• morriis

Tips för att göra rent hundens öron =S Omöjligt!

Är hundvakt och hunden kliar sig en del i öronen, kollade dom och de är smutsiga, pratade med ägaren och ja de behöver rengöras. Testade, hade både munkorg och "vantar" på tassarna, samt en som höll i halsbandet. Men det är omöjligt!

Hur gör ni när ni gör rent öronen på era hundar?
    Hur får ni dem att vara stilla först och främst.

=S

!!****Helt Fucking Unbelievable Alltså****!!
  • Svar på tråden Tips för att göra rent hundens öron =S Omöjligt!
  • Jess87

Ja örondroppar.
    Är det en hund med häng öron eller?

det är ju lite svårt om han/hon vägrar ligga still, men den måste ju lära sig. När jag gör rent öronen på våran hund så tar jag först bomullspads och "drar runt" med, sedan en tops.. sen droppar jag örondroppar i öronen och masserar runt =)
    Han tycker absolut inte om det, men jag är envisare än han :p

• morriis
    Jess87 skrev 2009-05-22 23:13:26 följande:
    Ja örondroppar. Är det en hund med häng öron eller? det är ju lite svårt om han/hon vägrar ligga still, men den måste ju lära sig. När jag gör rent öronen på våran hund så tar jag först bomullspads och "drar runt" med, sedan en tops.. sen droppar jag örondroppar i öronen och masserar runt =) Han tycker absolut inte om det, men jag är envisare än han :p
    Jo envisare än henne är jag också. Men jag är inte starkare än henne. Det är där problemet ligger. Hon drar iväg mig som ingenting.
  • Karli

En ganska stor stark hund låter det som,fast visst,även en liten rackare kan ju vara stark

Är du ensam? Tänkte om ni är två?!
    Vi brukar göra så att den ena lyfter hunden lite lätt så att inte framtassarna når golvet,då har hon inte en chans.
    Fast de e ju inte lätt om du e själv.

• morriis
    Karli skrev 2009-05-22 23:29:46 följande:
    En ganska stor stark hund låter det som,fast visst,även en liten rackare kan ju vara stark Är du ensam? Tänkte om ni är två?! Vi brukar göra så att den ena lyfter hunden lite lätt så att inte framtassarna når golvet,då har hon inte en chans. Fast de e ju inte lätt om du e själv.
    Det är en fullvuxen pitbull, så hon är ganska stark. Vi har testat bägge två, men det går inte. Hade behövt ha en sele och en person till minst för att kunna hålla henne på plats. Vi har testat lyfta upp henne så som du beskriver. Det fungerade utmärkt på mina tidigare hundar, när dom väl bestämde sig för att det inte var kul o bli ren i öronen. Men hon här skjuter ifrån och vrider och vränger så hon är loss på 5 sek
  • drever

just nu har våran kille ont i ena örat så det är mkt svårt men annars försöker vi mysa lite medans vi rensar örona...pillar i örat sen klappa liten stund osv så han blir lung .suck men just nu är det blåhållning som gäller :( behöver jag ens förklara svetten med att brottas med en 52 kg berner sennen som inte vill att man ska pilla örat .;)

• morriis
    drever skrev 2009-05-22 23:46:20 följande:
    just nu har våran kille ont i ena örat så det är mkt svårt men annars försöker vi mysa lite medans vi rensar örona...pillar i örat sen klappa liten stund osv så han blir lung .suck men just nu är det blåhållning som gäller :( behöver jag ens förklara svetten med att brottas med en 52 kg berner sennen som inte vill att man ska pilla örat .;)
    Usch det låter inte alls kul
  • milla   1982

har tyvärr inget bättre tips att ge än de andra. Men se till att få öronen rengjorda, båda mina hundar har haft öroninf. pga att vi inte tvättat öronen ordentligt under några veckor. 

