Inlägg från: Behemot |Visa alla inlägg
  • Behemot

amma 1-åring offentligt?

Miamamma skrev 2009-05-19 07:11:02 följande:
    Skyla sig?? Helst gömma sig enligt er.............
    Eh, tycker du verkligen att det vore en stor inskränkning i din personliga frihet att dölja de delar av bröstet som du inte visar annars när du ammar?
    De kan inte knäcka dig om du inte har en ryggrad
  • Behemot
    Behemot skrev 2009-05-19 07:13:08 följande:
    Eh, tycker du verkligen att det vore en stor inskränkning i din personliga frihet att dölja de delar av bröstet som du inte visar annars när du ammar?
    Eller så får du väl fika på toplesscaféer om du har ungen med dig.
  • Behemot
    Miamamma skrev 2009-05-19 07:14:48 följande:
    Alla tycker vi olika.....jag "stör " mig inte på folk som INTE ammar......var och en gör väl vad de vill....så länge man inte skadar någon annan....det skulle vara att de som stör sig tittar så mycket att de går in i nåt....;)
    Nej, varför skulle du det? Du ammar väl inte hela tiden och under den tiden hör du till de som inte ammar.

Jag pratar alltså inte om alla som ammar utan om de som verkligen verkar göra sitt ammande till ett statement. Många klarar ju av att göra det på ett diskret sätt, det måste ju innebära att de som inte gör det helt enkelt inte bryr sig.
  • Behemot
    Good Sina skrev 2009-05-19 07:18:00 följande:
    Det lät inte lite nedvärderande mot ammande..Så bara för att du inte anser det rätt att amma offentligt som är det ok att driva med ammande och föreslå ett toplesscafé.. Herre gud..
    Säger hon som höll med om att de som stör sig borde skaffa ett liv...  
  • Behemot
    Good Sina skrev 2009-05-19 07:20:56 följande:
    Du är ju direkt elak för att få igenom din åsikt där.Totalt onödigt.. varför kan man inte hålla sig till diskutionen utan att driva med folk..?
    Men herregud, det var ett skämt. Om du känner dig kränkt eller något så får du väl anmäla inlägget.
  • Behemot

jag trodde liksom inte på fullaste allvar att någon kunde vara så lättstött
    Speciellt inte någon som predikar tolerans...

• Behemot
    Good Sina skrev 2009-05-19 07:27:12 följande:
    Åjo alla ammande mammor skrattar säkert när de läser det..Du har ju noll respekt för andras åsikter eller andra människor för den delen..
    Spegel!

Jag har mycket respekt för andra åsikter, jag har bara andra åsikter ibland. Det är ju lite komiskt att du väljer att plocka ut vissa av mina inlägg och totalt ignorera de där jag säger att många klarar av att amma diskret och att jag itne har några problem med dem. 
  • Behemot
    Madame Mom skrev 2009-05-19 07:32:21 följande:
    Tänk vad amning väcker starka känslor...Jag tycker det är förvånande att en del människor inte skulle säga ett ljud om dom såg en vuxen bete sig illa mot ett barn, men när en ettåring AMMAS, ja då jävlar finns det kraft och energi att engagera sig...  Ge er för tusan!
    Klart att de säger ett ljud om det, men precis som amningen sker det på internetforum istället för att gå fram direkt och säga till.

Jag hoppas att jag aldrig behöver se någon som behandlar sitt barn illa och om jag gjorde det hoppas jag att jag skulle säga till. Vad gäller amningen vänder jag bort huvudet om jag någon statementammar när jag äter,men jag skulle föredra att slippa.
  • Behemot
    Madame Mom skrev 2009-05-19 07:42:25 följande:
    Njae...  jag har läst en hel det trådar där vuxna berättat att dom sett en annan vuxen behandla ett barn illa, utan att dom gjort något åt det...

