Inlägg från: cagu |Visa alla inlägg
  • cagu

Marsmammor 2!!!

Hejsan!

Är ny här och hoppas att det går bra. Jag födde en son den 26 mars (påsk haren hade med sig ett stort påskägg) som heter Kim. Han är en harmonisk och glad kille som är väldigt lätt att ha att göra med.

Det har varit ett riktigt skrikdygn och det ringer i mina öron. Undrar faktiskt om det är tänder på gång, även om jag inte känner något. Han har varit förkyld och lite febrig samt enormt gnällig/skrikig sedan i lördags kväll.

• cagu

Tänk vad trög man är ibland. Skrikdygnet hängde samman med att Kim skulle ha smakportioner som huvudmål och amningen som komplement. Det fattade inte jag. Han fick "mat" vid alla målen igår och ammade bara om han ville. Gissa vem som var nöjd och glad. Däremot skulle han amma två gånger i natt, då dög bröstet minsann. JAG SOM VILL SOVA!!!!

• cagu

Kim säger mamamam så fort det kommer in något i hans mun, men potatis gratängen med morot och ärtor var en kanon höjdare igår. Idag ska vi testa fiskbullar i hummersås med potatis och grönsaker. Jag gör den mesta maten själv samtidigt som jag lagar till min dotter. Gröt är smaskigt speciellt när jag blandar ner lite extra frukt t.ex. katrinplommon, aprikos, rårivet äpple eller päron. Smaskigt värre!

• cagu

Jag älskar Flora.

Vi har varit ute mycket med vår dotter och då lassade vi fram alla attrialjer som behövdes när det var matdags. Givitvis så passade vi på att äta/fika samtidigt så blev det naturligt. Med sonen har vi inte varit ute så mycket sedan han har kommit igång med fast föda, men tvekar inte att göra samma sak. Brukar fråga först om de skulle vara snälla och kunna värma maten åt mig. Det brukar inte vara några problem när man själv fikar/äter.

• cagu
    Haha ... jag kanske skulle tala om vem jag röstade på. Leos Mamma 05. Så går det när fingrarna är för snabba. Lycka till
  • cagu

Viffy och Leos Mamma 05

Nu har jag röstat på er. Vilka härliga bilder.

• cagu

Jag är inte uppdaterad på listan med vikt och längd överhuvudtaget. För mig är detta oviktig information men har full förståelse för er som tycker det är intressant. Så länge jag ser att Kim mår bra så bryr jag mig inte om hur mycket han väger eller hur lång han är (längden kan vara bra för att veta klädstorleken, annars bryr jag mig inte).

Leos mamma 05: Jag har röstat på dig igen. Du har min stadiga röst

Buz: Nej Kim äter inte puré två gånger om dagen. Han mat intag ser ut så här: Frukost: äppel och päron gröt med plommonpuré. Mellanmål: Välling. Middag: Fisk/kött potatis/ris och grönsaker. Mellanmål: Fruktpuré och lite youghurt. Kvällsmat: Gröt med fruktpuré. Inför natten: amning (ska försöka få i honom lite välling då nu när han äntligen har börjat dricka den).

• cagu

anna h84: Då har jag röstat på dig.

• cagu

Hallå!!! Då har jag gått igenom helgen inlägg. Det tog sin lilla stund. .-)

LEOS MAMMA 05: Jag har röstat på båda dina bilder.

BOBO: Här blir det inga fler barn. Har redan ett sedan tidigare på snart 4 år så nu har jag gjort mitt för den svenska populationen.

BUZ: Det kan nog ligga något i att mars barn är mer sociala. Kim är betydligt socialare än storasyster som är född i december.

VIFFY: Här kommer Kims svar på dina frågor.

Sitter själv? Njae .... har han falsk trygghet går det ganska bra, tills han kommer på att det då tippar han. Med stöd sitter han hur bra som helst. Igår räckte det med en hand bakom ryggen när han badade och skvätte ner både mig och badrummet. Urkul.

Kryper? Det går mer bakåt än framåt, men försöken är tappra och det är en tidsfråga innan jag får jaga runt honom i lägenheten.

Står? Han har inte fattat att man kan använda benen att stå på. Ställ honom i knäet så viker sig benen på en gång. Samtidigt tycker han det är jätte roligt och kämpar som katten för att lyckas stå.

Tänder? Nej.

Favoritmat? Bara den är hemlagad så går allt som vi prövat ner. Bjuder vi honom på någon form av burkmat sputtar och fräser han för glatta livet. Så i helgen gjorde sambon en rejäl laddning med olika maträtter: fisk/potatis, korv/potatis, kyckling/potatis, frikadeller/potatis.

