• SkogsKajsa

Hur få 4månaders att äta mer sällan? (Ersättning)

Jag blir tokig, min lille Lukas har jag börjat ge ersättning. Har hållit på nu i lite drygt 2 veckor. När jag ammade honom gick det ju bra att ge honom mat rätt ofta (äen om det var lite jobbigt det också) men nu med ersättningen så vill han äta rätt ofta också och det blir ju hur mycket blandande och flaskdiskande och vattenkokande som helst!
    Som tillexempel nu nyss så åt han litegrann och ville inte ha mer, så gick det typ en halvtimme kanske så ville han ha mer. Äter 100ml men somnar ifrån resten.
    Vaknar efter ett tag och nu en timme efter 100ml så vill han äta igen.

Hur får jag honom att äta större portioner och mer sällan? Nån som har erfarenhet?
    Kan ju inte neka honom mat när han skriker efter den och inte kan jag tvinga honom att äta mer än han vill heller...

• Svar på tråden Hur få 4månaders att äta mer sällan? (Ersättning)
  • Lusan

Är han hungrig varje gång? Det är inte så att han kanske vill ha napp?
    Testa med napp eller om du inte vill ge honom det så lek lite o försök få honom på andra tankar ett tag så att du drar ut på tiden lite...fast om han blir helt hysterisk så ge honom mat.

• piffan

Sån va min Emil oxå,tyckte inte han gjorde annat än åt.
    Men han klarade ut det där själv,det tog lite tid men till slut så åt han större mängd vid färre tillfällen.

• SkogsKajsa

Tack för svaret! Napp funkar inte men nu nyss så provade jag faktist att gå runt och bära ett tag så han lugna ner sej (Även om han högg efter halsen på mej och ville suga). Han lugnade sej lite och såg trött ut så jag provade att lägga honom i sängen.
    Vi får se om han somnar...Annars får jag hitta på nått annat att distrahera honom med kanske...

• Mathildas mamma

Har hört att många bebisar har en jobbig period runt 4 månader, det händer mycket med utvecklingen då. Mathilda både åt och sov konstigt (ofta och lite av båda) under en kort period i den åldern men det gick över. Jag ammade henne men utvecklingen är ju den samma oavsett vad de äter. Hoppas det går över snart!

• SkogsKajsa

Soa gick inte så bra men vi leker och leker nu...

• SkogsKajsa

sova menade jag ju...v-knappen är glapp

• Pallas

Du kan göra i ordning en större sats ersättning och ha i kylen så du i allafall slipper det momentet. Sen kan du pytsa över på flaska och mata honom när han vill ha. Risken med att dra ut på tillfällena innan de själva är redo är att de går upp för dåligt i vikt, man ska flaskmata precis som det rekommenderar att man ammar, dvs fritt på barnets signal. Deras magar är små och alla kan inte hantera större mängder i början. De är också vana med konstant näringstillförsel från tiden i magen.

• mojkan

Om det inte går flera timmar mellan matningarna så kan du ju göra 200 ml och ge honom det han vill ha, låta flaskan stå och sen ge honom av den igen. Så har vi gjort hela tiden och så gör de visst på sjukhus också. Men det får inte stå framme för länge. Eller ställ resten i kylen och värm i vattenbad om det går flera timmar så slipper du koka vatten igen och vänta på att det ska svalna och allt det andra...

• SkogsKajsa

Hum ok....jag har hela tiden hört att man INTE ska låta ersättning stå för då börjar bakterierna direkt...?
    Ersättningen tar annars inte så lång tid att göra iordning då jag alltid har en termos med kokt vatten och en flaska med kallt. Sen blandar jag det till runt 43 grader (som NAN rekomederar) innan jag blandar i pulver och sen äter han direkt för han vill konstigt nog ha så varm mat. Blir den kallare så gnäller han å vill inte gärna ha.

Men ni säger altså att det är OK att låta "resten" vara i flaksa och sen värma om åt han?

• h04

jag brukar inte spara rester så länge max 30 minuter sen gör jag nytt om så skulle behövas.
    Medans en vän till mig gör en flaska till natten och har den ända fram till morgonen.

Svar på tråden Hur få 4månaders att äta mer sällan? (Ersättning)