Inlägg från: kimsi |Visa alla inlägg
  • kimsi

Få valpen rumsren. Hjälp!

Har du redan ringt uppfödaren flera gånger om detta och valpen är nio veckor?

Läste du några böcker innan du fick hem valpen och har du helt förträngt hur det var förr med de andra hundarna. En sådan här liten valp har inte ens de fysiska förutsättningarna att kunna hålla sig, ett barn är ju knappast blöjfri när den är några månader gammal.

Sedan ni som påtalar uppfödarens bristande träning, vad vet ni om uppfödning? Ni tycker det är jobbigt att få EN valp rumsren, testa då med 5-10 valpar samtidigt. Även uppfödare är människor och man kan inte kräva det omöjliga av dem.

En liten valp under åtta veckor kan när den är vaken kissa 4-5 gånger i timman och säg då att uppfödaren har 10 valpar så snackar vi 40-50 kissar i timman. Hur ska en person möjligtvis hinna med allt det? Lite realism är ju inte helt fel då.

• kimsi
    Impega skrev 2009-05-20 08:17:04 följande:
    Det är väl oxå så att rumsrenhet är en mognadsgrej. Valpar är inte fysiskt mogna att kontrollera sin blåsa förrän de är runt 4 månader. Så varför skälla på en liten valp som inte har den kontrollen?
    ´

Exakt, vem begär att ett barn på ett halvår ska klara sig utan blöja?
  • kimsi
    Eled skrev 2009-05-20 16:10:46 följande:
    Uppfödaren hade fem valpar och jag klankar inte ner på hennes sätt att hantera valparna. Jag bara sa hur våra var. Jag har heller inte beklagat mig om att det är jobbigt att få valpen rumsren. Jag hade i min fantasi fått för mig att det går väl rätt snabbt eftersom jag hade ett minne av våran förra hunds valpar som stod och pep vid dörren vid 8 veckors ålder när de behövde kissa. Så var min verklighet just då.
    Du var inte den enda som skrev om uppfödares insats så det var inte bara dig min kommentar riktades mot.

Vilken tur ni måste ha haft med era tidigare valpar, för som sagt så är det inte vanligt (eller ens rimligt) att de är i princip rumsrena vid åtta veckor.
Svar på tråden Få valpen rumsren. Hjälp!