• Sashimi

Skillnad på religiös och troende?

Jag reagerar på att många ofta säger att man är religiös om man tror på Gud men jag skiljer på begreppen religiös och troende. Min definition av religiös är att man följer de ceremonier, riter och/eller traditioner som finns i den religionen. Min definition av troende är att man nödvändigtvis inte behöver gå till kyrkan eller följa några speciella riter utan man har en personlig tro (och relation) till Gud.

Sen kan man kanske vara en blandning av religiös och aktivt troende, eller religiös och passivt troende (om det har mer med kulturella traditioner att göra).

Eller troende och följer alla slags ceremonier, riter och regler. Eller troende som bara bär med sig sin personliga förvissning utan att följa någon församlings regler och riter.

(De två styckena ovan kanske säger samma sak eg. Jag är trött i huvudet efter att ha pluggat hela dagen, så ha överseende med lite flum-flum.)

Håller ni med mig? Vad tycker ni? Hur tänker ni?

(Jag anser mig vara troende men inte religiös)

• Svar på tråden Skillnad på religiös och troende?
  • Mammut och Papput

Jag anser att troende är en personlig tro till gud som du skriver i första stycket.

Och jag anser att religiös är mer åt bokstavstroende-hållet. Där man lever efter religionen.

• Sashimi

Håller med! Men det "slarvas" mycket i vardagligt prat om det så jag har börjat undra ifall folk drar alla som tror på Gud under en och samma kan; nämligen som religiösa. Jag blir personligen upprörd när någon kallar mig för religiös för jag springer inte alls i kyrkan eller deltar i massa ceremonier och grejer. Eller upprörd och upprörd.. Men jag undrar stilla i mitt huvud om jag ska förklara för den personen för sjuttioelfte gången hur jag ser på saken.

Mammut och Papput skrev 2009-05-19 15:42:29 följande:

Jag anser att troende är en personlig tro till gud som du skriver i första stycket. Och jag anser att religiös är mer åt bokstavstroende-hållet. Där man lever efter religionen.
  • Mamma 2b

Jag är troende, men inte så himla religiös. Blir förhoppningsvis bättring där snart, inshaaAllah

• Kristallklart

Troende = religiös = andlig; sen finns det grader på en ortodox/liberal skala, oavsett vilken religion man lutar på sig... sin egen eller ngn annan religion. Dvs i min värld är man inte mindre "religiös" för att man är väldigt lite ortodox och knappt går i någon kyrka eller ens tillhör någon församling...
    Sen kan man ha religiösa beteenden men inte ha en tro eller inte ens vara övertygad... då kan det handla om invanda vanor...
    Så tänker jag...

• M C

Troende = religiös = teist

Jag gör ingen skillnad eftersom det inte är någon i praktiken. Alla innebär en teism utan ifrågasättande. Huruvida någon ögontjänar eller inte är akademisk.

• Mamma 2b

M C skrev 2009-05-20 19:06:47 följande:

Troende = religiös = teist Jag gör ingen skillnad eftersom det inte är någon i praktiken. Alla innebär en teism utan ifrågasättande. Huruvida någon ögontjänar eller inte är akademisk.
    Jag tycker det finns en skillnad mellan dessa två.
    En troende är för mig mer en person som har tron i hjärtat men som kanske inte praktiserar alla delar av religionen i fråga.
    Men det är klart att den religiöse också har tron i hjärtat så det är väl fråga om en ganska hårfin skillnad då.
  • Sashimi

Jag tänker att det finns både religiösa som har tron i hjärtat och de religiösa som inte har tron i hjärtat.

Mamman utan barn skrev 2009-05-20 19:43:39 följande:

M C skrev 2009-05-20 19:06:47 följande: Jag tycker det finns en skillnad mellan dessa två. En troende är för mig mer en person som har tron i hjärtat men som kanske inte praktiserar alla delar av religionen i fråga. Men det är klart att den religiöse också har tron i hjärtat så det är väl fråga om en ganska hårfin skillnad då.
  • M C

För mig är det faktiskt helt betydelselöst om någon springer till templet och visar för alla andra vad de tror.
    Jag vill åt tankarna.
    Alltså gör jag ingen skillnad.
    Mamman utan barn skrev 2009-05-20 19:43:39 följande:

M C skrev 2009-05-20 19:06:47 följande:
    Jag tycker det finns en skillnad mellan dessa två. En troende är för mig mer en person som har tron i hjärtat men som kanske inte praktiserar alla delar av religionen i fråga. Men det är klart att den religiöse också har tron i hjärtat så det är väl fråga om en ganska hårfin skillnad då.
Svar på tråden Skillnad på religiös och troende?