• RealAngel

Flygmat

Får man ha med sig mat till småbarn (under två år) på flyget? Måste det isåfall vara burkmat eller går det bra att ha med sig en matlåda med tex pannkaka?

Ska åka utomlands om en vecka och sonen är inte så förtjust i burkmat men han får ju ingen mat på flyget då han är under två år.

• Svar på tråden Flygmat
  • Miha

I vintras mailade jag och kollade och då fick man enligt reglerna ha en burk mat med sig och locket fick inte vara brutet. Jag tog med mig två för det var lång resa, påpekades vid röntgen men jag fick ta med mig båda. Som det var då fick man iaf inte ta med sig egengjord mat. Det bästa är nog om du kontaktar luftfartsverket så du inte står där utan mat. Men du kan ju alltid beställa till mat på flyget för ditt barn.

• greeneyes

Undantaget gäller egentligen bara barnmatsburkar. Men när vi åkte från Arlanda på långcharter med vår 18-månaders så fick jag en snäll kontrollant som släppte igenom våra pannkakor (färdiginplastade från ica). Men hon påpekade att man inte får ha med sig det egentligen. Så det är nog från fall till fall.. vissa smörgåsar etc brukar man ju kunna köpa innanför säkerhetskontrollen, och det kan man ju ta ombord.

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • vänat

Jag som vuxen har tagit med mig egen mat på flyget på grund av allergi och de var då inga problem de får dock som sagt var inte vara något flyttade sylt eller dylik ja i små förpackningar då max 100ml.

Svar på tråden Flygmat