Som jag sade, de flesta som har synpunkter på offentlig amning säger det inte heller direkt till den som ammar. Jag gör det inte iallafall, men jag skulle önska att vissa dolde brösten lite mer än vad de gör.
  • Behemot
    stjärnströssel skrev 2009-05-19 07:45:37 följande:
    okej..så om dom däljer brösen lite mera..då är det okej?
    Absolut, då är det lugnt. Jag har bara lite svårt för bröst när jag äter.
  • Behemot
    stjärnströssel skrev 2009-05-19 07:47:38 följande:
    ok. ja..man ska ju ta hänsyn åt båda håll.
  • Behemot
    Madame Mom skrev 2009-05-19 08:20:50 följande:
    Men helt ärligt...  Det är väl ändå få som bara slänger fram tuttarna så att dom hänger ut till allmän beskådan...? Däremot ser man väldigt ofta tjejer med såna urringningar att man nästan ser allt. (Utom möjligen bröstvårtan och vårtgården, men det är kanske den biten som stör?)Låga brallor så att man ser ett par stringtrosor som håller på att dela arslet hela vägen upp till svanskotan är ju inte heller ovanligt..  Nä...  av alla "flashningar" ute på stan så är amningen väl ändå det minst irriterande, äckliga, eller vad man nu kallar det...
    Har jag sagt att jag tycker att det är snyggt då? Jag skulle tappa aptiten lika mycket med ett par stringtrosor synliga i ansiktshöjd också
  • Behemot
    Fragaria skrev 2009-05-19 09:10:26 följande:
     det är inte barnen eller mödrarna som beter sig onaturligt på något sätt, problemet ligger hos bröstfobikerna, mot fobi finns det hjälp att få.
    Det är ingen fobi, jag är inte rädd för bröst. Självklart är bröst till för näring OCKSÅ, men en kroppsdel kan fylla flera funktioner, eller hör du till de som tycker att sex ENBART är till för att alstra barn?

När man sitter på ett café i en storstad så tycker jag att man kan acceptera att vi inte är ett naturfolk här och därmed dölja brösten udner amningen.
  • Behemot
    Lallamen skrev 2009-05-19 10:21:07 följande:
    Måste säga att jag blir aningens förvånad. I den här tråden finns flera som uttrycker att det är opassande och lite äckligt att amma ett så stort barn eller att man alls ammar offentligt. Men ändå är det Behemot som får på pälsen fast att hon tycker att det okej både att amma offentligt och att amma stora barn. Det enda hon önskar är att mamman försöker ge maten så diskret som möjligt. De flesta tycker det är lite ofint om någon kommer inglidande på restaurangen i bikini eller badbyxor - i vår kultur är det kutym att man skyler sig lite när man äter. Då har jag svårt att se det stötande i att man även önskar att den som ger sin bebis mat gör det lite snyggt (och ja, jag känner en underbar person som glatt knäppte upp hela blusen och tog av behån vid amning även mitt bland folk. Gillar henne skarpt men sådant kan leda till att andra känner sig obekväma)
    Tack
  • Behemot
    Fragaria skrev 2009-05-19 11:14:36 följande:
    När det gäller sex och att koppla bröst till det är något som vi i den här kulturen vant oss med, och därför blir många illa berörda av att se bröst användas till ett barn att sörpla på, att det blivit fult att amma barn öppet, jag skulle nog själv reagera om en man sög på kvinnans bröst öppet men ett barn? men människor kan ändras med lite tillvänjning."Självklart är bröst till för näring OCKSÅ, men en kroppsdel kan fylla flera funktioner,"ja om nu bröst har flera funktioner borde man då inte kunna låta bli att referera till sex varje gång man ser ett ammande barn vid mammans bröst.
    Jag har överhuvudtaget inte nämnt ordet sex, det är du som har tolkat in det.
  • Behemot
    Challe N skrev 2009-05-19 18:56:26 följande:
    Järföra att amma med att skita i rabatter.. hmm smart!! Läskigt att så många tycker det är obehagligt att se ett barn äta..
    Vadå? Växterna får ju näring
Svar på tråden amma 1-åring offentligt?