• missXmoneypenny

Frivillig "sällskapsdam" på äldreboende?

Jag blir alltid så ledsen när jag ser hur äldre sitter ensamma på äldreboenden, utan någon att umgås eller prata med, jag vill gärna hjälpa till och vara sällskap för de som är klara i huvudet men av olika anledningar inte har några runtomkring sig.

Hur kan man gå tillväga för att hjälpa till på ett äldreboende ideellt?

Måste man komma genom kyrkan till exempel?

• Svar på tråden Frivillig "sällskapsdam" på äldreboende?
  • littlemum

Underbara människa!!!

Du är så behövd och din insatts är guld värd! Ring till chefen på närmaste åldreboende, vågar nästan lova att du kommer att bli höjd till skyarna av alla!

• Tecken

Nej, du måste inte gå genom kyrkan. Ring enhetschefen och sälj in dig själv

• missXmoneypenny

Ja, ska leta upp ett boende som passar det engagemang jag kan lägga ner.

Kommer ihåg min gammelfarmor som blev så glad för att man hälsade på, det tråkiga var att hon var dement och glömde bort vem man var varje kvart. Hon var en av dem som hade besök varannan dag av olika släktingar, hon kände sig fortfarande ensam eftersom hon inte alltid kom ihåg att släktingar hälsat på samma dag.

Jag funderar ofta på hur alla de som faktiskt "fungerar normalt" och sitter ensamma har det.

Jag vet inte hur det fungerar med regler och liknande men får jag som privatperson följa med en boende på promenad eller till Ica och hjälpa till att handla till exempel?

• littlemum
    missXmoneypenny skrev 2009-05-19 22:40:47 följande:
    Ja, ska leta upp ett boende som passar det engagemang jag kan lägga ner. Kommer ihåg min gammelfarmor som blev så glad för att man hälsade på, det tråkiga var att hon var dement och glömde bort vem man var varje kvart. Hon var en av dem som hade besök varannan dag av olika släktingar, hon kände sig fortfarande ensam eftersom hon inte alltid kom ihåg att släktingar hälsat på samma dag.Jag funderar ofta på hur alla de som faktiskt "fungerar normalt" och sitter ensamma har det.Jag vet inte hur det fungerar med regler och liknande men får jag som privatperson följa med en boende på promenad eller till Ica och hjälpa till att handla till exempel?
    Blir så glad när jag läser det du skriver! Precis som du skriver skulle du kunna förgylla livet för de gamla på ett somatiskt boende! Tror inte att de skulle vara något problem med att ta med sig de gamla ut! Det borde inte vara något problem! Jag jobbar på ett äldreboende och hos oss finns det en "frivilliggrupp" som ibland kan ställa upp när någon behöver åka till sjukhuset.
    Det låter kanske konstigt men en sådan sak som att få komma till en affär har fått många gamla att gråta av lycka... det säger en del om vården...
  • ming

Kan du inte ringa enhetschefen och ordna någon typ av aktivitet för de boende? Typ bingo, tipspromenad, allsång eller liknande! Det skulle säkert gå hem, det är ju många äldreboenden som har sådana aktiviteter redan idag, men det skadar verkligen inte med fler!

• missXmoneypenny

Jag ska pröva att ringa ett äldreboende i min närhet imorgon för att se vad det finns för behov.

Är mammaledig nu och känner att jag har mycket tid över för att göra något av värde jag har tänkt på länge men inte riktigt vetat hur jag ska gå till väga, vill bara erbjuda mitt sällskap, har inte erfarenhet av vårdarbete eller annat volontärarbete.

• Hemligalåda
    ming skrev 2009-05-19 22:51:35 följande:
    Kan du inte ringa enhetschefen och ordna någon typ av aktivitet för de boende? Typ bingo, tipspromenad, allsång eller liknande! Det skulle säkert gå hem, det är ju många äldreboenden som har sådana aktiviteter redan idag, men det skadar verkligen inte med fler!
    Just såna där aktiviteter för alla är det väl ganska gott om på äldreboenden. Minns att min mamma åkte på massor av såna i alla fall.
    Det som är mer uppskattat tror jagfaktiskt att sitta ner ensam och prata med någon av de äldre enskilt. Är garanterat många av dem som inte har någon familj alls och aldrig får besök. Att de får besök tror jag är mer värt än att alla får åka på aktiviteter.
  • ming
    Hemligalåda skrev 2009-05-20 00:20:14 följande:
    Just såna där aktiviteter för alla är det väl ganska gott om på äldreboenden. Minns att min mamma åkte på massor av såna i alla fall. Det som är mer uppskattat tror jagfaktiskt att sitta ner ensam och prata med någon av de äldre enskilt. Är garanterat många av dem som inte har någon familj alls och aldrig får besök. Att de får besök tror jag är mer värt än att alla får åka på aktiviteter.
    Jo, jag vet. Fast jättegott om såna aktiviteter är det väl inte? Det kanske beror på vilket boende man är på.
    Jag tänkte iaf att det kunde vara en typ av "inkörsport" för ts. Kanske att börja med något sådant, och sedan när hon har lärt känna de boende lite grann så kan hon börja med pratstunder. Det kanske är lättare att börja med något som följer ett program än att börja försöka spontanprata med de boende, speciellt eftersom hon inte har gjort liknande förut, menar jag.
    Ur min synpunkt för min del tycker jag att det skulle vara lättare att börja så, men alla tycker ju olika.
  • ming

(Förresten ts, när jag såg tråden första gången trodde jag att det handlade om en "sällskapsdam", alltså en _riktig_ sällskapsdam, if you know what I mean... )

• ThisIsMe
    ming skrev 2009-05-20 10:05:13 följande:
    (Förresten ts, när jag såg tråden första gången trodde jag att det handlade om en "sällskapsdam", alltså en _riktig_ sällskapsdam, if you know what I mean... )
    Hehe, trodde jag med.
  • gryning2

På det boendet jag jobbar på brukar vi anlita något som kallas "väntjänst" som kan hitta på saker med de äldre eller följa med på t.ex. ärenden de behöver göra. Finns det inget sånt i din kommun TS?

• missXmoneypenny

Googlade väntjänst och hittade ett nr, ringde och anmälde mig, hon skulle försöka matcha mig med någon passande.

Förklarade att jag är föräldraledig och behöver träffa någon som är lite barnkär och inte har något emot att man har med barnvagnen på promenad eller så.

Får se vad som händer.:)

• missXmoneypenny
    ming skrev 2009-05-20 10:05:13 följande:
    Ja..jag kom inte på något annat ord för det, ideellt sällskap för äldrehemsboende?:P

Man måste ju skapa lite intresse också i rubriken.;)
Svar på tråden Frivillig "sällskapsdam" på äldreboende?