• Koloratur

Bara jag som tycker det är sniket med presenter till förskollärarna?

Missförstå mig inte. Jag tycker att man ska visa människor man tycker mycket om uppskattning, vid vissa tillfällen är det ju också mer eller mindre sociala regler som gör att man bör ge en blomma eller någon annan present om en kollega slutar på jobbet, går i pension osv.

Det jag tycker är lite konstigt är dock att ge presenter till förskolepersonal/dagmammor/lärare. Helt okej om hela klassen är med på det och någon frivillig betalar blomman eller saken (som inte ska kosta alltför mycket tycker jag!) men jag blir så irriterad när man kräver folk på 50 spänn var för en present åt fröken. Det är klart att jag också vill ge en avslutningspresent, men det kanske räcker med ett kort eller en enkel ros?? Jag har inte fett med pengar, men visst kan jag punga ut med inte alltför många kronor. Däremot finns det de i varje klass som ABSOLUT inte har råd att ge pengar. Jag tycker det är lite fräckt att säga att man ska lägga en viss summa var när inte alla fått vara med på beslutet. Skulle man protestera blir man genast utpekad som snål och sniken och otacksam mot frökens arbete.

Grejen är ju att fröken får för fanken lön för att undervisa våra barn, varför ska man då behöva krusa och smöra för att "ligga bra till"? Värst är det väl när man bara ger en viss fröken blommor. Klart man inte kan ge till alla, men då kan man väl köpa en blomma och skriva "till arbetslaget" eller liknande?

Snart är det avslutning i min sons dagmammegrupp och jag vet att det kommer finnas föräldrar som på eget bevåg köper blommor, undertecknar med bara sitt namn och tittar ner på oss andra som inte köpt något. Men jag VILL inte köpa något, tackar hellre personligen och förresten tycker jag det är en bonus att få presenter, inte något man ska förvänta sig.

Hur gör ni vid avslutningar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-31 09:28
    Nej, det handlar inte om att man inte ska visa förskollärare uppskattning, för det kan man göra även utan presenter. Ni som skriver "självklart vill jag ge något, jag tycker ju om mitt dagis!" får det att låta som om vi andra som inte vill lägga pengar inte vill ge något överhuvudtaget.

Jag talar hellre om direkt och lite oftare för personalen vad som är bra än köper en espressobryggare en gång om året. Det är väl helt okej om man vill köpa något, men fixa det själv då och sura inte på andra som inte ger något eller ger något enklare.

Som fröknarna på våran dagmammegrupp gör är helt oacceptabelt!

• Svar på tråden Bara jag som tycker det är sniket med presenter till förskollärarna?
  • kaksmulan

På dotterns dagis så mailar vi ut och de som vill kan betala en summa till en gemensam present. Vi brukar be om runt 50 kr men vill man ge mindre är det ok och ingen säger något om de som inte betalar.

På sonens skola går vi efter klasslistan. Tre familjer fixar blommor/presenter till lärarna. Där samlar vi alltså inte in pengar utan de tre familjer som står på tur fixar tillsammans presenten. Då kan de tre göra det helt enligt eget huvud och betala för hur mycket eller hur lite de själva vill. Mycket smidigt tycker jag.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • cavat

Jag är själv förskollärare och förväntar mig aldrig att få någon present av barnen/föräldrarna, men när jag väl fått så blir jag jätteglad. Det blir som en liten extra uppskattning av mitt arbete och kanske också för min person, och det är ju alltid trevligt. Det behövs inget "stort", en liten ros räcker långt för mig, det är tanken som räknas. Men som sagt, det är inget jag förväntar eller blir sur om jag inte får.

Numera har jag själv barn på fsk och jag baxnar ibland när föräldrarna där ringer runt och vill samla in till presenter. Här talar vi om 100 lappar! Vi är ganska många föräldrar på fsk och nu sist fyllde en pedagog jämt , alla familjer la 100 kronor per familj så presenten hamnade på en bit över 1000 kronor!!! Nu inför sommarlovet kommer vi själva att köpa en enkel blomma till varje pedagog, det räcker tycker vi.

• mammamutilltre

Tror inte det är så att personalen förväntar sig massor av presenter och inte heller är det så att man smörar för att man ger nåt.
    Trots att de får lön så är jag en sådan människa som gillar att visa att jag uppskattar sådant andra gör, och personalen där jag jobbar är underbar och jag ger dem gärna en ros som tack för ännu en bra termin.
    Men alla är vi olika, gör som du känner., som du säger så kan ett kort räcka.

