• Bei Bei

VARFÖR låter föräldrar sina barn ta med leksaker till förskolan?

Min dotter 3,5 år tjatar hål i huvudet på mig om att hon vill ta med leksaker till förskolan. Nej, det är risk för att leksaken försvinner eller går sönder, det finns leksaker på förskolan är mitt eviga svar.
    Men hur lätt är det att ta in när flera andra barn får det?

Snälla föräldrar, tänk om! Gosedjur om barnet ska sova och napp förstår jag, men leksaker? VARFÖR?

• Svar på tråden VARFÖR låter föräldrar sina barn ta med leksaker till förskolan?
  • Kina79
    Bei Bei skrev 2009-05-20 17:22:57 följande:
    Min dotter 3,5 år tjatar hål i huvudet på mig om att hon vill ta med leksaker till förskolan. Nej, det är risk för att leksaken försvinner eller går sönder, det finns leksaker på förskolan är mitt eviga svar. Men hur lätt är det att ta in när flera andra barn får det? Snälla föräldrar, tänk om! Gosedjur om barnet ska sova och napp förstår jag, men leksaker? VARFÖR?
    Kan inte annat än att hålla med!

Mina får inte ta med sig. Punkt. Det kvittar hur många andra som får ta med sig, det struntar jag i
  • bellanbus

Många kanske inte orkar ta konflikten på morgonen, eller så smugglar barnen ner sina saker själva.

Då min dotter gick på förskola så hade de en "visa-dag" i veckan, där alla fick ta med sig en leksak hemifrån.
    Annars var det bara mjukisdjur som var tillåtet.

• bigmomma

På förskolan där mina barn går är det inte tillåtet att ta med leksaker (men mjukisdjur och nappar så klart). Tycker jag är en jättebra regel. Dumt att låta barnen ta med leksaker, det startar bara konflikter om vad som är mitt och ditt.

• miababia

prata med förskolan och de andra föräldrarna, kanske kan ni gemensamt komma överens om att ingen får ha med sig leksaker. då blir det ju lättare hemma om man vet att ingen annan tar med sig.

• anelia

Jag jobbar som förskollärare. Och på min avdelning (stora barn, inga som sover) accepterar vi INGA leksaker. Har de gosedjur med sig hamnar de dirket på hyllan.
    Det är ju vi som får skit när det är borta eller trasigt sedan. Vi kan inte ha på vårt ansvar att deras leksaker komma vara hela hela dagen.

Vi har också vissa leksaksdagar. Men ändå är det barn som har leksaker med sig när de kommer. De är vi som får vara elaka och ta ifrån barnen leksakerna, för att föräldrarna inte orkar ta konflikten....

• golftok

På vår förskola får barnen gärna ta med sig saker till förskolan. Detta för att det ska kännas mer hemvant och kul. Föräldrarna får ta konflikten hemma om vad barnen får ta med och det är helt okej för mig. Våra barn har tagit med t.ex. väskor att leka med, dockor osv och de har haft jättekul med dem. Vi har dock fantastisk personal som är mån om att leksakerna kommer till rätta sedan bara de är märkta. Det har fungerat jättebra. Det våra barn tagit med på morgonen har vi fått med oss hem på eftermiddagen.

Jag är lärare och i skolan får dock barnen inte ta med saker men det är mest pga stöldrisk.

• Bei Bei

Mmm, vet inte om det finns någon regel, men jag tycker det är en oskriven regel... Ska prata med en pedagog om detta, för jag känner mig som världens elakaste mamma som inte låter henne ta med sig sina leksaker när andra barn får.

Speciellt en pojke som alltid har med sig bilar och dyl och dem får ingen annan leka med...

• Heavenly Divine

Min son har tagit med leksaker några ggr, om det är något speciellt han vill visa de andra. De andra barnen gör likadant. Tycker inte det är något konstigt med det, då barnen efter att ha visat sina saker måste lägga upp grejerna på hyllan och låta de vara där. Men det är klart....om det blir konflikter mellan barnen och saker försvinner är det väl en annan femma.

• Bei Bei

Min dotter går på en förskola som har utomhusverksamhet, det gör att barnen springer ut och in i hallen/kapprummet när de är hemma på gården, vilket gör att de när som helst kan plocka saker från hyllorna, så det funkar ju inte att ha med sig egna saker och lägga på sin hylla och tro att det kommer ligga kvar där...

• Elfva

Förskollärare som svarar här...

På dotterns förskola är det inte tillåtet med leksaker, det fungerar jättebra, det finns som sagt tillräckligt med saker på förskolan...

På mitt jobb ville vi pedagoger att barnen INTE skulle ta med leksaker men flera föräldrar tyckte det var så viktigt och de orkade inte ta striden hemma att det numera är tillåtet med leksaker, dock max en sak och vi tar inget ansvar för saken ifall den kommer bort eller går sönder eller så... Men jag kan tycka att det ändå är bättre när man inte får ta med, det blir trots allt en del tjafs om leksakerna, alla vill ju inte låna ut SINA saker, fast tar de med till förskolan så måste de...

Svar på tråden VARFÖR låter föräldrar sina barn ta med leksaker till förskolan?