Inlägg från: SkogsKajsa |Visa alla inlägg
  • SkogsKajsa

Hur få 4månaders att äta mer sällan? (Ersättning)

Jag blir tokig, min lille Lukas har jag börjat ge ersättning. Har hållit på nu i lite drygt 2 veckor. När jag ammade honom gick det ju bra att ge honom mat rätt ofta (äen om det var lite jobbigt det också) men nu med ersättningen så vill han äta rätt ofta också och det blir ju hur mycket blandande och flaskdiskande och vattenkokande som helst!
    Som tillexempel nu nyss så åt han litegrann och ville inte ha mer, så gick det typ en halvtimme kanske så ville han ha mer. Äter 100ml men somnar ifrån resten.
    Vaknar efter ett tag och nu en timme efter 100ml så vill han äta igen.

Hur får jag honom att äta större portioner och mer sällan? Nån som har erfarenhet?
    Kan ju inte neka honom mat när han skriker efter den och inte kan jag tvinga honom att äta mer än han vill heller...

• Svar på tråden Hur få 4månaders att äta mer sällan? (Ersättning)
  • SkogsKajsa

Tack för svaret! Napp funkar inte men nu nyss så provade jag faktist att gå runt och bära ett tag så han lugna ner sej (Även om han högg efter halsen på mej och ville suga). Han lugnade sej lite och såg trött ut så jag provade att lägga honom i sängen.
    Vi får se om han somnar...Annars får jag hitta på nått annat att distrahera honom med kanske...

• SkogsKajsa

Soa gick inte så bra men vi leker och leker nu...

• SkogsKajsa

sova menade jag ju...v-knappen är glapp

• SkogsKajsa

Hum ok....jag har hela tiden hört att man INTE ska låta ersättning stå för då börjar bakterierna direkt...?
    Ersättningen tar annars inte så lång tid att göra iordning då jag alltid har en termos med kokt vatten och en flaska med kallt. Sen blandar jag det till runt 43 grader (som NAN rekomederar) innan jag blandar i pulver och sen äter han direkt för han vill konstigt nog ha så varm mat. Blir den kallare så gnäller han å vill inte gärna ha.

Men ni säger altså att det är OK att låta "resten" vara i flaksa och sen värma om åt han?

• SkogsKajsa

Men min lillkille somnar inte från maten så ofta, han börjar bara vrida sej och kinka...efter kanske 100ml eller bara 50ml eller ibland vid bättre tillfällen 150ml.

• SkogsKajsa

OK tack för tipset!
    Gör dom så på BB så borde de ju inte va nått problem lixom!

• SkogsKajsa

Hejsan

Jo rapning har vi testat men det hjälper inte det heller...däremot så har jag kommit på att om han slutat äta och börja vrida sej å gnälla så går det ibland att sätta honom på pottan (ja vi kör med EC) och DÄR vill han plötsligt äta lite till.
    Mysko unge!

• SkogsKajsa

Hej igen folket
    Undrar bara på om ni som värmer om ersättning en andra gång, använder ni micro nånting eller gör ni vattenbad eller nått annat tips?
    Tar ju så lång tid med vattenbad.
    Om man kör i micron, blir det dåligt då eller bara mindre nyttigt?

• SkogsKajsa

Tack för svaret!

Jag kommer nog micra ersättning som jag spart i kylen ibland då.
    Annars tillagar jag alltid erättningen med varmatten från termos och kallvatten blandat.

• SkogsKajsa

MiaMaa, jag har aldrig kokat vatten pga bakterier eftersom jag började mata honom med ersättning när han var 3,5 månader och vattnet här i kommunen är UV-behandlat mot bakterier och utan klor.
    Anledningen till att jag kokar och har på termos är att jag tycker det är smidigast

Svar på tråden Hur få 4månaders att äta mer sällan? (Ersättning)