10:40:46 följande:
    varför?? för att lära mig. men visst, snåla med din intelligens du. dela inte med dig för all del. det blir ju en bra diskussion, när den ena inte vill upplysa övriga.
Svar på tråden amma 1-åring offentligt?