Bara jag som tycker det är sniket med presenter till förskollärarna?
Missförstå mig inte. Jag tycker att man ska visa människor man tycker mycket om uppskattning, vid vissa tillfällen är det ju också mer eller mindre sociala regler som gör att man bör ge en blomma eller någon annan present om en kollega slutar på jobbet, går i pension osv.
Det jag tycker är lite konstigt är dock att ge presenter till förskolepersonal/dagmammor/lärare. Helt okej om hela klassen är med på det och någon frivillig betalar blomman eller saken (som inte ska kosta alltför mycket tycker jag!) men jag blir så irriterad när man kräver folk på 50 spänn var för en present åt fröken. Det är klart att jag också vill ge en avslutningspresent, men det kanske räcker med ett kort eller en enkel ros?? Jag har inte fett med pengar, men visst kan jag punga ut med inte alltför många kronor. Däremot finns det de i varje klass som ABSOLUT inte har råd att ge pengar. Jag tycker det är lite fräckt att säga att man ska lägga en viss summa var när inte alla fått vara med på beslutet. Skulle man protestera blir man genast utpekad som snål och sniken och otacksam mot frökens arbete.
Grejen är ju att fröken får för fanken lön för att undervisa våra barn, varför ska man då behöva krusa och smöra för att "ligga bra till"? Värst är det väl när man bara ger en viss fröken blommor. Klart man inte kan ge till alla, men då kan man väl köpa en blomma och skriva "till arbetslaget" eller liknande?
Snart är det avslutning i min sons dagmammegrupp och jag vet att det kommer finnas föräldrar som på eget bevåg köper blommor, undertecknar med bara sitt namn och tittar ner på oss andra som inte köpt något. Men jag VILL inte köpa något, tackar hellre personligen och förresten tycker jag det är en bonus att få presenter, inte något man ska förvänta sig.
Hur gör ni vid avslutningar?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-31 09:28
Nej, det handlar inte om att man inte ska visa förskollärare uppskattning, för det kan man göra även utan presenter. Ni som skriver "självklart vill jag ge något, jag tycker ju om mitt dagis!" får det att låta som om vi andra som inte vill lägga pengar inte vill ge något överhuvudtaget.
Jag talar hellre om direkt och lite oftare för personalen vad som är bra än köper en espressobryggare en gång om året. Det är väl helt okej om man vill köpa något, men fixa det själv då och sura inte på andra som inte ger något eller ger något enklare.
Som fröknarna på våran dagmammegrupp gör är helt oacceptabelt!