• Mollan

Jag gillar inte heller de där insamlingarna. Det är en principsak för mig. För min del handlar det inte alls om pengar, utan det att jag inte förstår _varför_man ska ge presenter till förskolelärarna. Däremot har det hänt att jag gett dem lite fikabröd mitt under en termin bara för att de ställt upp lite extra.

Jag brukar helt enkelt strunta i att vara med på insamlingarna. Det kändes jättekonstigt i början, men man vänjer sig.

• AnnelieTyresö

Man behöver ju inte ge något om man inte vill, oftast kanske pedagogerna ser på barnens kläder hur bra ställt föräldrarna har å förstår om det inte kommer stora arrangemang från en blomsterbutik.

Jag brukar ge present till min brevbärare, vid påsk, jul, alla hjärtasn dag osv, det tyvker jag de är värda som sliter så.

• susannemalmö

På kläderna?
    De flesta som inte har det så bra ställt har rena och hela kläder ändå. Man får ju verkligen hoppas att förskolelärarna inte sitte och gissar hur bra ställt föräldarna har det baserat på en sån grej. Jag har mycket dyra märkeskläder till min dotter som jag har fått och ärvt, allt i nästan nyskick, inte betyder det tt jag har överfödigt med pengar..suck.

På min dotters förskola lägger alla pergar i ett anonymt kuvert i ett barns låda. Även om ni tror att det inte är några problem att bara säga till om man inte har råd så är det väldigt sällan så lätt. Det är mycket tabum kring att vara attif och inte ha råd md 50kr, varför inte göra en enonym insamling istället så att folk faktiskt slipper skämmas på riktigt.

AnnelieTyresö skrev 2009-05-20 03:54:35 följande:
    Man behöver ju inte ge något om man inte vill, oftast kanske pedagogerna ser på barnens kläder hur bra ställt föräldrarna har å förstår om det inte kommer stora arrangemang från en blomsterbutik.Jag brukar ge present till min brevbärare, vid påsk, jul, alla hjärtasn dag osv, det tyvker jag de är värda som sliter så.
  • Annkris

Hos oss står föräldraföreningen för blomma till personalen på skolan/förskolan. En av anledningarna till detta var just det som du påpekar, att det blev jobbigt för många med insamlingarna. En annan anledning var att vi tyckte att det var fler än klasslärarna som förtjänade uppskattning, t.ex. de som arbetar i köket, vaktmästare etc. Vi tycker att vårt system fungerar bra.

• Fenna

Jag vill garna ge en present till min sons dagisfroknar for att jag tycker at de ar sa bra . Vi har inte sa mycket pengar, men det kanns viktigt for mig. Vad andra foraldrar gor bryr jag mig inte om och jag ser inte ner pa folk som valjer att inte ge nagonting.

Daremot hatar jag attityden i TS:

"Grejen är ju att fröken får för fanken lön för att undervisa våra barn, varför ska man då behöva krusa och smöra för att "ligga bra till"?."

• Koloratur
    Fenna skrev 2009-05-20 09:11:21 följande:
    Jag vill garna ge en present till min sons dagisfroknar for att jag tycker at de ar sa bra . Vi har inte sa mycket pengar, men det kanns viktigt for mig. Vad andra foraldrar gor bryr jag mig inte om och jag ser inte ner pa folk som valjer att inte ge nagonting. Daremot hatar jag attityden i TS: "Grejen är ju att fröken får för fanken lön för att undervisa våra barn, varför ska man då behöva krusa och smöra för att "ligga bra till"?."
    jag blir irriterad när fröknarna ler slirigt och säger "jaha, då får man väl se vad man får för presenter i år då!" Det är själva grejen att de blir tvärsura om de INTE får, vilket jag är rädd går ut över en del barn.
  • emmizenma

Jag förväntar mig ingenting!
    Jag vill dessutom inte att familjer ska behöva lägga flera 100 för att jag ska få en present, lägg hellre de pengarna på era barn!
    Däremot tycker jag uppskattnign är om man får ett litet kort där det står välvalda fina ord eller när någon förälder i "varddagen" säger/berättar att de är nöjda med oss och det vi gör med deras barn. För mig betyder det så himla mycket mer än dyra presenter för att det är sommar/jul avslutning.

Svar på tråden Bara jag som tycker det är sniket med presenter till förskollärarna?