Inlägg från: Heahog |Visa alla inlägg
  • Heahog

Få valpen rumsren. Hjälp!

Jag hade ett helvete med vår valp iom att karln som gick upp några timmar innan mig, vägrade ta ut valpen. Den pissade & sket på tidningarna & senare på golvet.

Det slutade med att jag gjorde mig av med karln (fast av andra skäl) & började klocka valpens behov. Så fort jag vaknade gick jag ut med valpen, sen 2 timmar senare var det dags igen för kissande. 1 timme efter maten var han bajsnödig & så höll jag på. för varje vecka drog jag ut på det med 10 min, sen 15, sen 20 osv.

Han blev dock rumsren redan 2a dagen efter att jag klockat honom :)

• Heahog

Glömde skriva att vår valp var 4 månader när han blev rumsren ;)

Men att inte leka när man är ut & rastar den, det låter lite väl trist...
    Den behöver ju träning & få utforska området lite...

Jag tränade alltid hunden, från första rastningen sen den kom hem till oss.

Det första den fick träna mkt på var att gå lös & hålla sig till mig, eftersom jag var "mamman/flockledaren". Det räckte med 5 min, då hann han kissa eller bajsa, samt komma när jag ropade.

Första veckorna höll vi oss i närheten av porten, sen började vi hålla till på baksidan av huset, där det gick utmärkt att träna honom på tex inkallning, fot & fokusering med & utan "störningsmoment" ( andra hundar som var ute på promenad, barn, måsar mm).

När han var lite äldre började jag träna med & utan koppel.

• Heahog
    linjes skrev 2009-05-20 09:47:11 följande:
    Det måhända att det låter tråkigt,men när den rumsrenstränas så är det bästa sättet,leka kan den göra inne..
    Träning är ju oxå lek, när de är så små ;)
    Leker de för mkt inne så händer det lättare olyckor oxå... Sen beror det väl på HUR de får leka & hur länge...
Svar på tråden Få valpen rumsren. Hjälp!