• JejDii

Vad är det för fel på disktrasor??

Hur kommer det sig att just disktrasor inte går att få rena?

Alla säger att det inte hjälper att köra disktrasan i tvättmaskinen, den blir inte ren av det. Det är så mycket bakterier att man måste koka den för att få den ren?!
    Fattar inte!
    Underkläder och handdukar blir ju tydligen rena av att köras på 60 grader. Eller?!
    Om jag nu använder disktrasan en dag, och sen kör den i tvättmaskinen, blir den inte ren då? Menar att det är väl lika skabbigt med en handduk som hänger inne på toaletten t ex. Disktrasan sköljer man ju ur hela tiden, så den borde ju rimligtvis vara fräschare än en handduk.

Ja, ni fattar. Är det nån som vet varför disktrasan tydligen inte blir ren?

• Svar på tråden Vad är det för fel på disktrasor??
  • Stårschan

Klart att den blir ren!

• Limefrukt

Jag brukar tvätta mina disktrasor i 60 grader, men ibland kokar jag dem med en skvätt ättika också.

Handduken på toaletten använder man ju bara till att torka av redan tvättade händer på. Disktrasan torkar du upp smuts med. Dessutom torkar den långsamt med bakterietillväxt som följd. Använder du en tunnare trasa så suger den upp mindre, men torkar snabbare.

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • JejDii
    Stårschan skrev 2009-05-19 20:05:30 följande:
    Klart att den blir ren!
    Men varför säger folk gång på gång att den inte blir ren i tvättmaskinen då? Blir galen...
    Limefrukt skrev 2009-05-19 20:11:54 följande:
    Jag brukar tvätta mina disktrasor i 60 grader, men ibland kokar jag dem med en skvätt ättika också.Handduken på toaletten använder man ju bara till att torka av redan tvättade händer på. Disktrasan torkar du upp smuts med. Dessutom torkar den långsamt med bakterietillväxt som följd. Använder du en tunnare trasa så suger den upp mindre, men torkar snabbare.
    Fast när man kollar på Rent Hus så säger de att handdukarna ska bytas ofta eftersom de också är bakteriehärdar... De torkar ju också långsamt, så då borde de ju varna för att handdukarna inte heller blir rena menar jag. Men de kan man tvätta minsann, och inte disktrasorna. Ja, man torkar ju skit med trasorna förstås, men ändå. Menar du att de tunnare trasorna är bättre ur bakteriehänseende?

En av tanterna från Rent hus var hos Adam och Gry, och hade tydligen sagt just att disktrasorna inte blir rena i tvättmaskinen.

Nu märker jag att jag skriver väldigt snurrigt och framför allt tjatigt... Men har verkligen undrat varför just disktrasorna är så otroligt otvättbara.

Förlåt mina snurriga inlägg, men har snöat in på bakteriehärdar och vill eliminera dessa Och har alltså hakat upp mig på disktrasorna...
  • Limefrukt

De tunnare trasorna brukar inte lukta lika surt i alla fall. Men jag gillar de inte eftersom de suger så dåligt och då mister de liksom i användarbarhet för mig.

Handdukar ska också bytas ofta, men jag tycker inte att de luktar lika illa snabbt som disktrasorna. Kanske har något med materialet att göra?

Ibland blir inte disktrasorna rena i maskinen, det är då jag kokar dem med ättika. Men till slut får man ju kasta dem ändå.

Det är ju tur att de inte kostar så mycket i alla fall!

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • Åsa

Jag tvättar dem i 90 ° och de brukar bli rena/luktfria.

• JejDii

Limegrön:
    Gillar att byta både handdukar och disktrasor ofta. Håller med dig att det är tur att de inte kostar så mycket
    Visst kan man hälla i en skvätt ättika i tvättmaskinen också. Har för mig att nån sagt det...
    Är ättika antibakteriellt? Eller varför kokar du med det?

• Limefrukt

Åsa skrev 2009-05-19 20:49:17 följande:

Det är ju det bästa förstås, men jag tvättar nästan aldrig 90° tvätt och man kör liksom inte en tvätt med bara disktrasor....
    *~*~* BF 17 juni *~*~*
  • Limefrukt
    JejDii skrev 2009-05-19 20:50:41 följande:
    Limegrön: Gillar att byta både handdukar och disktrasor ofta. Håller med dig att det är tur att de inte kostar så mycket Visst kan man hälla i en skvätt ättika i tvättmaskinen också. Har för mig att nån sagt det... Är ättika antibakteriellt? Eller varför kokar du med det?
    Ättika dödar bakterier och tar bort dålig lukt. Går bra i tvättmaskinen. Har man t ex en matta med kattkiss på så funkar det super....
    *~*~* BF 17 juni *~*~*
  • emeliev

tror att det är för att man använder dom i köket där man ska hantera mat. där vill man ha så bakteriefritt som möjligt.
    tror att tvätta i 60 grader så blir de inte bakteriefritt, men tillräckligt rent ändå för kläder, men inte för nåt man använder att torka i köket med.
    hoppas du fattar va ja menar.

• JejDii
    Åsa skrev 2009-05-19 20:49:17 följande:
    Kör inte på 90 så ofta, så de får hänga på i 60. Huh, känns väldigt ofräsch nu när jag skrev så... Blir 90 grader och ättika från och med nu!
    Limefrukt skrev 2009-05-19 20:52:10 följande:
    Ättika dödar bakterier och tar bort dålig lukt. Går bra i tvättmaskinen. Har man t ex en matta med kattkiss på så funkar det super....
    Skriver upp ättika på inköpslistan
Svar på tråden Vad är det för fel på disktrasor??