Kanske låta hunden gnaga på ett gott ben medans du grejjar, om den inte är mat-aggresiv förstås
    Felix - 20080618 ~*~ lillasyster - BF20090929
  • morriis
    milla 1982 skrev 2009-05-22 23:50:50 följande:
    har tyvärr inget bättre tips att ge än de andra. Men se till att få öronen rengjorda, båda mina hundar har haft öroninf. pga att vi inte tvättat öronen ordentligt under några veckor.  Kanske låta hunden gnaga på ett gott ben medans du grejjar, om den inte är mat-aggresiv förstås
    Haha nej ngn mat i närheten av henne om jag ska försöka mig på det igen vill jag inte ha. Hon stirrar som det är ändå. Får se när vi får hem örondropparna som hon ska ha. Nu har hon itne kliat varken idag eller igår, men funderar på att köra ut henne till en släkting så får denne se om det går.
  • drever
    morriis skrev 2009-05-22 23:47:36 följande:
    Usch det låter inte alls kul
    nej men annars är det inge problem han tycker de tär rätt så skönt just för man myser lite med han samtidigt..får nån godis bit med ;) men det krävs träning ...när nemo kom till oss var ahn inte alls van att bli hanterad vi örona huvudtaget utan tyckte det var skit obehagligt..men vi började med att bara stryka på huhuvdet och pilla i lite på örona osv flera ggr utan att rensa så han blev van med att man får vara på örona men sen inge tops utan bomullsrundlar är bäst , vanlig bomull kan fastna i örat och tops är aldrig så bra brukar ja bara ta om det ska riktigt rengöras. utan lite ljummet vatten och bommulsrundlar ser ut som make up pads eller om hunden har speciell öronrens så får han det. lycka till!
  • morriis
    drever skrev 2009-05-22 23:54:26 följande:
    nej men annars är det inge problem han tycker de tär rätt så skönt just för man myser lite med han samtidigt..får nån godis bit med ;) men det krävs träning ...när nemo kom till oss var ahn inte alls van att bli hanterad vi örona huvudtaget utan tyckte det var skit obehagligt..men vi började med att bara stryka på huhuvdet och pilla i lite på örona osv flera ggr utan att rensa så han blev van med att man får vara på örona men sen inge tops utan bomullsrundlar är bäst , vanlig bomull kan fastna i örat och tops är aldrig så bra brukar ja bara ta om det ska riktigt rengöras. utan lite ljummet vatten och bommulsrundlar ser ut som make up pads eller om hunden har speciell öronrens så får han det. lycka till!
    Vi har ju inte haft denna hemma i en vecka ens. Så att ge mig på för mycket just nu känns inte heller ok. Hon kommer från ett hem utan ex barn och katter. Här finns 2 små barn och 2 katter, bara det är mycket för henne att vänja sig vid.
  • Forbiddenrage

Har en amstaff/pitbullmix som har problem med öronen, han tycker inte om att få dem rengjorda men han måste...
    Han kliar också jättemycket, som du beskriver.
    Hittills har vi hållit det i schack med Fucidin och tops, men ibland händer det att det kommer tillbaka.
    Han försöker smita, när han ser att jag kommer med topsen springer han och gömmer sig, men har halsband på honom och får honom att sitta, sen lägger jag hans huvud i mitt knä och grejar.
    Pillar inte "för mycket", för det märks när han inte vill mer. Och man ska inte pilla för mycket i onödan heller.
    Örondropparna slutade jag med för att jag tyckte det bara blev värre...

Är tiken rädd om sina öron eftersom du provat munkorg?
    tänkte om du kan prova med att locka henne, använda godis och berömma så fort du får röra öronen

• morriis
    Forbiddenrage skrev 2009-05-23 00:07:49 följande:
    Har en amstaff/pitbullmix som har problem med öronen, han tycker inte om att få dem rengjorda men han måste... Han kliar också jättemycket, som du beskriver. Hittills har vi hållit det i schack med Fucidin och tops, men ibland händer det att det kommer tillbaka. Han försöker smita, när han ser att jag kommer med topsen springer han och gömmer sig, men har halsband på honom och får honom att sitta, sen lägger jag hans huvud i mitt knä och grejar. Pillar inte "för mycket", för det märks när han inte vill mer. Och man ska inte pilla för mycket i onödan heller. Örondropparna slutade jag med för att jag tyckte det bara blev värre... Är tiken rädd om sina öron eftersom du provat munkorg? tänkte om du kan prova med att locka henne, använda godis och berömma så fort du får röra öronen
    Gällande munkorgen så är det för att hon...kan bli lite sur eller vad man ska säga. Likadant vid kloklippning. Hon tuggar och nafsar gärna på en då. Vilket inte är så skönt
  • Forbiddenrage
    morriis skrev 2009-05-23 00:09:06 följande:
    Gällande munkorgen så är det för att hon...kan bli lite sur eller vad man ska säga. Likadant vid kloklippning. Hon tuggar och nafsar gärna på en då. Vilket inte är så skönt
    Ja, men så är min jycke också, han hatar att få klorna klippta också och har blivit riktigt sur
    Men det går, med mycket beröm
    När jag fick honom hade han aldrig badat i hela sitt liv (1år gammal då), trodde jag skulle få ha munkorg då, men det gick, med hjälp en halv burk godis
    Man kan komma långt med godis och beröm
  • morriis

Haha ja dom är goa dom "små" djuren. Nej, vi kommer köra iväg henne så någon annan får fixa det.

Svar på tråden Tips för att göra rent hundens öron =S Omöjligt!