• Anonym

Tradolan?

Dexofen omvandlas till morfin i kroppen och är faaaan så mycket kraftigare än tradolan vilket är ett morfin preparat.

Det handlar aldrig om mängden tabletter som man stoppar i sig för att utveckla ett beroende utan om din sårbarhet. Hur stor risk finns det för dig??

Tradolan fungerar så här: det blockerar vissa nervbanor framförallt smärt impulserna till hjärnan så att man inte ska känna den värsta smärtan.

Vid långvarigt bruk av tradolan (läste att nån tagit dem i 15 år) så sänder kroppen ut smärtsignaler för att få i sig opiaterna trots att man kanske inte har särskillt ont. Det blir med andra ord en ond cirkel så jo visst, du är beroende av dem efter 15 års intag.

Poliser vill narkotika klassa även tradolan. Dexofen är ett narkotika klassat preparat och det kräver en särskilld receptblankett för att få dessa. Enligt min erfarenhet borde även tradolan ha det.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-26 09:51:16 följande:
    Dexofen omvandlas till morfin i kroppen och är faaaan så mycket kraftigare än tradolan vilket är ett morfin preparat. Det handlar aldrig om mängden tabletter som man stoppar i sig för att utveckla ett beroende utan om din sårbarhet. Hur stor risk finns det för dig?? Tradolan fungerar så här: det blockerar vissa nervbanor framförallt smärt impulserna till hjärnan så att man inte ska känna den värsta smärtan. Vid långvarigt bruk av tradolan (läste att nån tagit dem i 15 år) så sänder kroppen ut smärtsignaler för att få i sig opiaterna trots att man kanske inte har särskillt ont. Det blir med andra ord en ond cirkel så jo visst, du är beroende av dem efter 15 års intag. Poliser vill narkotika klassa även tradolan. Dexofen är ett narkotika klassat preparat och det kräver en särskilld receptblankett för att få dessa. Enligt min erfarenhet borde även tradolan ha det.
    På sjukhuset jag jobbat på narkotikaklassades Tradolan förra året.
  • Anonym
    k girl skrev 2009-05-26 10:09:43 följande:
    Jag tror knappt vad jag läser. Att sitta och uppmuntra andra till dela med sig av Dexofen är ren idioti. Jag vet folk som har dött av att äta Dexofen (på grund av något så jäkla enkelt som en Dexofen och en folköl). Själv upphörde jag att äta det för ungefär tio år sedan. Visst är den effektiv, men det är också bland de mest farliga tabletterna man kan äta om man inte vet vad man gör. På mig är tradolan väldigt effektivt, men beroende lite på hur jag mår kan jag känna av det rätt kraftigt. Första gångerna jag tog det kände jag mig full. Men det är individuellt. Eftersom det funkar med Eeze och alvedon tycker jag att du kan fortsätta med det. Dock kan du faktiskt istället köpa Diclofenac T, som är samma preparat (diklofenakkalium) men billigare per tablett.
    Och vill du ha det ännu billigare köper du Voltaren istället för Diklofenak eftersom det kostar hälften så mkt nästan per tablett.
  • Anonym
    k girl skrev 2009-05-26 10:39:15 följande:
    Jag visste inte att Voltaren T fanns receptfritt, men det är också samma substans som Eeze och Diclofenac T innehåller.
    Jupp, finns både som gel och tablett receptfritt.
    Voltaren: 20 tabletter 54,50 kr
    Diclofenac: 10 tabletter 44 kr
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2009-05-26 19:39:46 följande:
    Du tror inte att det gäller över hela Sverige?
    Ja, men det tar jag som en självklarhet att alla förstå. Kunde iofs ha formulerat mig bättre.
  • Anonym

Det tar 1 år att narkotika klassa ett preparat och då sker det överallt. Enligt mina uppgifter är det ännu inte så utan att de undersöker möjligheterna för det.

Det krävs ingen särskild receptblankett för tradolan och därmed är INTE det narkotikaklassat.

• Anonym

Jag ska rätta mig själv:

Tramadol som också säljs under namnen Nobligan, Tiparol och Tradolan har nu narkotikaklassficerats av Läkemedelsverket. Det likställer substansen med de två andra svaga opioiderna kodein och dextropropoxifen som sedan länge är narkotikaklassade. Men till skillnad mot de substanserna behövs inte särskild receptblankett för att skriva ut tramadol-preparat.

• Anonym

Det finns en djungel av bra och verksamma både receptfria läkemedel och receptbelagda, vissa sämre för kroppen än andra.

Men var klassas t.ex. Tramamerck retard 100mg depottabletter?
    För inte är väl dom narkotikaklassade? men mycket effektiva smärtlindrare

Svar på tråden Tradolan?