Mammig/pappig? Så fort sambon kommer hem från jobbet ska han vara hos pappa så jag tycker nog det är ungefär lika.

Pratar? Mammmammm när han vill något, Namananmnan när maten är god, papappapa när han vill pappa något, tata så drar han i haklappen så har han ätit färdigt annars är det ett enormt jollrande i alla register som finns.

Somnar på kvällen? 19:30

Sover på dagen? En sväng nu på morgonen, en på middagen och en på eftermiddag/tidig kväll.

Äter natten? Ja, ammar en gång (den enda amning som han har kvar)

Personlighet: Social, charmig, envis, glad, tempramentsfull.

• cagu

Pyret 85:

Kim kommer att börja i januari. Har fått för mig att det är lättare att få in vid terminsstart. Som det ser ut nu så finns det inga platser på det dagis storasyster Linda går. Hur som helst så har vi fyra dagis till inom denna stadsdel åt "rätt" håll med tanke på min väg till jobbet. Vi har stått i kö sedan i april/maj någon gång. Av bekvämlighet vore det bra om vi får plats där storasyster går, men samtidigt får de lite avbrott från varandra när de är på olika dagis. Undra vilket som är bäst egentligen?!

• cagu

Pyret85:

Här tar dagis emot barnen från det att de är 6 månader. Jätte mycket för tidigt tycker jag. Skulle jag kunna så hade jag nog varit hemma på deltid lite längre, men som ni andra dagarna tar slut och vi har inga ekonomiska möjligheter att jag går hemma.

Jag gick upp 20 kg och på 2 månader hade jag tappat dem. Nu kämpar jag med de kilona som är kvar sedan storasyster föddes i december 2001. Utav dem har jag gått ner 3 kg. Har minst 2 kg kvar innan jag har nått mitt mål, allt annat är bonus.

Idag är Kim 7 månader och han kom på att man kan åla sig framåt i helgen så nu är han på upptäcksfärd i hela lägenheten. Det finns så många roliga sladdar, kontakter och framför allt storasysters leksaker.

• cagu

Ja, tillvaron blir lite upp och ner när klockan har ändrats. Igår var Kim helt ur gängorna men imorse vaknade han första gången klockan 3:44 så det var bara att tassa upp och ge honom en flaska välling. Sedan sov han gått till 06:30. Alltså ungefär som vanligt. Han brukar vilja ha en flaska välling mellan 4-5 tiden på morgonen, men han äter sista målet vid sjutiden på kvällen. Så det är inte konstigt om han är lite hungrig på morgonkvisten. Han somnar alltid om och sover till kring 06:30 och 07:00.

Nu ska jag vara duktig igen och ställa mig och göra en kycklinggryta till Kim samt koka äppelkompott med kanel. Det är ett evinnerligt lagande av mat när han inte vill ha burkmaten, men det är tacksamt att nästan alltid få ett nanamanama när han får maten i munnen.

• cagu

Jag älskar Flora: Min son sitter inte mer än väldigt korta stunder och då med stöd (det fungerar med falsk trygghet tills han kommer på det då tippar han). Kryper gör han inte utan står i krypställning och gungar. Däremot så ålar han sig fram i en svindlande hastighet och upptäcker lägenheten för fullt. Att använda benen det är en konstig grej. Han har precis kommit på att man kanske skulle kunna spänna dem och stå upp.

Fiffi M: Här lyser tänderna med sin frånvaro. Det finns inte ens några små vita prickar i tandköttet. Däremot är han lite snorig till och från samtidigt som han gillar att tugga på min klocka eller storasysters byggklossar i trä. Så det kanske kliar lite.

• cagu

Vi har gjort såhär när det gäller att undersöka saker. Det står lådor, kartonger med diverse roliga leksaker i som är strategiskt utplacerade i lägenheten. Kim älskar att krypa runt och riva ut dem, banka lite och spela på dem. I dem finns träklossar, mjukis djur som skramlar, platsburkar, flaskor med pärlor i, lock till storasysters kastruller, dockor, bilar, speglar, bollar, lego, träslevar m.m. Nu har vi sparat väldigt mycket leksaker efter storasyster. Detta gör att just sladdar, videoband, video m.m. inte är lika lockande. Sedan varierar vi lite vad han hittar i vilken låda/kartong så det alltid blir en spännande överraskning.

Svar på tråden Marsmammor 2!!!