• Anonym (skelettet)

Gravid och röntgas.. funkar det??

jag ska röntgas idag och fick igår reda på att jag är gravid.
    Jag kan inte ringa till sjukhuset för de har telefon tid mellan 9.30 och halv tio.

nån röntgensköterska här som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 14:14
    har avbeställt röntgen och får beställa en ny tid de ville inte röntga mig gravid.

har även beställt tid till abort.

• Svar på tråden Gravid och röntgas.. funkar det??
  • Anonym (skelettet)

pong

• Anonym

Säg bara till personalen när du är på plats att du är gravid. Själv bröt jag foten för ngr veckor sen och har röntgats ngr ggr och då har jag bara påminnt om att jag är gravid och då har jag fått på mig ett speciellt förkläde som ska hindra / minska strålningen. Lycka till!

• Farfalla

Varför ska du röntgas?

Läkarna ville röntga mig(mjälten) när jag var gravid.. men då gjorde dom ett ul istället. Fast dom fick inte ut så bra svar men det kan ju vara ett alternativ beroende då på vad dom ska kolla på!

Det mest positiva med det besöket var att jag fick se Rasmus första gången i magen

• Anonym (skelettet)

Jag ska skelettröntga hela kroppen. så det är ganska mycket.

• Smulan87

hm.. de hade jag nog inte gjort om jag var du.. säg de till dom när du är där? men du bord visst kunna ringa växeln på sjukhuset och rådfråga.

Anonym (skelettet) skrev 2009-05-19 11:29:18 följande:
    Jag ska skelettröntga hela kroppen. så det är ganska mycket.
    BF 11Juni 2009
  • systersandra

Man får överväga nyttan mot riskerna.
    Detta får läkaren göra.
    Är man så nygravid som du är så är embryot extra känsligt mot röntgen jämfört med i mitten och i slutet.Det sker så mycket celldelningar.
    Är det jättenödvändigt med din röntgen (och kan inte bytas ut på UL tex) då försöker man skydda bäckenet så mycket som mäjligt med blyförkläde.
    Det bästa är om du kan vänta med undersökningen till åtminstone första trimestern gått( hela graviditeten helst) men detta får din läkare överväga.
    Bryter man tex ett ben i kroppen så kan man ju inte vänta tills man är fött utan man måste ta det och göra det bästa av situationen,nu vet jag ju inte varför du ska skelettröntga hela kroppen för men det låter ju väldigt stort,hoppas det går att skjuta upp.

• december bebis

Om du skall skelett röntga hela kroppen så låter det som att det är nått viktigt? Låt läkaren säga vad dom tycker, i slutändan avgör du ju själv om du vill göra det eller vänta....

• Tildas mor

Ring och prata med den remiterande läkaren.

• CloudBerry the 1st

Det är absolut inte bra alls att röntga livmodern när man är i början av sin graviditet. Risken är stor att något går fel med embryots utveckling.

Är det akut så går det inte göra något åt och man får ta risken att embryot påverkas negativt men annars så låt bli tills efter graviditeten.

Svar på tråden Gravid och röntgas.. funkar det??